נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הורה אמש להתחיל בתהליך העלאת מכסי היבוא על הסחורות הנותרות המיובאות מסין שטרם עלו המכסים עליהן. במידה והמהלך אכן ייצא לפועל, שווי הסחורות שעליהן יוטלו המכסים עומד על כ-300 מיליארד דולר. כזכור, השבוע הורה טראמפ להעלות את המכסים על כל הסחורות מסין מ-10% ל-25%. 



החלטתה זו של טראמפ מגיעה לאחר ששיחות הסחר בין שתי המדינות, שהתנהלו בחודשים האחרונים, כשלו. בתקשורת הסינית פורסם כי ישנם שלושה נושאים עיקריים עליהם המדינות לא מסכימות, ביניהם העלאת המכסים. 



אמש כתב הנשיא בחשבון הטוויטר שלו כי "השיחות עם סין התנהלו בצורה כנה ובונה, אך אין צורך למהר. המכסים יהפכו את המדינה שלנו לחזקה יותר. לא חלשה. רק תשבו לאחור ותצפו. בינתיים, סין לא תנהל משא ומתן מחודש עם ארה"ב בדקה האחרונה. זה לא ממשל אובמה, שנתן לסין לחמוק מעונש על 'רצח'". 



על פי ה"ניו יורק טיימס", יועציו הכלכליים הבכירים של טראמפ מפנים אצבע מאשימה אל הסינים וטוענים כי הם חזרו בהם מהתחייבויות קודמות. לטענתם, טראמפ היה נכון להאריך בחודש את ההפוגה במלחמת הסחר בין המדינות כדי להשיג הסכם טוב יותר לכלכלת ארה"ב. "במקום להתקדם, אנחנו נסוגים", אמר יועצו הבכיר של טראמפ לענייני סחר, רוברט לייטהייזר, "בשבוע האחרון אנו רואים מגמה של נסיגה סינית מהתחייבויות קודמות".



עם זאת, נשמעות הערכות על כך שהמהלך האחרון של טראמפ הוא בבחינת קריצה לבייס הפוליטי שלו לקראת הבחירות לנשיאות ב־2020. לפי פרשנות זו, טראמפ מבקש להדוף טענות על כך שאינו מפגין קשיחות מספקת כלפי סין, והוא מנסה לאותת להם שמלחמת הסחר הייתה שווה את המחיר שהתעשיינים, החקלאים והצרכנים שנפלו בין הכיסאות נאלצים לשלם בעקבותיה.