אנטישמיות גואה: מאות תומכי ימין קיצוני צעדו במחאה נגד חוק אמריקאי חדש המאפשר השבת רכוש יהודי שנתפס במהלך מלחמת העולם השנייה בוורשה, בירת פולין. מחאה זו מגיעה במהלכה של מערכת בחירות במדינה המזרח אירופאית, שצפויה להכרעה בסוף החודש הקרוב (26 במאי). המפגינים נשאו שלטים עליהם סיסמאות כמו "לפולין אין כל מחוייבות", ו-"צבועי שואה" וצעדו ממשרדי ראש הממשלה עד לשגרירות ארצות הברית במרכז הבירה.



פולין, הייתה אחד ממרכזי היהדות הגדולים ביותר בעולם עד לפני מלחמת העולם השנייה, עד תקופת השואה במהלכה רוב מחנות ההשמדה והריכוז הנאציים הוצבו בערבות המדינה. יהודים רבים וצאצאיהם מחו במשך שנים, מאז נפילת השלטון הקומוניסטי במדינה בשנת 1989 לקבלת פיצוי על הרכוש שנלקח מהם על ידי הרשויות הפולניות באותה התקופה, אך נענו בשלילה בשל חוסר יכולת פיננסית וניהולית של הממשל לטפל בנושא.



המפלגה הלאומית בפולין, ה-PIS, טענה כי בנושא הזה, פולין כמדינה היא אחת הקורבנות של המלחמה, ועל כן היא לא צריכה להיות מוגבלת בהתחייבויות כספיות לקורבנות אחרים. ראש הממשלה הפולני, מתיאוש מורביצקי חזר על המסר בעצרת בחירות בצפון המדינה ביום שבת, כך דווח על ידי סוכנות הידיעות הפולנית PAP. "לא נאפשר פיצויים על נזק לאף אחד, מכיוון שאנחנו אלה שספגנו נזק", אמר מורביצקי.



"אנו אלו הזקוקים לפיצויים". צילום: רויטרס



הארגון לצדק עם ניצולים לא מפוצים (JUST) דרשו ממשרד החוץ האמריקאי לספק דוח לקונגרס על ההתקדמות בעניינם של עשרות מדינות שחתמו על עצומה ב-2009 המחייבת אותם להחזיר נכסים וחפצים שנתפסו במהלך מלחמת העולם הראשונה והשנייה. הצהרה נוספת הנקראת "הצהרת טרזין" כוללת התנייה להעברת רכוש יהודי ללא יורש לניצולי השואה הזקוקים לעזרה כלכלית או על מנת לסייע בתקצוב החינוך בנושא השואה ולקחיה.

"אין אף חוק בעולם שמטיל סנקציות על השבת רכוש ללא יורש והאמריקאים רוצים לחייב אותנו לשלם את הפיצויים האלו. זה פשוט לא לגיטימי", כך אמר אדם יורשז'ק נהג העובד בדרום פולין. בתוך כך, תומכי הימין הקיצוני בפולין אומרים כי החוק המדובר יכול להוביל לארגונים יהודיים לדרוש כספי פיצויים בסך כ-300 מילארדי דולרים מממשלת פולין.