השדולה הפרו ישראלית המזוהה עם המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית, J Street, ערכה סקר לבחינת העמדות ביחס לישראל והפלסטינים, בקרב מדגם מייצג של 800 בוחרים המתכוונים להצביע בפריימריז הדמוקרטיים לבחירת מועמד המפלגה לנשיאות. 
 
הסקר הראשון מסוגו בקרב מצביעי הפריימריז העתידיים, שנערך באמצעות מכון הסקרים GBAO בהובלת הסוקר ג'ים גרסטיין, מצא כי רוב מובהק מקרב הנשאלים הינם בעלי גישה חיובית כלפי ישראל והפלסטינים גם יחד. הבוחרים הדמוקרטים גם מאמינים כי על ארצות הברית לנהוג כמתווכת הוגנת ולא באופן חד צדדי.
לפי נתוני הסקר, 61% מציבור הבוחרים הדמוקרטי עוקבים אחרי ההתפתחויות בכל הקשור לסכסוך הישראלי-פלסטיני. התמיכה בישראל בקרב הנשאלים היא מובהקת, כמו גם ההתנגדות לראש הממשלה בנימין נתניהו. 41% מהבוחרים הדמוקרטים אומרים שיחסם לישראל חיובי, אך רק 12% חשים יחס חיובי כלפי נתניהו.

16% מביעים יחס שלילי לישראל, לעומת 39% לנתניהו. ביחס לפלסטינים יש ל-32% יחס חיובי ול-19% יחס שלילי. 74% מהנסקרים אמרו כי הם מעוניינים שארצות הברית תשמש כמתווכת הוגנת ולא חד צדדית.

 ג'ו ביידן. צילום: רויטרס
ג'ו ביידן. צילום: רויטרס


“הבוחרים הדמוקרטיים תומכים בישראל, אך לא מקבלים את הדרישה לבחור בין הישראלים לפלסטינים ומעוניינים שארצות הברית תפעל כמתווכת הוגנת על מנת לסייע לצדדים להגיע להסכם שלום", אומר הסוקר ג'ים גרסטיין. "הגישה הישנה של תמיכה בלתי מסויגת בראש הממשלה הישראלי, ללא קשר למדיניותו כבר לא בתוקף. המועמדים הדמוקרטיים יכולים לחוש בטוחים להביע הן את תמיכתם בישראל והן את הביקורת שלהם על מדיניות נתניהו", הוסיף גרסטיין.
 

עוד נמצא כי 81% מהנשאלים מסכימים שניתן להיות פרו ישראלי ובה בעת להביע ביקורת על מדיניותה של ממשלת ישראל. 75% מהנשאלים אמרו כי סביר שיתמכו במועמד שתומך הן בישראל והן בפלסטינים, לעומת 12% שיתמכו במועמד שתומך בישראל בלבד, ו-7% שמעוניינים במועמד שיתמוך בעיקר בפלסטינים. 
 
"אם המועמדים יבהירו כי הם מכבדים את הזכויות והצרכים הלגיטימיים של הישראלים והפלסטינים גם יחד, שהם תומכים בישראל, אך לא בנתניהו ושלא יאפשרו מדיניות הרסנית של המנהיגים בשני הצדדים, הם יוכלו לאחד את המפלגה מאחוריהם", אמר נשיא J Street, ג'רמי בן עמי.

46% יתמכו במועמד שיגדיר כי הסיוע לא ישמש להתנחלויות ולסיפוח

עוד עולה מהסקר ש-46% מהמצביעים הדמוקרטיים יתמכו במועמד שיגדיר כי הסיוע האמריקאי לא ישמש לטובת הרחבת התנחלויות ותוכניות סיפוח, לעומת 13% בלבד שמתנגדים להצבת תנאים ביחס לשימוש בכספי הסיוע. 
 
40 אחוז תומכים בהכרה אמריקאית מידית במדינה פלסטינית, תוך השארת קביעת הגבולות למועד מאוחר יותר ו-33% מתנגדים לכך. הסקר מגלה גם שבניגוד לעיסוק הנרחב בארץ בסוגיית ה-BDS, בארצות הברית התנועה איננה בעלת השפעה. רק 36% מהנשאלים שמעו על ה-BDS ומעטים עוד יותר גיבשו דעה ביחס לפעולותיה – 12% תומכים ו-13% מתנגדים. יש בקרב הבוחרים האמריקאים גם התנגדות רחבה של 54% לחוקים המטילים סנקציות על מי שקורא לחרם על ישראל, בשעה שרק 22% מהנשאלים תמכו בחוקים שכאלו. 
 
נתון מעניין נוסף הוא ש-72% מהנשאלים תומכים בכניסה מחודשת של ארצות הברית להסכם הגרעין עם איראן, לעומת 18% בלבד שמתנגדים. המועמד המוביל בסקר הוא סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן שזוכה ל-39% אחוזי תמיכה, אחריו הסנאטור ברני סנדרס עם 13% תמיכה. כל שאר המועמדים זוכים לאחוזי תמיכה חד ספרתיים. 
 
יעל פתיר, מנהלת J Street ישראל, אמרה: "הסקר חושף את הפער הגדול בין התמיכה האיתנה בישראל שקיימת בקרב תומכי המפלגה הדמוקרטית, לבין ההסתייגות מנתניהו, ממדיניותו ומהתנהלותו. המפלגה הדמוקרטית היתה ועודנה מפלגה שהתמיכה בישראל היא חלק מהזהות שלה, ובאותה עת מפלגה שבוחריה וגם נבחריה, חשים מאוד שלא בנוח עם מדיניות ממשלת נתניהו. עם הניסיון לקבור את פתרון שתי המדינות ולהאיץ את תהליכי הסיפוח בכוח ובפועל של שטחי יהודה ושומרון".