ישנן חברות קוסמטיקה ישראליות שזוכות לאהדת הקהל המקומי ונשארות כאן איתנו, לשמחת חובבות הביוטי. מותגי טיפוח ישראליים אחרים, שזכו גם הם באהבת הקהל בארץ, יוצאים לכבוש את העולם וזוכים להצלחה בינלאומית. בין אם בארצות הברית, באמריקה הלטינית, באירופה או במזרח הרחוק - נראה שנשים ונערות ברחבי העולם מתמכרות די בקלות לתוצרת המקומית. “כמו בתחום ההייטק, גם בקוסמטיקה, סוד ההצלחה של הישראלים טמון בחשיבה יצירתית ובפיתוחים מתוחכמים של פורמולות פרה־רפואיות", אומרת גליה תורן חן, יועצת אסטרטגית למותגי טיפוח. “אומנם לא חסרות מעבדות טובות בעולם, וממש אי אפשר לומר שישראל היא מעצמת ייצור קוסמטיקה, אולם אנחנו משתפרים כל הזמן. כיום ישנם מפעלים ומעבדות טובות מאוד גם בארץ". לדבריה, אחד הגורמים להצלחה הוא שילוב של טכנולוגיות ופיתוח מוצרים חדשניים, המתאפשר בזכות מוחות מדעיים מבריקים ורופאים שיודעים לחשוב קלינית ומסחרית כאחד בתחום רפואת עור. “אני חושבת שהידע והרפואה המתקדמת, בשילוב הראש הישראלי שממציא לנו פטנטים, הוא סוד ההצלחה. כמו כן, התקנים של משרד הבריאות הישראלי מחמירים מאוד, כך שאם מוצר עמד בהם, יהיה קל יותר לרשום ולאשר אותו בעולם".




סדרת AQUA JOLT, ג'ייד, צילום: יח"צ.


נחמד לדעת שמותגים ישראליים זוכים להצלחה בינלאומית ומביאים לנו הרבה כבוד. עם זאת, זהו לא גוף אחד, והמותגים נחלקים לקטגוריות. כך, למשל, הרשתות ללין וסבון - מקור לגאווה ישראלית בעולם - נכללות בקטגוריית bath and body הצומחת בעולם. בשנים האחרונות אנו עדים לפריחה של קטגוריית מותגי לואו־קוסט, ובראשן רשת ביוטיקייר הישראלית. בקטגוריה האורגנית והבוטנית נגלה מותגים דוגמת לאבידו, קמדיס ושביט. מותגים ישראליים רבים המתהדרים בשמות בינלאומיים - בהם ג'ייד, SR Cosmetics ו־promise - הצליחו למתג עצמם כמוצרי פרימיום יוקרתיים. גם קרליין, סופטאץ' וסקארה נחשבים למותגים מקומיים אהובים. וכמובן, אי אפשר לדלג על נשים ישראליות העומדות בראש תאגידי קוסמטיקה דוגמת חוה זינגבוים, מימי לוזון ומרים זהבי.




סדרת NEVER GROW UP, סופטאץ', צילום: מוטי פישביין.


מוצרי ים המלח נחשבו ללהיט בארץ ובעולם. אך בדומה לים המלח ההולך ונעלם, כך גם תהילתם של המוצרים חלפה. “מוצרי ים המלח היו להיט בינלאומי, וכיום זוכים לפופולריות בעיקר בשוק של מזרח־אירופה, משום שהאמריקאים כבר מיצו את הטרנד", מסבירה תורן חן. “השוק האמריקאי טרנדי מאוד, ולכן פועל בגלים. ברגע שהשוק שבע מטרנד מסוים, ממשיכים הלאה. מוצרי ים המלח עדיין נמצאים על המדפים, אך ההיקפים שלהם וההתלהבות מהם פחתו, בעוד מוצרים המבוססים על מזונות־על (Super foods) נחשבים כרגע לטרנד הכי לוהט".




PROMISE COSMETICS, צילום: יח"צ.


מובילות בניקיון


שתי הרשתות המובילות שמביאות לנו הרבה כבוד בעולם הן סבון וללין, שכבר הזכרנו. הן מציעות מוצרי טיפוח לפנים, לשיער ולגוף, שיבטיחו שלא נרצה לצאת מהאמבטיה. רשת ללין נוסדה בשנת 1999, ומציעה מגוון מוצרים עשיר לטיפוח הפנים והגוף. הרשת זוכה להצלחה בינלאומית ומונה 140 חנויות בארץ ובעולם. רשת סבון עושה חיל עם 180 חנויות בישראל ובמדינות דוגמת הולנד, צרפת, ארצות הברית, סין ויפן. את ג'ייד, בבעלות דניה קוסמטיקס, ייסד בשנת 1985 משה בן ששון. החברה, שהייתה מזוהה עם מוצרי איפור, עברה מיתוג מחדש, ומציעה כיום שלל סדרות טיפוח שונות לעור הפנים בבתי כלבו בארץ ובעולם. קרליין הוקמה בשנת 1983 ועברה מתיחת פנים. היא מציעה לצד מוצרי גוף גם סדרות של מוצרי טיפוח.



סדרת לבנדר, SABON, צילום: דן לב.



SR Cosmetics הוקמה לפני 15 שנים, וכיום מוצריה נמכרים באוקראינה, במוסקבה, בלנינגרד, באיטליה, בניו יורק ובלאס וגאס. “מאפיין חשוב במיוחד במוצרי טיפוח ישראליים הוא הגאווה הישראלית של קידמה וטכנולוגיות כחול־לבן, המושקעות בכל פיתוח מוצר", אומרת שולי רודריג, פורמולטורית ומייסדת SR Cosmetics. “נוסף לכך, כמתבקש, התכשירים כוללים רכיבים המותאמים לאזור הגיאוגרפי והאקלימי של חום, לחות רבה וקרינת שמש רבה". חברת promise אומנם הוקמה רק לפני כשנתיים, אך כבר זוכה להצלחה בקרב חובבות הטיפוח. המותג, שאותו ייסד אסף דקל, מציע מוצרי טיפוח עשירים ויוקרתיים והפך לפופולרי בעולם.



סדרת קוויאר, SR COSMETICS, צילום: יח"צ.



בשנת 1992, הרבה לפני שרבים ניכסו לעצמם את המונח לואו־קוסט, הייתה זאת רשת ביוטיקייר שערכה לנו היכרות עם מוצרים איכותיים וטובים במחירי רצפה. לרשת יש 27 סניפים ברחבי הארץ ואתר אונליין, המציעים מוצרי טיפוח ואיפור. “הצרכנית הישראלית דומה יותר לצרכנית האמריקאית מאשר לצרכנית האירופית", מאבחן אלון אלבז, סמנכ"ל פיתוח מוצר ביוטיקייר. “הישראליות אוהבות מוצרי טיפוח וניקוי במרקמים קלילים של פילינג, ג’ל וקרם". הודות לעובדה שהעולם הוא כפר גלובלי, אפשר כיום להקים מותג קוסמטיקה שאין לו גבולות פיזיים והוא פועל באמצעות אתרי האונליין השונים. ישנם מותגי טיפוח כחול־לבן הצומחים בעולם, אך רובנו לא יודעים כלל שהם מיוצרים בישראל. מותג השיער AMIKA - שמייצא את המסיכות, השמפו והסרומים שלו לכל העולם, מניו יורק ועד להונג קונג - הוא מוצלח מאוד ומייצג את ישראל בעולם בכבוד. מותג מעניין נוסף הוא FRE, שפותח בידי שני ישראלים שעלו מצרפת ומוכר לשוק האמריקאי בעיקר בזכות משפיעניות כושר באינסטגרם. ייחודו של המותג טמון בפיתוח פורמולות נגד הזעה לנשים בעלות אורח חיים אקטיבי שמקפידות על שגרת כושר גופני.




ביוטיקייר, צילום: יח"צ.


למרות הניחוח הבינלאומי שמביאים המותגים המוכרים והאהובים מחו"ל, נראה שלחברות הקוסמטיקה הישראליות ולנו יש במה להתגאות.