הפתעה רבה אחזה בשוטרי תחנת משטרה בצפון הארץ, לאחר שאחד מתושבי הכפרים באזור הגיע לקבלה וטען כי רצח את החיילת רחל הלר ז"ל בחולות שדות ים בשנת 1974, ואף מסר פרטים על מקרה מוות נוסף שהתרחש בשנת 1970. טוהר אדרי ברנס, בתו של עמוס ברנס ז"ל שהורשע תחילה ברצח, ישב 8.5 שנים בכלא וזוכה בסופו של דבר בשנת 2002, דיברה היום (שני) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחסה להתפתחויות האחרונות בפרשה. "אני בסערת רגשות", אמרה. "קשה להגדיר מה אני מרגישה בכמה משפטים. אני שמחה על סגירת מעגל וחשה גם תסכול וכעס. המצב מאוד מורכב".
 
ביקרת את אבא שלך בבית הכלא? נולדת עשרות שנים אחרי שהלר נרצחה וגדלת בצל המלחמה על חפותו של אביך. 
"לגמרי. אני בת 28 כיום, ונולדתי כשאבי עוד היה בבית הסוהר. לא היו אז ביקורים ולא היה לי אבא רגיל. היה מאבק שנמשך כל כך הרבה שנים. אבי נלחם על חפותו כל חייו וגם רצה לדאוג למשפחה. הוא היה צריך להילחם כדי שנגיע ליום הזה עם ראש מורם. הוא עשה את כל זה בשבילנו, הילדים והמשפחה הקרובה".
 
בהנחה שהאדם שהודה ברצח הוא אכן הרוצח, הדבר הראשון שעובר לך בראש הוא שאביך לא זכה לראות את זה?
"נכון. אני יכולה לתאר לעצמי שהוא מתהפך בקברו. אני מאמינה שהוא כן איתנו ומרגיש את מה שמתחולל כרגע ואת הבשורה. זו ידיעה מרגשת ומטלטלת, לא הגיוני שנעבור לסדר היום כאילו כלום. יש כאן אדם שחי חיים רגילים בזמן שמשפחה אחרת פשוט נפלה בין הכיסאות".

"אחיה של רחל הגיע להלוויתו של אבי". רחל הלר ז"ל. צילום: י. אהרונסון

 
נפלה בין הסורגים. הנושא הזה העסיק אותו גם לאחר השחרור?
"כל יום עד יום מותו. כל כולו היה במאבק כדי לקבל את הזיכוי המוחלט וכדי שהמשפחה תוכל להמשיך לצעוד בראש נקי ומורם. זה מה שהעסיק אותו מדי יום".
 
הראיון האחרון שאביך נתן בחייו היה בסרט שלי בחינוכית. הבמאית פגשה אותו ושבוע לאחר מכן הוא נפטר. הוא דיבר אז על כך שהוא מעוניין בחפות מושלמת.
"אכן. התעסק בזה עד יומו האחרון".
 
כשאביך יצא מהכלא היית בת עשר. האמנת לו ישר שהוא לא רצח את רחל?
"כמובן. כבר ברושם ראשוני לאחר שאתה נפגש עם האיש, אפשר לראות שמדובר באדם שלא יכול לפגוע בזבוב. הוא אהב את החיים ואהב בעלי חיים. היה לו לב גדול ונשמה ענקית".

 
 
הוא הצליח להשתקם ולמצוא עבודה לאחר השחרור?
"לא. הוא לא עבד כלל. הכל היה למען המאבק ולמען הדבר הזה".
 
ייתכן שהדבר הזה פגע בבריאותו.
"ללא כל ספק. כשנפש עוברת טלטלה לאורך כל כך הרבה שנים יש לזה השפעה. כל החיים שלו הוא סבל. כשזכה בסכום מזערי בתביעה, לא יצא לו ליהנות ממנו כי הוא כבר היה חולה. זה השתלשלות של אירועים וכמו כדור שלג שמתגלגל".
 
היה לכם מתישהו קשר עם המשפחה של רחל?
"בהלוויה של אבי הגיע אח של רחל. אני זוכרת את זה במעורפל. אני מתארת לעצמי שהוא ברגעים אלו בשוק ובסערת רגשות כמוני וכמו כל המשפחה".