שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, הודיעה היום (רביעי) כי האיחוד האירופי יוביל חקירה מעמיקה למציאת תכנים המעודדים הסתה לשנאה ואלימות בספרי הלימוד הפלסטינים החדשים מחשש לשימוש לרעה בכספי סיוע. ההצהרה של מוגריני הגיעה בתשובה רשמית לשאילתא מטעם חברת הפרלמנט האירופי וחברה קרובה של מכון IMPACT-se, מריאנה פטיר.
לדברי מוגריני, "ניתן לאשר כי מתוכנן מחקר אקדמי על ספרי לימוד פלסטיניים. הכספים הדרושים לכך הוקצו בתקציב 2019. המחקר יבוצע על ידי מכון מחקר עצמאי-בינלאומי מוכר. בימים אלו נערכת מסגרת המחקר, במטרה לזהות הסתה אפשרית לשנאה ולאלימות, ולאי-עמידה בסטנדרטים של אונסק"ו לשלום וסובלנות בחינוך". עוד הוסיפה: "הסתה לאלימות אינה עולה בקנה אחד עם קידום פתרון שתי המדינות, ומחריפה מאוד את חוסר האמון בין הקהילות". 
ממכון IMPACT-se נמסר כי ההצהרה של מוגריני מגיעה בעקבות קמפיין נרחב בפרלמנט האירופי ובנציבות האירופית של המכון לקדם תכנים של קבלת האחר, שלום וסובלנות בתכנית הלימודים הפלסטינית, ולפעול להעלאת המודעות בנושא תכני הלימוד של הספרים הפלסטינים החדשים.

לפי מחקר של המכון, שהוצג לבכירים בנציבות ובפרלמנט האיחוד האירופי, נמצא שספרי הלימוד הפלסטינים החדשים שיצאו לאור בספטמבר 2018 עברו הקצנה משמעותית ביחס לשנים קודמות עם מאות דוגמאות קיצוניות שלא הופיעו בעבר המעודדות ג'יהאד, אלימות, דמוניזציה והסתה כנגד ישראל ויהודים, שהוכנסו באופן שיטתי בכל הכיתות ובכל הנושאים לרבות מתמטיקה, מדעים, פיזיקה וביולוגיה. בנוסף, השמיטו מהספרים החדשים במכוון משאים ומתנים קודמים לשלום עם ישראל לרבות מפת הדרכים, הסכם וואי ואפילו הסכם השלום עם ירדן שהופיעו בגרסאות קודמות. בנוסף, הושמטו קטעי לימוד שלימדו על נוכחות היסטורית יהודית בירושלים וארץ ישראל. המילה "ישראל" שהופיעה אף היא בעבר על כמה מפות נמחקה באופן מוחלט מהמפות בספרים החדשים.
מנכ"ל מכון IMPACT-se, מרכוס שף: "האיחוד האירופי הוא התורם הכספי הגדול ביותר למשרד החינוך הפלסטיני. אבל כספי משלמי המסים האירופאיים והרצון הטוב של האיחוד עוברים התעללות במשך שנים, כאשר דורות שלמים של צעירים פלסטינים עוברים תהליך רדיקליזציה באופן שיטתי.
"אין תירוץ ואין שום הצדקה. הרשות הפלסטינית לוקחת מאות מיליוני יורו ובתמורה מחנכת מליוני ילדים לאלימות, שנאה וג'יהאד. אנו מקווים שהבדיקה המעמיקה של האיחוד האירופי בנושא, תסייע לשים קץ להתעללות הזו בילדים ותאפשר סוף סוף לפלסטינים צעירים לקבל חינוך משמעותי לשלום וסובלנות".