משרד הכלכלה הזמין דוח מקיף לבחינת השלכות כניסתה של ענקית הקניות באינטרנט אמזון לישראל, על כל ההיבטים הכרוכים בכך. כך נודע ל"מעריב".


את הדוח תכין חברת הייעוץ של משרד רואי החשבון דלויט טוש, והוא הוזמן במקור כדי לבחון את השפעת כניסתם של גופים בינלאומיים על שוק הקמעונאות בישראל. אולם לאחר שנודע לפני שבועיים על כניסתה הקרובה של חברת אמזון לישראל, הוחלט במשרד הכלכלה להאיץ את קצב הכנת העבודה, להרחיבה ולהשלימה כבר בזמן הקרוב.



כלכלני דלויש טוש התבקשו לבחון את השפעת הסחר המקוון מצד גופים בינלאומיים על המערכת הקמעונאית המקומית. בחברת הייעוץ אף התבקשו לבדוק כיצד התקבלו אמזון וגופי סחר אחרים במקומות אחרים בעולם, ומהי מדיניות המיסוי בכל אחת מהמדינות.



אמזון החליטה בשלב הראשון לפעול בישראל בצורה מצומצמת ולאפשר לספקים מקומיים לספק סחורה באמצעות מערכת ההזמנות שלה. בשלב הראשון אין כוונה להקים מרכז לוגיסטי (מרלו"ג) שיאפשר אספקה בלוח זמנים מואץ. גם מגוון המוצרים שיסופקו יהיה מוגבל יחסית. ארגון לשכות המסחר דורש לבטל את העדפת המע"מ לגבי סחורות המיובאות מחו"ל (בגובה 75 דולר) או לחלופין - להעניק את הפטור גם לסוחרים מקומיים.



שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן (כולנו) אישר בתגובה כי בכוונת המשרד לבחון לעומק את השלכות כניסת גופי הסחר הבינלאומיים לישראל. "אמזון נמצאת בשלב הפעילות הראשוני בישראל", מסר השר, "הבדיקה שנעשה תביא בחשבון את יתרונות הסחר לצרכן, אבל גם תתחשב בפגיעה האפשרית בכלכלה המקומית ובאינטרסים של הסוחרים. לאחר קבלת עבודת הכלכלנים נגבש סופית את המדיניות".



בתוך כך, כחלק מהמהלכים להוזלת יוקר המחיה, חתם אתמול השר כהן על צו המתיר יבוא אישי של עד חמישה מוצרים לשימוש אישי בסכום של עד 1,000 דולר. בנוסף, זמני ההמתנה קוצרו והוכנסה שקיפות רבה יותר לגבי הכמויות המותרות ליבוא.