מפעל פניציה עמד בסכנת סגירה בשבועות האחרונים בעקבות חרם שהטילה עליו חסידות גור, שטענה כי הוא מחלל שבת. כעת, קיבלו העובדים במקום בשורות מעודדות, כאשר היום (שני) גובש הסדר בהיקף של כ-15 מיליון שקלים, במסגרתו התחייבה החברה לביטחון תעסוקתי לעובדים בחמש השנים הקרובות, וכן תיפתח בפני החברה האפשרות להתמודד במסלולי פיריון במסגרת תוכניות ההשקעות המתוכננת של החברה. שר הכלכלה, אלי כהן, שוחח עם אלון גל ב-103FM על ההסכם ואמר כי "גיבשנו מתווה עם הנהלת פניציה לוותר על חוב של 15 מיליון שקלים שמגיעים למדינה".

לדברי כהן, בתמורה לוויתור, החברה התחייבה לביטחון תעסוקתי של חמש שנים ל-240 עובדים לפחות. באשר לסוגיית החרם, אמר כהן כי "מדובר בניסיון של פלג קיצוני וגורמים חרדיים לפגוע במפעל תוך צעד פופוליסטי וזול. כל מפעלי הזכוכית בעולם עובדים 24 שעות ביממה. בחברה הגיעו למתווה בו בשבת יעבוד גוי של שבת ולכן אין שום הצדקה לנושא החרם. לפני מספר חודשים היה מקרה דומה עם יקבי ברקן כשנטען שעובדים שעלו מאתיופיה סוגרים את הבקבוקים ולכן הוא לא כשר למהדרין. אמרתי אז שמי שיפעל להחרים חברות על בסיס צבע עור או דברים כאלה ואחרים – אנחנו נפעל למנוע מהם את הכלים. אגב, גוי של שבת זו פחות משכורת כאן ויותר משכורת לאנשים מאפריקה". 
 
כהן ציין כי "זה פתרון שהמפעל יודע לחיות איתו. יו"ר המפעל הוא איש דתי והמפעל הזה פעיל כבר עשרות שנים". לדבריו, "אין לי בעיה עם מי שלא מוצא חן בעיניו המוצרים של פניציה בגלל האיכות או המחיר אך לא בגלל סוגיית החרם. לזה לא ניתן את ידינו".



כהן התייחס גם למפעלי חרסה ואמיליה שנסגרו, ואמר כי "גם בהם התעוררה בעיה, אך הם לא פנו למדינה בבקשה לעזרה. החלטנו לפנות אליהם מיוזמתנו ולשאול איך אפשר לסייע. כפי שפתרנו בעיות בפניציה, אנחנו נדע לפתור גם במקומות נוספים. אני גם יכול לספר שרמת האבטלה במחוז הנגב ירדה השנה למתחת ל-4 אחוזים. נכון להיום, חסרים 3,000 עובדים במחוז הדרום. במהלך השנתיים האחרונות נפתחו שם 58 מפעלים".
יו"ר פניציה, אמנון כהן, התייחס גם הוא להסדר ואמר כי הוא מהווה "צעד קטן לדרך ארוכה. ההסדר הוא על חוב עבר כשהמדינה באה לקראתנו. יחד עם זאת, עניין השבת הוא עניין שונה לחלוטין וגם בו משרד הכלכלה היה איתנו בשיתוף פעולה מלא וצמוד יחד עם ראשי הערים של דימונה וירוחם. כולם הסתייעו והתגייסו לעזור לעובדים של פניציה".
 

בעיית השבת לא נפתרה? האם כרגע יש עדיין חרם שמונע מכם לעבוד בשבת?
"כך היה בשנתיים האחרונות. הדבר הזה לא ירד מסדר היום והפסדנו בעקבותיו מיליוני שקלים. בסיוע של משרד הכלכלה היו מספר מפגשים בנושא. עדה חרדית אחת, בראשות הרבי מגור, התעקשה על מתווה הזוי שלא ייתכן בעולם הזכוכית, ולכן המתווה שגובש הוא על בסיס גוי של שבת. בינתיים מרבית העובדים שלנו יהודים. כשהפרשה התעוררה הבענו נכונות לבוא לקראת הציבור החרדי וגייסנו עובדים שהיו במפעל זכוכית באפריקה בעלות אדירה".
 
אני מקשיב לך ואני רוטט מעצבים. אני איש מאמין ומקובלת עליי הדת והאמונה אך בנוגע לזכוכית אי אפשר לכבות ולהדליק כל הזמן את התנור וזה חלק מהסטטוס קוו. 
"אכן כך. לכן אני חייב להודות לא רק לאלי לכהן וראשי הערים גם ללקוחות פניציה שמחזקים את ידינו. עדיין יש מי שמוציא פשקווילים עלינו ויש רשתות שפועלות נגדנו. אנחנו נלחמים. חשוב לזכור שחלק ניכר מהעובדים בפניציה הם חובשי כיפה. הדבר האחרון שאפשר לומר הוא שאנחנו נלחמים בדת או בחרדים. אנחנו עובדים צמוד עם המכון להלכה במשך 20 שנה ופועלים לאוטומציה מלאה במפעל שנדרש לעבוד 24/7".