מכים בתופי המלחמה: למרות דבריו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי הוא אינו מעוניין בעימות צבאי נגד איראן, נראה כי שתי המדינות מתכוננות לתרחיש הגרוע ביותר. מכון החקר הימי האמריקאי, גוף מחקר ותיק בארה"ב דיווח הבוקר (שישי) כי שתי משחתות נושאות טילי שיוט חצו את מצרי הורמוז אל המפרץ הפרסי, במה שנראה כאיתות נוסף לאיראן מצד ארה"ב. 



על פי הדיווח, כוחות איראניים לא ניסו להטריד את הספינות האמריקאיות, דבר שהצי האיראני נוהג לעשות מדי פעם, ושתי הספינות כנראה בדרכן להצטרף לצי המוגבר שמוצב כיום במפרץ הפרסי, שכולל שתי נושאות מטוסים. בנוסף לכך העבירה לאזור בשבועות האחרונים מטוסי הפצצה אסטרטגיים מסוג B-52, ונחשפה תוכנית של ארה"ב להציב 120 אלף חיילים נוספים במזרח התיכון מחשש להתלקחות. עם זאת, כרגע ארצות הברית לא הציגה תוכניות לפלישה קרקעית לאיראן, וזאת הן בשל קשיים חוקתיים, לאחר שדוברת הקונגרס ננסי פלוסי הבהירה שאין בכוונתה לתמוך במבצע צבאי באיראן, הן בשל הצורך בחיילים רבים יותר מאותם 120 אלף והן בשל קשיים לוגיסטיים לפלישה משמעותית לאיראן.



קאסם סולימאני, צילום: AFP
קאסם סולימאני, צילום: AFP



סולימאן הגיע לבגדד כדי לגייס את המיליציות השיעיות



במקביל לכך, גם הצד האיראני נערך ללחימה מול ארצות הברית. עיתון הגארדיאן הבריטי דיווח כי קאסם סולימאני, ראש כוח קודס במשמרות המהפכה, הורה למיליציות עיראקיות הנאמנות לאיראן להתכונן למלחמת פרוקסי מול ארצות הברית. הדיווח, שמבוסס על שני מקורות מודיעיניים, אמרו כי סולימאני הגיע עצמו לבגדד בירת עיראק לפני מספר שבועות, ושם נפגש עם ראשי המיליציות שאותן כח קודס מאמן ומחמש, והורה להם להתכונן לעימות. אותם המקורות אמרו לגרדיאן כי אמנם לא הייתה פה קריאה לעימות, אך הדבר לא היה רחוק מכך. 



גורם נוסף לדאגה הוא ההערכה שאיראן הצליחה להעביר לסוריה טילים דרך הגבול היבשתי עם עיראק, וזאת למרות מאמצי ארצות הברית וישראל למנוע העברות כאלה, מאמצים שהגיעו פעמים רבות אף לתקיפות ישראליות בסוריה. החשש הוא מיצירת מסדרון יבשתי באזורים בהם נלחמו המיליציות השיעיות בדאעש, דרכו איראן תוכל לחמש את סוריה בנשק מתקדם.