ילדים שנחשפו להרדמה כללית במהלך ניתוח קיסרי נמצאו כבעלי סיכון גבוה יותר לפיתוח אוטיזם, כך טוענים חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ורופאים מהמרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע. במאמר שהתפרסם בכתב העת Autism and Development Disorders, טוען צוות החוקרים, בהובלתו של ד"ר עידן מנשה, כי נמצא קשר בין השימוש בהרדמה כללית במהלך ניתוח קיסרי לבין התפתחות של תסמיני אוטיזם.



"אנו יודעים שנים רבות שילדים שנולדו באמצעות ניתוח קיסרי הם בעלי סיכון מוגבר לאוטיזם, אך לא הצלחנו לקבוע מדוע בדיוק", אומר ד"ר מנשה. "המחקר הנוכחי מראה כי חשיפה להרדמה כללית המשמשת לביצוע ניתוח קיסרי, ולא ההליך הכירורגי עצמו, קשורה לאתגרים תקשורתיים בשלבי חיים מאוחרים. ממצאים אלה חשובים משום שהם מדגישים את הסיבה הפוטנציאלית לקשר הידוע למדע שנים רבות בין ניתוח קיסרי לאוטיזם. בנוסף, הם מצביעים על אפשרויות שימוש בחומרי הרדמה אחרים כמו אפידורל או הרדמה מקומית הנחשבים לבטוחים יחסית".



המחקר, שנערך על ידי צוות בינתחומי של המרכז הלאומי לחקר האוטיזם, השווה את רישומי הלידות של 350 ילדים עם אוטיזם ו-2,000 ילדי ביקורת. הם מצאו כי בעוד שלידה באמצעות ניתוח הכוללת הרדמה כללית, מגדילה את הסיכון לאוטיזם, לידות בניתוחים קיסריים בהן השתמשו בסוגי הרדמה אחרים לא הראו מגמה זו. החוקרים הראו כי הסיכון לאוטיזם נקשר להרדמה הכללית בלבד ולא לסיבת הניתוח (כמו סיבוכי היריון).



צוות המחקר מצא גם כי הקשר בין הרדמה כללית לאוטיזם רלוונטי במיוחד לסוגי האוטיזם עם התסמינים החמורים ביותר. החוקרים הסיקו כי חשיפה להרדמה כללית במהלך הלידה עשויה לתרום להתפתחות אוטיזם חמור.