המשא ומתן הקואליציוני עלה היום (שני) לכותרות בהקשר לפרסומים השונים על כוונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להכניס לתוכו שינויים מרחיקי לכת בבית המשפט - שעשויים לאפשר לקואליציה להעביר את חוק החסינות, שימנע מבית המשפט העליון לא לאפשר לנתניהו להמשיך לכהן גם לאחר כתב אישום נגדו. 

הערב פורסם ב"כאן 11" כי לצד פסקת ההתגברות, נתניהו פועל במישור נוסף על מנת להגביל את כוחם של שופטי בית המשפט העליון בוועדה לבחירת שופטים. במצב הנוכחי, לשופטי העליון בוועדה יש זכות וטו על כל החלטת מינוי או אי מינוי שמתקבלת בה, ובמפלגת הליכוד בראשה עומד נתניהו מתכוונים לבטל את הפרוצדורה הזו. 
בנוסף, על פי הדיווח, בכוונת מפלגת הליכוד להקים ועדת מומחים בתחום המשפט, שתקטין בסופו של דבר את כוחו של בית המשפט העליון בוועדה למינוי שופטים ותגדיל את כוחם של הפוליטיקאים בתוכה. מהלך כזה יאפשר לקואליציה למנות שופטים שמרנים שמתנגדים לאקטיביזם. 

בתוך כך, בחברת החדשות דווח כי נתניהו מתכנן "מרתון" הצבעות על חוקי החסינות מיד לאחר השבעת הממשלה וצפוי לוותר על השימוע. על פי הדיווח, החוקים שיעברו יכללו שינויים גדולים במערכת המשפט, ביניהם חסינות לראש הממשלה וסעיפים נוספים שנועדו להגביל את כוחו. המטרה היא להעביר את החוקים עוד בטרם יוגש כתב אישום נגד נתניהו. 

"הדלפות מגמתיות ופרשנויות מעוותות". נתניהו. צילום: רויטרס


נתניהו: "בית משפט חזק לא אומר שהוא כל-יכול" 
 

יש לציין, כי נתניהו הכחיש עד כה את הפרסומים השונים וטען כי מרביתם שגויים. בפוסט שכתב בפייסבוק, טען נתניהו כי "המדיניות שלי תמיד הייתה לשמור על בית משפט חזק ועצמאי - אך אין זה אומר בית משפט שהוא כל-יכול".

לטענתו, "בתקשורת מתפרסמות הדלפות מגמתיות ופרשנויות מעוותות שכוללות הצעות לא נכונות. כל זה נעשה כדי לזרוע פחד ולמנוע שינויים כלשהם, במטרה לבלום את השבת האיזון הדרוש בין הרשויות בישראל. האיזון הזה דרוש כדי להעביר חוקים שנפסלו או עוכבו בעבר".

נתניהו ציין כי מדובר בחוקים "שהציבור מצפה מאיתנו להעביר: גירוש משפחות מחבלים, עונש מוות למחבלים וחוק להוצאת מסתננים". בסיום הפוסט, כתב ראש הממשלה כי "אני נחוש לפעול ללא מורא למענכם, אזרחי ישראל. זאת הסיבה שבחרתם בי".

מלבד חוקים כפי שנתניהו מתאר בפוסט, מחו מפלגות האופוזיציה כי אם אכן יוגבל כוחו של בית המשפט העליון, תוכל הקואליציה להעביר גם את חוק החסינות שיאפשר לנתניהו להמשיך לכהן כראש ממשלה גם אם יוחלט להגיש נגדו כתב אישום.