דפוסי האכילה ואופי הארוחות עברו שינויים מהותיים בעשורים האחרונים: הקלות שבה ניתן לרכוש מזון מוכן בסופרמרקט; תכיפות הארוחות בחוץ וזמינותן - בין שאלה ארוחות מסודרות ומאוזנות במסעדות ובין שזה מזון מהיר שאינו איכותי; בני המשפחה האוכלים את הארוחה העיקרית בנפרד - הילדים במסגרות חינוכיות וההורים בעבודה.
 
כל אלה הובילו לשינויים רבים במטבח הביתי כמו צריכה של מזונות מעובדים על חשבון בישול בבית של חומרי הגלם. בקצב החיים המהיר של ימינו, הבישול, בפרט אם הוא דורש משאבי זמן, הופך למטלה, ומכאן הדרך קצרה למציאת פתרונות וקיצורי דרך קלים וזמינים, לעתים על חשבון האיכות התזונתית. אופי זה של אכילה הוביל לעלייה בסיכון לעודף משקל, להשמנה, לסוכרת ולמחלות לב.
 
ארגוני בריאות בעולם, וגם בישראל, מעודדים לחזור לבשל בבית ככל האפשר. אם יודעים לנצל נכון שימוש במקפיא ובמיקרוגל, הדבר יכול להיות פשוט וקל הרבה יותר ממה שאולי נדמה.


מהצבא לאזרחות
כמעט כל מטבח בארץ (גדול כקטן) מצויד במיקרוגל: בבית, במשרד, בפינת קפה במוסך, בחדר מורים, במרפאה וכו'. על אף העובדה שהוא כל כך נפוץ, עדיין ישנן דעות קדומות בכל הקשור לפגיעה בטיב המזון ולחשש מנזקים בריאותיים בגלל קרינה. דאגה זו אינה מאפיינת רק את אלה שהמיקרוגל נעדר ממטבחם, אלא קיימת גם בקרב חלק מהמשתמשים בו מדי יום. 
 
כמו המצאות ותגליות רבות, שיטת החימום של המיקרוגל נמצאה במקרה, במהלך בניית מכשירי מכ"ם. פרסי ספנסר, אחד העובדים, בחברת ריית'און - חברה אמריקאית גדולה לייצור ציוד צבאי, גילה ששוקולד שהיה בסמוך למכשיר המכ"ם התחמם ונמס. הוא מיד הבין את הסיבה, והחברה השכילה לרשום על כך פטנט, באמצע שנות ה–40 של המאה הקודמת.
 
המיקרוגל הוא בעל שלושה מרכיבים עיקריים:
מגנטרון - שפופרת ריק (ואקום) המייצרת אנרגיה שמחממת את האוכל; מוליך גלים - המוביל את האנרגיה לאוכל, ומוסתר בדופנות המיקרוגל; תא עם דלת - המגינים בטיחותית מפני קרינה אלקטרומגנטית. במרכז התא צלחת שעליה מניחים את האוכל.
להבדיל מחימום בתנור או בכיריים, אז מתחמם החלק החיצוני של המזון ובהדרגה חודר החום לפנים המזון, החימום במיקרוגל הוא הפוך: מפנים המזון החוצה. הגלים האלקטרומגנטיים מגיעים למולקולות המים שבתוך המזון וגורמים להן לרעוד ולהתחכך זו בזו, לייצר אנרגיה תרמית וכך למעשה המזון מתחמם. הצלחת המסתובבת מסייעת לחימום אחיד, אם כי לא תמיד בהצלחה מלאה. לכן חשוב לערבב את המזון לפני האכילה.
אם המיקרוגל תקין ושלם, הקרינה של המיקרוגל לא מסוכנת ואינה גורמת לנזק בריאותי, כיוון שהיא בלתי מייננת.
 
מהירות או איכות?

הבישול והחימום לאורך זמן עלולים לפגוע באיכות המזון. מידת ההשפעה תלויה באופן הבישול, במשך הבישול, בטמפרטורה ובכמות הנוזלים הקיימים במזון. ויטמינים נהרסים בחום, וככל שמשך הבישול או החימום ארוכים יותר, הסיכוי לפגיעה בהם גבוה יותר. באותו אופן משפיעה גם הטמפרטורה, ככל שהיא גבוהה יותר. משך השימוש במיקרוגל קצר לאין שיעור בהשוואה לחימום באמצעות תנור או כיריים, ולכן הסיכוי לשמר את הוויטמינים הנהרסים בחום (כמו ויטמינים מקבוצה B וויטמין C) גבוה יותר.
 
ומה לגבי הנוזלים? גם כאן יש למיקרוגל יתרון. הוא מאפשר חימום ללא שימוש בנוזלים נוספים על אלה שבמזון, שכן החימום, כזכור, הוא מפנים המזון החוצה. ויטמינים ומינרלים בעת בישול וחימום יוצאים מהמזון אל הכלי. כשמדובר במרק או ברוטב - המינרלים לא יאבדו, אבל בתום בישול ברוקולי, למשל, באמצעות כיריים, שופכים את המים עם המינרלים, בעוד שבישול ברוקולי במיקרוגל יהיה ללא מים. שימוש במיקרוגל הוא עם כמות קטנה של נוזלים במהותו, ולכן אין איבוד משמעותי של מינרלים בבישול.
 
הכלי ומה שבתוכו

האם אפשר לחמם בכלי פלסטיק במיקרוגל? 
מגע של מזון בפלסטיק עלול לשחרר חומרים הפוגעים בבריאות אפילו בכמויות קטנות. תהליך זה מושפע מגורמים שונים, כמו טמפרטורה גבוהה או נמוכה של חימום והרכב המזון: אחוז השומן, תכולת המים, כמות האלכוהול או דרגת החומציות, למשל. 
 
ה–FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקאי, מתיר ליצרנים להצהיר על שימוש בכלי פלסטיק מסוימים במיקרוגל לאחר שעברו סדרת בדיקות ועמדו בתקנים ובמפרטים של ה–FDA.
 
לכן קודם הכנסת מזון לכלי פלסטיק לחימום במיקרוגל חשוב לוודא שהוא מתאים לכך. בנוסף, כדאי לוודא שאינו שרוט או סדוק. חשוב להימנע ממגע ישיר בין המזון לניילון הנצמד שמכסה את הכלי. הכי בטוח להשתמש לבישול ולחימום אוכל במיקרוגל בכלי זכוכית, פיירקס וקרמיקה. שימו לב שהם אינם מכילים ידיות או עיטורים מתכתיים שאינם מתאימים. 
 
השורה התחתונה

למי שמלאכת הכנת האוכל מהווה עבורו נטל, מומלץ להקדיש זמן מרוכז לבישול ולהכין בהזדמנות אחת מספר ארוחות מגוונות, לחלק אותן למנות אישיות או משפחתיות, לשמור במקפיא (טמפרטורה של 18–). בעת הצורך להפשיר מיידית במיקרוגל או יום קודם לכן במקרר, ואחר כך לחמם במיקרוגל. דרך זו עדיפה על פני קנייה של מזון מעובד.
 

על הכלים כדאי להדביק מדבקה ובה לכתוב את תכולתם ואת תאריך ההקפאה. ניתן להקפיא בשר עוף ובשר בקר מבושלים חודשיים עד שישה חודשים, ציר כשישה חודשים, דגים מבושלים עד שישה חודשים, מחית פירות ומחית ירקות שישה עד שמונה חודשים, מרקים כשלושה חודשים, בצק כחודשיים, לחמים ועוגות ארבעה עד שישה חודשים. נצלו את היתרונות של פלאי הטכנולוגיה ואת קלות השימוש בהם גם במטבח.