מנהיג כוח קודס של משמרות המהפכה של איראן, קאסם סולימאני, נפגש עם ראשי מיליציות שיעיות בבגדאד והורה להם "להיערך למלחמה על ידי שליח", כך דווח הערב (חמישי) בגרדיאן. שני מקורות מודיעיניים אמרו לעיתון כי סולימאני זימן את המיליציות הנתמכות על ידי איראן לפני כשלושה שבועות על רקע המתיחות באזור. הצעד עורר אז חשש בארה"ב כי קיים איום ליעדים אמריקאים במזרח התיכון.  

העיתון דיווח עוד כי שיירה של טילים איראניים הועברה בהצלחה בשבוע שעבר למשטר אסד בסוריה דרך חבל אנבאר שבמערב עיראק. דיפלומטים באזור אמרו כי העברת הטילים לדמשק חמקה מעיני המודיעין הישראלי והאמריקאי. 
 
כזכור, ארה"ב תגברה את כוחותיה במזרח התיכון, כולל נושאת מטוסים, מפציצים מסוג B52 וטילי פטריוט, בתגובה למידע מודיעיני לפיו המשטר האיראני הורה לשלוחיו לתקוף את הכוחות האמריקאים באזור. 
 
מיליציות שיעיות במוסול. צילום: AFP
מיליציות שיעיות במוסול. צילום: AFP
 
לפי הדיווח, הצעד של סולימאני הוא גם הסיבה לכך שמחלקת המדינה האמריקאית הורתה אתמול לעובדי ממשל לא חיוניים לעזוב את עיראק. השגרירות בבגדד מסרה כי שירותי אשרת הכניסה לארה"ב בקונסוליה באירביל יושעו. לממשלת ארצות הברית יש יכולת מוגבלת לספק שירותי חירום לאזרחים אמריקאים בעיראק".  
 
ביקור הפתע של מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו בבגדאד החודש בא בעקבות מידע מודיעיני לפיו המיליציות השיעיות הנתמכות על ידי איראן הציבו רקטות ליד בסיסים שבהם מוצבים כוחות ארה"ב, כך מסרו אתמול לרויטרס שני מקורות ביטחוניים עיראקים. פומפאו אמר אז לפיקוד העיראקי הבכיר לפקח על פעילות המיליציות, והזהיר כי וושינגטון תגיב בכוח אם לא יעשה זאת.  

בכירים אמריקאים מאמינים כי איראן עודדה מורדים חות'ים בתימן או מיליציות שיעיות בעיראק לבצע את הפיגועים נגד ארבע מכליות הנפט במיצר הורמוז השבוע, כך אמרו לרויטרס אתמול שני מקורות אמריקאים. לפי מקור אחד, איראן נתנה את "ברכתה" לפעולות, שפגעו בשתי מכליות סעודיות, ספינה של איחוד האמירויות וספינה נורווגית ליד פוג'יירה הסמוכה למיצר הורמוז. 
 
מפקד משמרות המהפכה של איראן אמר כי ארצו נמצאת "על סף עימות כולל עם האויב", כך דווח אמש בסוכנות הידיעות פארס. הגנרל חוסיין סלאמי, שמונה לתפקיד מפקד משמרות המהפכה בחודש שעבר, אמר כי מדובר ברגע המכריע ביותר בתולדות משטר האייתוללות. "הרגע הזה בהיסטוריה הוא המכריע ביותר בתולדות המהפכה האסלאמית, מפני שהאויב נכנס לשדה העימות איתנו בכל יכולת אפשרית", אמר סלאמי.