תוכנית השלום, הזוכה לאחרונה לתשומת לב תקשורתית בעקבות התבטאויות שפורסמו מצד מעצביה ומנסחיה ג'ארד קושנר וג'ייסון גרינבלט, איננה מובילה לגילויי אופטימיות או ביטויי תקווה מצד דיפלומטים במטה הראשי של האו"ם. הם אינם מאמינים שהיא תהיה זו שתביא להתקדמות חיובית בפתרון הסכסוך הישראלי־פלסטיני.
 
ההתפתחות שתופסת את תשומת לבם בשלב זה היא חילופי ההצהרות המלחמתיות בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למנהיגי איראן. אלא שהערכות על התלקחות צבאית אפשרית באזור נתפסות בעיניהם כמצב שיכול להוביל לתוצאות משמעותיות חיוביות לצדדים המעורבים. להערכת דיפלומט מערבי בכיר שהיה מעורב במגעים שיצרו את הסכם הגרעין הנוכחי, תוכלנה להיווצר התפתחויות שיביאו "להבנה מלאה, להכרה ולהסכמה בין ארה"ב לאיראן בכל הנוגע לשאיפות הגרעין של טהרן". 
 
טראמפ איננו אהוד במטה הראשי של האו"ם בניו יורק, בלשון המעטה. זה הדדי. נשיא ארה"ב ידוע ביחסו המזלזל והמעליב כלפי הארגון העולמי, והוא טורח לבטא זאת בכל הזדמנות מאז התאכסן לראשונה בבית הלבן.
 

האו"ם היא זירה המתהדרת בקידום שלום כיעד מרכזי ומתפארת במוניטין של מתחם שיושביו מקדמים בברכה כל יוזמה ותוכנית שמטרתן להביא פתרונות מדיניים לסכסוכים אזוריים. אלא שמרגע שצצו ידיעות על תוכנית השלום של טראמפ, היא התקבלה שם בספקנות, בחשדנות, בחוסר אמון ובהערכות שערערו על סיכוייה להתקבל על ידי הצדדים המעורבים.
 
עם המפקפקים נמנים שגרירים ודיפלומטים הידועים כמומחים למזרח התיכון, המעורים בהתפתחויות באזור. ככל שרבו ההדלפות והדיווחים הלא מאושרים ונחשפו יותר פרטים על תוכנית השלום, כך גברו התגובות השליליות וההסתייגויות כלפי התוכנית. "תוכנית השלום של קושנר מעוררת יותר פחדים מאשר תקווה" - כותרת זאת, שהופיעה בראש מאמר ראשי שפורסם בגיליון האחרון של השבועון הבריטי היוקרתי "אקונומיסט", היא למעשה סיכום תחושותיהם של גורמים מדיניים באו"ם.
 
"מדיניות החוץ של הנשיא טראמפ מבטאת את האינטרסים הפוליטיים קצרי הטווח שלו", טוען ה"אקונומיסט". המאמר בשבועון הנחשב משקף את הדעות בקרב ראשי המשלחות המערביות באו"ם, שתוכנית השלום היא שאיפה אישית של טראמפ, החסר כל ידע וניסיון מדיני, ושלמעצביה של התוכנית אין מושג בהיסטוריה של המזרח התיכון והבנה בסבך הסכסוך הארוך.
 
ההערכה באו"ם היא שהתוכנית משקפת יותר הסדר בין ארה"ב לישראל מאשר יוזמה מעשית לקידום פתרון מדיני. "לדעתי, מלכתחילה רצו הנשיא וקושנר (חתנו ויועצו) בתוכנית שתוכנה מיועד בעיקר לישראל", אמר דיפלומט מערבי בכיר. בהתבטאויות המערערות על סיכויי התוכנית להתקבל מורגשת גם האהדה לעניין הפלסטיני הרווחת בקרב משלחות רבות בארגון.
 
לדברי דיפלומטים, קושנר כשל בשני דברים: הוא לא קלט את עומק ההסכמה הכללית של הקהילה הבינלאומית לפתרון של שתי מדינות לשני עמים. נוסף על כן, הוא שגה בהערכתו את נכונותן של ארצות המפרץ - ובפרט של סעודיה - לתמוך בתוכנית, ובייחוד הנכונות של ארצות אלה לממן את הסיוע לפלסטינים, המהווה לפי דיווחים חלק מרכזי בתוכנית השלום.
 
# # #
 
אין איש באו"ם שמזלזל בסכנה של התלקחות במפרץ הפרסי. ההסלמה המתלהטת בין ארה"ב לאיראן וחילופי האיומים וההצהרות המלחמתיות מעוררים דאגה בקרב דיפלומטים. עם זאת, הערכות זהירות מרגיעות כי לא קיימת סכנה ממשית להתלקחות בעלת אופי צבאי. "גם אם תהיה תקרית כתוצאה ממהלך איראני או אמריקאי, היא לא תגלוש לפעולה צבאית מתמשכת. התקרית תיעצר ותיבלם מיד", אמר סגן ראש משלחת מערבית. "שני הצדדים אינם רוצים בסכסוך צבאי. איראן אינה מסוגלת לנהל סכסוך כזה, והנשיא טראמפ ידוע כמי שהתערבות צבאית במדינה זרה היא עבורו בבחינת סיוט".
 
לפי דיווחים שקשה היה להשיג להם אישור מוסמך, כבר התחילו גישושים ראשונים במטרה לתווך בין ארה"ב לאיראן. מדובר כנראה ביוזמה שקטה וסמויה של שגרירי גרמניה, צרפת ובריטניה ליצור מגע ישיר בין בכירים אמריקאים לבכירים איראנים. לפי הדיווחים, גם רוסיה מקבלת מידע על היוזמה. 
 
ה"ניו יורק טיימס" דיווח השבוע שמעצמות המערב מתנגדות להתנהלותו של הנשיא טראמפ מול איראן. לדברי העיתון, הגנרל הבריטי כריס גייקה, שמשרת בכוח הצבאי המשותף עם ארה"ב בפעילותו נגד דאעש, הביע בגלוי הסתייגות מדיווחי המודיעין האמריקאי בנוגע לכוונותיה התוקפניות של איראן.
 
לפי ההערכות בניו יורק, המתיחות באזור תימשך ואולי אפילו תחריף, אבל במקביל יתגברו המאמצים הדיפלומטיים במטרה להרגיע את הרוחות ולהשיג מה שמוגדר "מפגש בין בכירים אמריקאים לבכירים איראנים", לדברי דיפלומט מערבי בכיר. "זה לא יקרה מחר ולא מחרתיים, אבל אני צופה שיתקיים בעתיד הלא רחוק מגע ישיר בין ארה"ב לאיראן. מטרתו הראשונה תהיה להשיג רגיעה באזור, והמטרה השנייה והעיקרית תהיה לקיים משא ומתן להסכם גרעין חדש".