אם לא יקרה משהו דרמטי, האלוף במילואים, ד"ר אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה, ייכנס להיסטוריה כמי שבימיו פורקה התביעה הכללית הישראלית מנכסיה, הפרקליטות הושמה ללעג ושנינה, הרתעת אוכפי החוק נטחנה לעפר דק ושלטון החוק הושם למרמס. במילים מכובסות פחות, אפשר לקבוע שבימיו של מנדלבליט נקברה הפרקליטות קבורת חמור ומקום קבורתה לא נודע.



בדיעבד, מעניינות אותי שתי שאלות: הראשונה, לו היה מנדלבליט יודע מראש מה צופן לו העתיד ומה צפוי לו מידיו של החשוד הסדרתי בנימין נתניהו, האם היה נלחם, כפי שנלחם, כדי להיות יועץ משפטי לממשלה? האם היה מתמודד, כפי שהתמודד, על הזכות להיות היועמ"ש הראשון שמתכופף בפני החשוד, במקום לכופף אותו?



השאלה השנייה: לו ידע מנדלבליט מראש לאיזו מלחמת התשה יגרור אותו הנאשם, האם היה מושך את כל הזמן שמשך, גורר רגליים, מתעכב ומתלבט ונותן לאותו חשוד את כל אותן הנחות סלב שנתן לו במהלך החקירה האינסופית שניהל נגדו? האם הוא היה מזרז בדיעבד את ההליך האינסופי שניהל בסבלנות אין קץ ותוך סלחנות מופלגת כנגד "ראש ממשלה מכהן"?



את התשובות לשאלות הללו יודע רק מנדלבליט, אבל הוא בכלל ביפן, משתתף בכנס נגד שחיתות. יפן, שבה נבחר ציבור שנחשד בעשירית ממה שנערם נגד נתניהו היה מתפטר מזמן, מסתלק מחלון הראווה הציבורי, מנתק מגע מהעולם החיצון ומסתגר בדל"ת אמותיו כדי לעשות חשבון נפש (בהנחה שלא ביצע חרקירי עוד קודם, כמובן). עד שיחזור מיפן, ימצא מנדלבליט את החשוד שלו מוקף בחגורת חסינות מלאה־מלאה, עם קואליציה מושחתת לא פחות, החורצת לשון לעבר מה שהיה פעם שלטון החוק.



אני לא מקנא במנדלבליט. המשקל שהוטל על כתפיו גדול מכושר הנשיאה האנושי. האיש עשה קריירה צבאית מפוארת, נחשב לאחד ממומחי הדין הבינלאומי ודיני המלחמה בעולם ושירת אצל נתניהו ארבע שנים ארוכות. שום דבר מכל אלה לא הכין אותו למטחנה שמעביר אותו עכשיו הבוס לשעבר. עומד מולו ראש ממשלה פופולרי, שהביא הרגע 35 מנדטים. סביבו מסתדרת קואליציה המחויבת לרסק את המערכת המשפטית הישראלית. בקצב הזה, גם אם יצליח מנדלבליט להגשים את חלום חייו האמיתי ולהיבחר כשופט בבית המשפט העליון, עד שזה יקרה כבר לא יהיה בית משפט עליון. כלומר, אולי המבנה יישאר וייתכן שימשיכו לשבת שם שופטים, אבל זה יהיה בית משפט עצמאי בערך כמו ש"ישראל היום" הוא עיתון.



אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו. קרדיט: יונתן זינדל, פלאש 90



האם יצליח אביחי מנדלבליט לשכנע את בנימין נתניהו להורות לפרקליטיו להואיל ולקבל את חומרי החקירה שנאספו נגד מרשם? כרגע, גם המשימה הזו נראית בלתי אפשרית. מעניין מה זה יעשה לשחיתות הציבורית בשנים הבאות. איך זה ישפיע על שאר הנחקרים/חשודים/נאשמים שמתקהלים בקואליציה של נתניהו. איך זה ישפיע על כושרם של עובדי ונבחרי ציבור להימנע מפיתויים, לסרב לקבל מתנות ולהתרחק משוחד. מישהו מסוגל להעריך כעת את השלכותיה של הפארסה שמתרחשת לנגד עינינו הלא מאמינות בשבועות האחרונים?



אביחי מנדלבליט הוא האחרון שיכול עוד להשפיע על המהלך ההיסטורי הזה שנזקו עלול להיות לדיראון עולם. הנטל הזה מונח לפתחו. נדמה לי שהוא יודע את זה עוד יותר טוב מאיתנו. מכריו וידידיו סבורים שמדובר באיש ישר, נחוש, יצוק מפלדה. שקט, אבל רציני. מי שלא מתכופף ולא נכנע לשררה ולשקר. בחודשים הקרובים הוא יצטרך להוכיח את כל זה. על כף המאזניים מונחים דברים גדולים בהרבה מיוקרתו שלו. מונח שם עתידה של ישראל כמדינת חוק.