בישראל המשיכו לשמור על העמימות סביב התנאים שאפשרו את סיומו של סבב ההסלמה האחרון ברצועה, אבל אם עוד היו אי אלו ספקות, אירועי יום שישי האחרון הוכיחו שלמעשה דבר לא השתנה. מספר הפלסטינים שהגיעו להפגין היה דומה לזה שלפני השקט ושוב התפתחו תקריות אלימות בין המתפרעים לכוחות צה"ל.
 
לראשונה מאז תום סבב ההסלמה לפני פחות משבוע היה גם הרוג בצד הפלסטיני מאש צה"ל והאירועים בדרום הרצועה, על הגדר באזור רפיח, היו אלימים במיוחד. לא משנה כמה שיחות יתנהלו מאחורי הקלעים וכמה כסף הקטארים ימשיכו להזרים, כל עוד יימשך החיכוך בין צה"ל מצד אחד והמפגינים הפלסטינים מהצד השני, ולעבר הלוחמים יושלכו מטעני נפץ ורימונים, והמון פלסטיני ימשיך לנסות לחצות את הגדר, הסלמה נוספת היא רק עניין של זמן. מספר גדול יותר של הרוגים באירועים על הגדר עלול להוביל שוב לירי רקטות או לפיגועים וגלגל ההסלמה ישוב לנוע.
 
למעשה, יום שישי האחרון מבטא במידה רבה חזרה לאותו מצב בדיוק שהיה לפני פרץ ההסלמה האחרון, אולי מלבד הסרת ההתרעה החמה שהייתה לפיגוע מיידי של הג'יהאד האסלאמי, מה שבכל מקרה ובכל רגע נתון עלול להתרחש, בניסיון מחודש של הארגון להצית את השטח.

מחבלים של הג'יהאד האסלאמי. צילום:רויטרס
מחבלים של הג'יהאד האסלאמי. צילום:רויטרס

 

השבוע הקרוב יהיה רגיש במיוחד. בעיצומו של פסטיבל האירוויזיון שיימשך עד לתחילת השבוע הבא, ביום רביעי הקרוב יציינו הפלסטינים את יום הנכבה, וככל הידוע כרגע, הם מתכננים הפגנות גדולות גם ברצועת עזה. בישראל תישמר השבוע כוננות ביטחונית גבוהה במיוחד. האינטרס המובהק הוא כמובן לעבור את השבוע הזה בשקט. 
 
במהלך סבב ההסלמה האחרון נקודת האור הייתה התמיכה הבינלאומית שישראל קיבלה ללגיטימיות שלה להגן על עצמה. ירי הרקטות מעזה זכה לגינוי ממדינות רבות בעולם. לכן קשה להניח שירי רקטות במהלך ימים של תחרות בינלאומית שכל העולם צופה בה ישרת את חמאס וניתן להעריך שבעזה מבינים זאת היטב. מצד שני, לא הייתי ממליץ להיחפז במסקנות. את ההיגיון העזתי מתקשים בישראל להבין ולנתח.
 
נקודת המוצא של מערכת הביטחון מביאה בחשבון גם אפשרות של ניסיונות לחמם את המצב דווקא עכשיו, בעיתוי הרגיש מאוד הזה, ולכן בכל מקרה תישמר כוננות גבוהה מאוד בצה"ל, במשטרה ובשב"כ בתוך שטחי ישראל וכמובן לאורך הגבולות. 
 
בכל מקרה, גם אם ינסו ארגוני הטרור דווקא בעיתוי הזה לבצע פיגועים או לירות רקטות מהרצועה, התגובה הישראלית צפויה להיות מתונה ומאופקת כדי לא להיגרר לתוך מלכודת והסלמה ביטחונית שישראל אינה מעוניינת בה בעת הזו. כאשר השבוע הזה יחלוף ואיתו האירוויזיון, המתיחות בזירה הפלסטינית לא תיעלם לשום מקום. ושוב, עד הקיץ הסיכוי לעימות צבאי מול עזה ילך ויגדל גם לאחר סבב הלחימה האחרון, שלא באמת שינה דבר.