בסוף השבוע פרסם העיתון הסעודי “מכה” את שמותיהם של בכירי חמאס ונשיא מצרים לשעבר מטעם האחים המוסלמים ברשימת הטרור שלו – ובכך עורר סערה בעולם הערבי והאסלאמי, בעיקר לנוכח העובדה שחלק מהדמויות ברשימה היו כאלה שערב הסעודית עצמה העניקה להן בעבר תוארי כבוד.

הרשימה המדוברת כללה שמות ותמונות של 40 בכירים בהווה ובעבר בעולם האסלאמי תחת הכותרת “40 טרוריסטים בינלאומיים שהושפעו מהאחים המוסלמים”, והיא פורסמה על רקע ניסיונותיהן של סעודיה ומצרים לשכנע את ממשל טראמפ להכריז על התנועה הפוליטית הגדולה ביותר בעולם הערבי – האחים המוסלמים – כתנועת טרור. זאת לאחר שגם קהיר וגם ריאד הוציאו את התנועה אל מחוץ לחוק.

העיתון לקח את הרשימה מתוך האתר האמריקאי CEP, שמצא לכאורה קשר אידיאולוגי בין האחים המוסלמים ובין ארגוני הטרור כמו אל־קאעידה, דאע”ש וא־נוסרה, אך הדבר התקבל בהלם של ממש בקרב חוגים נרחבים בעולם הערבי והמוסלמי. גולשים אף הצביעו על יורש העצר, השליט בפועל בסעודיה מוחמד בן סלמאן, כמי שעומד מאחורי פרסום זה. 

רשימת הטרוריסטים. נמחקה מהאתר. קרדיט: צילום מסך
 
 
בין היתר, כללה רשימת אנשי הטרור את מייסד חמאס שייח’ אחמד יאסין והבכיר עבד אל־עזיז א־רנתיסי, ששניהם חוסלו בידי ישראל. בנוסף, נכללו ברשימה מייסד האחים המוסלמים בתימן עבד אל־מג’יד א־זינדאני ואיש הדת המוסלמי־סוני, ד”ר יוסף אל־קרדאווי, שחי בשנים האחרונות בקטאר. לרשימת הטרור נוספו גם נשיא מצרים המודח בהפיכה צבאית, מוחמד מורסי, ומפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף.

כמו כן, ברשימה נכללים מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, ראש הלשכה המדינית לשעבר של חמאס חאלד משעל, ראש ההתאחדות העולמית של אנשי ההלכה המוסלמים, שייח’ אחמד רייסוני, ומזכ”ל ההתאחדות, שייח’ עלי אל־קרה דאגי.

העיתון הדגיש כי תנועת האחים המוסלמים, שנוסדה ב־1928 ולה סניפים ברחבי העולם, השפיעה באופן ישיר על חלק ממנהיגי הטרור הבולטים של ימינו. העיתון אף הטיל את האחריות על מתקפות 11 בספטמבר 2001 – שסעודיה עצמה הואשמה כאחראית להן – על האחים המוסלמים, וציין כי פעילי אל־קאעידה קיבלו את ההשראה לפיגוע הטרור מאנשי האחים המוסלמים, במיוחד ממייסד התנועה סייד קוטב, שקרא לג’יהאד אלים, ורעיונותיו היו המנוע לפיגועי טרור רבים. כזכור, בפיגוע הקטלני ביותר בתולדות ארצות הברית נהרגו 2,996 איש ונפצעו יותר מ־6,000 נוספים. קוטב, כמו גם חסן אל־בנא, ממייסדי האחים המוסלמים ובכירים אחרים מהתנועה שאינם בחיים, הוצבו ברשימת הטרור של העיתון.

כמו כן, העיתון הסעודי פרסם רשימה נוספת של בכירים באחים המוסלמים, שאותם כינה “טרוריסטים”, בהם עמרו דראג המצרי, מוחמד בדיע, מנהיג האחים המוסלמים במצרים, סגנו מחמוד עיזת ומוחמד אל־בלתאגי.

“אנו אומרים למנרמלים את היחסים, שמכנים את מנהיגי ההתנגדות ‘טרוריסטים’, שלא ארצות הברית ולא ישראל יהיו מרוצות מכם”, הגיב חליל אל־חיה, בכיר חמאס, לפרסום. “הן רוצות לקחת את הכסף שלכם כדי ליישם את הפרויקט האמריקאי באזור”. שעות ספורות לאחר הפרסום בעיתון הסיר העיתון את הידיעה מהאתר הרשמי שלו, וגם מחק את הציוץ בטוויטר שגרם לסערה.