יום הנכבה שיצוין בעוד יומיים, לצד תחרות האירוויזיון שתתקיים לאורך כל השבוע, העלו את רמת הכוננות במערכת הביטחון. עקב הפוטנציאל הנפיץ של האירועים, בצה"ל נערכים לכל תרחיש עם פריסה רחבה של סוללות כיפת ברזיל ברחבי הארץ. כמו כן, כחלק מההיערכות לאירועי יום הנכבה, צה"ל מתכוון לתגבר את כוחותיו באופן משמעותי באוגדת עזה בכמה גדודים נוספים, צלפים רבים ואמצעים אחרים. 



כל הסימנים מצביעים על כך שמספר המפגינים שיגיעו לאזור הגדר יהיה גבוה משמעותית מימי שישי האחרונים, וצפוי לעמוד על עשרות אלפי מפגינים,  כפי שהיה בהפגנות לציון יום האדמה (40 אלף) בסוף מארס האחרון. ברקע המצב המתוח, שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, עזב את רצועת עזה דרך מעבר ארז והגיע לישראל. 
  
השביתה הכללית בעזה ומערך ההסעות שמאורגן באופן ישיר על ידי חמאס לקראת האירוע, הם שמספקים את האינדיקציות להערכה זו של מערכת הביטחון. יחד עם זאת, למרות שעשרות אלפים צפויים להגיע לגדר, אין זה אומר בהכרח כי צפויים אירועים אלימים במיוחד.  ביום האדמה האחרון, למשל, חמאס הפעיל כוחות ריסון ואנשיו סומנו בווסטים כתומים ומנעו הגעה המונית אל הגדר, מה שצמצם משמעותית את העימותים הישירים מול כוחות צה"ל ובהתאמה את מספר הנפגעים בצד הפלסטיני.

אירועי יום האדמה. צילום: רויטרס

 

מוקדם להעריך בשלב זה שזו אכן תהיה התמונה גם הפעם. המבחן בסופו של דבר יהיה בשטח: אם חמאס לא יפעל להרחיק את ההמון מהגדר, צפוי תרחיש אחר לגמרי. לכן צה"ל נערך מבחינת סדרי הכוחות והאמצעים גם לאפשרויות שהעימותים יהיו אלימים במיוחד. 
 
לצד האיומים הרגילים ולמרות שאין התראה בשלב הזה, הנחת המוצא הקבועה בצה"ל היא שבחסות ההפגנות והפרות הסדר, גם אם יעברו בשקט יחסי, עלולים  גם להתבצע ניסיונות מצד ארגוני טרור לבצע פיגוע כנגד הכוחות, מה שכמובן עשוי לשנות את התמונה ולדרדר את המצב הבטחוני.
 
במערכת הביטחון לא רואים בשלב זה אפשרות שבעקבות המתיחות בין וושינגטון לטהרן, ארגון הג'יהאד האסלמי שנהנה ממימון איראני, יפעל בהנחיית פטרונו כדי להביא להסלמה בגזרה הדרומית. את פעולות הטרור האחרונות של ארגון הטרור השני בגודלו ברצועה, שנועדו להסלים את המצב הביטחוני בדרום עד לסבב הלחימה האחרון, מסבירים בישראל בשיקולים פנימיים של הארגון ולא בהכוונה איראנית.   
 
מאחורי הקלעים המצרים העבירו גם בימים האחרונים מסרים מאוד ברורים לחמאס. לפיהם, שמצופה מהם להרגיע את השטח ולא לאפשר התפתחות של אירועים אלימים שעלולים לצאת משליטה.
 
בתוך כך, השליח הקטארי מוחמד אל-עמאדי הגיע מוקדם יותר היום לרצועת עזה כדי לתאם העברה של 30 מיליון דולר לעזה. הכסף הקטארי אמור לעבור למשפחות נזקקות, שכל אחת תקבל מאה דולר, ולפרויקטים לעידוד תעסוקה.  מקורות פלסטיניים דיווחו כי תור השתרך בכניסה לסניפי בנק הדואר עם תחילת חלוקת הכסף, שהביא הדיפלומט הקטארי. במקביל ביקר אתמול ברצועה שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב,  כחלק ממאמצי ההסדרה.
גם ביהודה ושמרון צה"ל יתגבר את כוחותיו, אבל בהיקפים קטנים יותר מאשר ברצועת עזה. אין התראות מיוחדות בגזרה זו וההערכה הסבירה היא שבמוקדי חיכוך ידועים יהיו יותר עימותים בין כוחות הביטחון למפגינים פלסטינים, אבל לא בהיקפים המוניים.