ממשלת קובה הודיעה אמש כי תגדיל את ההקצבה הניתנת למוצרי מזון והיגיינה בסיסיים, זאת עקב מחסור ומשבר כלכלי המתקיים במדינה במשך עשרות שנים. ההקצבה תחל על מוצרים בסיסיים כגון ביצים, קמח, עוף, סבון ואורז. קובה מאשימה את המחסור באמברגו המסחרי והסנקציות שמטילה עליה ארה"ב. 


מערכת הקיצוב בקובה נוצרה מיד לאחר המהפכה ב-1959, בה עלה לשלטון פידל קסטרו והפך את קובה למדינה קומוניסטית וליריבתה של ארה"ב. מאז הקשרים הדיפלומטיים נותקו בין קובה לארה"ב, והשנייה הטילה עליה אמברגו שהשפיע על כלכלת קובה באופן משמעותי. במשך עשרות שנים סובלים אזרחי קובה ממחסור במוצרים בסיסיים, וכעת ההקצבה אף תגדל ותגביל אותם אף יותר. 

כתוצאה מהחלטת הממשלה, סופרמרקטים בקובה יגבילו את האזרחים בקניית מוצרי יסוד, כמו עוף וסבון. מוצרים כגון אורז, ביצים, שעועית ונקניקים, יהיו זמינים מעתה עבור האזרחים רק עם כרטיס קיצוב, וכן יהיו מוגבלים לכמות מסוימת בכל חודש. 

אנשים קונים אורז בהוואנה. צילום: רויטרס

 
קובה מייבאת כיום כ-70% מהמזון הקיים המדינה. הרפורמות החקלאיות שהחלו בשנים האחרונות לא הצליחו להגביר את התפוקה במשק במדינה, שגם הוא סופג סנקציות אמריקאיות בעשרות השנים האחרונות. מאז תחילת ממשלו של דונלד טראמפ הסנקציות החריפו והגבירו את המשבר הכלכלי בקובה.

כזכור, לאחר נתק של 50 שנה החלו מגעים בין קובה וארצות הברית בתקופת ממשל אובמה, בשנת 2014. היחסים הדיפלומטיים בין המדינות חודשו ואף נפתחה שגרירות קובנית בוושינגטון ונציגות אמריקאית רשמית נפתחה בהוואנה.