שר ההגנה של הרפובליקה האסלאמית, אמיר חתאמי, אמר כי איראן תביס את הברית האמריקאית-ישראלית, כך דווח  היום (רביעי) בסוכנות הידיעות IRNA.


מוקדם יותר היום הודיעה איראן באופן רשמי כי היא הפסיקה לפעול על פי חלק ממחוייבותיה בהסכם הגרעין, בעקבות הוראה של מועצת הביטחון שלה, כך אמר גורם בסוכנות הגרעין האיראנית לסוכנות הידיעות ISNA. לדברי הגורם, לאיראן אין מעכשיו הגבלה לייצור של אורניום מועשר ומים כבדים.



כזכור, האיראנים הודיעו בשבוע שעבר שהם מתכננים להפסיק להישמע לחלק מהסעיפים בהסכם תוך חודשיים, אלא אם האירופאים ימצאו דרך לפצותם על הנזקים הכלכליים שנובעים מהסנקציות. רק אתמול הועלו באש מספר מכליות באיחוד האמירויות, באירוע שארצות הברית מאמינה שאיראן אחראית אליו.



בתוך כך, מחלקת המדינה האמריקאית הורתה היום לעובדי ממשל לא חיוניים לעזוב את עיראק. השגרירות בבגדד מסרה כי שירותי אשרת הכניסה לארה"ב בקונסוליה באירבלי יושעו. לממשלת ארצות הברית יש יכולת מוגבלת לספק שירותי חירום לאזרחים אמריקאים בעיראק".



ביקור הפתע של מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו בבגדאד החודש בא בעקבות מידע מודיעיני לפיו מיליציות שיעיות הנתמכות על ידי איראן הציבו רקטות ליד בסיסים שבהם מוצבים כוחות ארה"ב, כך מסרו לרויטרס שני מקורות ביטחוניים עיראקים. פומפאו אמר לפיקוד העיראקי הבכיר לפקח על פעילות המיליציות, והזהיר כי וושינגטון תגיב בכוח אם לא יעשה זאת.  



מיליציות שיעיות במוסול. צילום: AFP
מיליציות שיעיות במוסול. צילום: AFP



אתמול ניסה המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, להרגיע במעט את המתיחות בין שתי המדינות, כשאמר בטלוויזיה האיראנית כי "לא תהיה מלחמה עם ארצות הברית". חמינאי הוסיף: "לא תנהל משא ומתן עם האמריקנים בנוגע להסכם הגרעין".



עוד לפני כן, הסמדין אשנה, פוליטיקאי איראני המשמש כיועצו של נשיא איראן חסן רוחאני, איים על טראמפ בכך שהוא מסתכן במלחמה עם איראן. יש להסביר כי אשנה מוכר כאחד מהדמויות המרכזיות במעגל הקרוב של רוחאני. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב אשנה: "רצית עסקה טובה יותר עם איראן. נראה שעכשיו אתה הולך לקבל מלחמה במקום זאת. זה מה שקורה כשאתה מקשיב לשפם (הכוונה ככל הנראה ליועצו ג'ון בולטון). בהצלחה ב-2020!".



אתמול דווח שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ובכירים במערכת הביטחון נפגשו בשבוע שעבר ודנו על תוכניות צבאיות למשבר עם איראן, כך דיווח הבוקר עיתון הניו יורק טיימס. על פי הדיווח, טראמפ נפגש עם בכירים במועצה לביטחון לאומי ועם ממלא מקום שר ההגנה האמריקאי, פטריק שנהאן, שהציג לנוכחים תוכניות עדכניות למקרה של התדרדרות נוספת במצב במזרח התיכון. בתוכניות הועלתה אפשרות של שליחת עד 120 אלף חיילים אמריקאים לאזור.



על פי הדיווח, את הפגישה יזם היועץ האמריקאי לביטחון לאומי ג'ון בולטון, והתוכניות התייחסו לאפשרות של תקיפה איראנית נגד כוחות אמריקאים, או קידום פרוייקט הגרעין בטהרן. עם זאת, ולמרות האפשרות לתגבור כוחות מסיבי באזור, הרעיון של פלישה צבאית לאיראן לא נידון, ועל פי הערכות הוא יצריך כוחות רבים מהרבה מהמוצעים בתוכניות שהוצגו.