ישראל היא אומנם רק שחקן משני בעימות ההולך ומתעצם בין ארה”ב לאיראן, אך כבר עכשיו ההסלמה הזאת משפיעה גם על סדר היום הביטחוני שלנו.
הסוגיה האיראנית ניצבת במרכז העיסוק של המטה הכללי ושל המחקר המודיעיני. זאת כדי להבין את ההשלכות המיידיות על המצב הביטחוני, בעיקר בכל הקשור לגזרה הצפונית בטווח הזמן המיידי. אולם מתייחסים גם להשלכות אפשריות של הפרת הסכם הגרעין מצד טהרן בטווח הזמן הרחוק יותר. פיגועים אפשריים בגבולות, או נגד יעדים ישראליים בחו”ל, מובאים בחשבון.
 
 אחת השאלות המרכזיות שעולות במערכת הביטחון היא אם בעקבות המתיחות המתגברת עם האמריקאים ינסו האיראנים להגיב באופן אחר להמשך התקיפות של יעדים שלהם בסוריה. ככל הידוע, אין בשלב זה התראות ספציפיות הקושרות באופן ישיר ומודיעיני בין המצב הנפיץ לכוונות איראניות להוציא אל הפועל פיגוע נגד יעדים ישראליים. גם בכל הקשור לעזה, בישראל לא רואים בשלב זה הוראה איראנית לג’יהאד האסלאמי להביא להסלמה מיידית בגזרה הדרומית.
 

בישראל סבורים שהלחץ הכלכלי האמריקאי על טהרן אפקטיבי במיוחד הפעם ומדרדר את המצב הכלכלי באיראן במהירות, אך כרגע לא מוביל לשינוי בסדרי העדיפויות של השלטון. למעשה, ההערכה הסבירה היא שכיפוף הידיים הזה יימשך עוד תקופה ארוכה. הפגיעה באוניות הסחר ובמכליות הנפט השבוע סמוך לאיחוד האמירויות היא בבחינת איתות - למרות ההכחשות מאיראן - שככל שהלחץ יגבר, הם נחושים לערער את היציבות באזור באמצעות פעולות טרור ללא חתימה ישירה שלהם. בשלב זה, האיראנים מתמקדים במדינות המפרץ, וסביר להניח שהם יהיו זהירים יותר בכל הקשור לישראל. אולם, ככל שהמתיחות הזאת תסלים ותימשך יותר זמן, כך גדל הסיכוי שהיא תשפיע באופן ישיר גם על ישראל. 
 
קציני מודיעין בכירים, שעסקו בשנים האחרות בסוגיה האיראנית, אומרים כי לאמריקאים אין למעשה מדיניות להפלת המשטר באיראן. מטרת הסנקציות הכבדות והלחץ הכלכלי היא לחלץ מטהרן הסכם חדש טוב יותר – שיעצור לא רק את תוכנית הגרעין, אלא גם את מגמת ההתפשטות האזורית של האיראנים. לפי הניתוח הזה, גם בטהרן מודעים לכך שהממשל אינו מעוניין בכניסה להרפתקאות צבאיות ולמלחמות.
 
על התווך הזה משחקים עכשיו האיראנים. הולכים על הסף, בוחנים בצעדים קטנים את המדיניות והסבלנות האמריקאית, מאותתים באמצעות חבלה באוניות סחר. ככל שהמתיחות הזאת תימשך, כך גם גובר הסיכוי לאי הבנה ולהתגברות המתיחות באזור, גם בהקשר לאינטרסים ישראליים ולאיומי הטרור.
בשנים האחרונות, למרות ההתבססות האיראנית בסוריה והתחזקות הציר השיעי באזור, הסכם הגרעין עצר את התקדמותם ליכולת גרעינית. בקרב גופי ביון שונים בעולם, וגם בישראל, ההערכה הכללית היא שהאיראנים עמדו באופן כללי בפרטי ההסכם. אלא שעכשיו הם מאותתים שכללי המשחק השתנו - מה שמחזיר שוב את סוגיית הגרעין האיראני למרכז הדיון גם במערכת הביטחון.