המזרח התיכון לא מעניין את הנשיא טראמפ, לא נכלל בסדר היום הפוליטי שלו ולא קיים בתוכניותיו לעתיד הקרוב, זאת הערכת המצב הרווחת בקרב דיפלומטים וגורמים מדיניים בכירים במטה הראשי של האו"ם בניו יורק. "חוסר העניין של הנשיא במזרח התיכון כולל את תוכנית השלום. גם עתידה של התוכנית וסיכוייה לא מדאיגים אותו", הדגיש דיפלומט מערבי בכיר בשיחה שלא לייחוס. מלחמת הסחר עם סין, ההסלמה המתמשכת באי-היחסים בין ארה"ב לאיראן, הם הנושאים המעסיקים ומטרידים את הנשיא טראמפ ו"מכתיבים את סדר העדיפויות בציוציי הטוויטר שלו", כדברי הדיפלומט.



בזירה הפוליטית הפנימית, הנשיא טראמפ מוטרד, מודאג מהפעילות נגדו שמגלה הרוב הדמוקרטי בקונגרס. הוא נערך למאבק ארוך ומייגע מול יוזמות הדמוקרטים בקונגרס לערער את מעמדו החוקתי. הנשיא טראמפ כבר מתפקד, מתנהג ומגיב כמי שהתחיל את קמפיין הבחירות שלו לתקופה שנייה בבית הלבן. הצטרפותו של ג'ו ביידן להתמודדות על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות התקבלה בבית הלבן כסימן שצפויה לנשיא מערכת בחירות לא פשוטה.



טראמפ אמנם לעג לג'ו ביידן "הישנוני" אבל הנשיא יודע כי ביידן הוא דמות אמריקאית לאומית מוערכת ומתחרה רציני ביותר לכהונת הנשיא. הנושאים, הבעיות והסוגיות שלדעת הנשיא ישפיעו על סיכוייו להבטיח ארבע שנים נוספות כנשיא הם תוצאות מלחמת הסחר שלו עם סין, יכולתו לעמוד במאבק נגד הרוב הדמוקרטי בקונגרס.



קושנר. "תכנית השלום שלו מעוררת יותר פחדים מאשר תקוות". צילום: רויטרס
קושנר. "תכנית השלום שלו מעוררת יותר פחדים מאשר תקוות". צילום: רויטרס



במידה מסוימת גם לתוצאות מדיניות היד חזקה כלפי איראן יהיו השפעות על מעמדו של הנשיא בחודשים הקרובים. אין זה מקרה שהבית הלבן הדליף דיווח שלפיו שווייץ התבקשה להעביר לנשיא איראן את מספר הטלפון הישיר של הנשיא טראמפ. הנשיא שואף לאכוף על איראן לפתוח מו"מ על הסכם גרעין חדש.



"בהתחשב בסיכויים הקלושים מאוד להצלחת תוכנית השלום יש להתפלא ולהשתומם מדוע ולשם מה הממשל האמריקאי בכלל מטריד את עצמו לקדם את התוכנית", טוען השבועון אקונומיסט במאמר ראשי בגיליונו האחרון. "כעת כשהוא (הנשיא) שקוע בטיט של סקנדלים, ומו"מ עם סין חשוב ומרכזי מאוד לעתידו כנשיא, הוא כנראה מתייחס לתוכנית השלום של קושנר כאל הסחת דעת והפרעה. תוכנית השלום של ג'ארד קושנר מעוררת יותר פחדים מאשר תקוות".



מדהים, שקושנר ועמיתו ג'ייסון גרינבלט מתראיינים באחרונה ומרבים לדבר על תוכנית השלום שגיבשו וניסחו. נראה שהם אינם מודעים או לא רוצים להיות לבעיות ולנושאים שבאמת מעסיקים וטורדים את הנשיא.