סגן קנצלר אוסטריה, היינץ-כריסטיאן שטראכה ממפלגת הימין הקיצוני "החירות" הודיע היום (שבת) כי הוא מתפטר מתפקידו לאחר שסרטון מביך שלו פורסם בתקשורת הגרמנית. בסרטון נראה שטראכה נפגש עם אישה שהתחזתה לאחיינית של אוליגרך רוסי, ומבטיח חוזים ממשלתיים לחברה בתמורה לתמיכה פוליטית ופיננסית. כתוצאה מכך, מקור במפלגתו אמר לסוכנות הידיעות האוסטרית APA כי בעקבות האירועים וההתפטרות, המדינה תלך לבחירות בזק. 



 
על פי הדיווח, הסרטון צולם בשנת 2017, זמן קצר לפני הבחירות שהביאו את שטראכה לעמדת הכוח. "זה היה מטומטם, זה היה חסר אחריות ופשוט טעות", אמר שטראכה במסיבת עיתונאים, נאבק בדמעות בזמן שביקש מאשתו ומאחרים לסלוח לו. עם זאת, הוא טען כי לא עשה שום דבר בלתי חוקי וכי עושים לו "רצח פוליטי ממוקד". 
 
הוא הודה כי הדברים שנשמעים בסרטון, בהם התייחס גם לכללי מימון המפלגות וכיצד ניתן לעקוף אותם, הם אכן מביכים, אך התעקש כי אינם לא חוקיים. כמו כן, שטארכה נשמע "מפלרטט" עם האישה. "זו הייתה התנהגות אופיינית תחת השפעת אלכוהול, בה רציתי להרשים את המארחת הנשית והתנהגתי כמו נער מתרברב", אמר. הוא ציין כי הוא לא רוצה שהממשלה תיפול בעקבות האירועים. 
 
מוקדם יותר, הקנצלר האוסטרי סבסטיאן קורץ הודיע כי הוא שולל את המשך העבודה עם שטארכה, שממילא היה מצוי עמו ביחסים מורכבים עקב אמירות קיצוניות. מפלגות האופוזיציה במדינה, ביניהן מפלגת הסוציאל-דמוקרטים והניאו ליברלים, קראו לבחירות מהירות, ומאות בני אדם התכנסו בכיכר מחוץ למשרדו של קורץ וקראו לבחירות בזק. מפלגתו של קורץ מובילה בסקרי דעת קהל, אולם אין לו רוב מספק על מנת להרכיב קואליציה.

התיעוד שעורר סערה: 


"תקשורת אוהדת כמו בהונגריה"

על פי הדיווחים, הפגישה הבעייתית התקיימה בווילה באי הספרדי איביזה, בחדר בפרטי בו שהו שטארכה נראה יחד עם חבר מפלגתו, יוהן גודנוס. בסרט, האישה שהתחזתה לאחיינית של אוליגרך, הציעה לרכוש 50 אחוז מהעיתון האוסטרי "קרונן זייטונג" להחליף את עורכיו ולהפוך אותו לתומך בעמדות המפלגה.
 
שטראכה הציע בתמורה חוזים ממשלתיים, ואמר כי הוא רוצה "תקשורת אוהדת כמו של אורבן" - בהתייחסו לראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן. הוא אף שיער כי השתלטות הרוסים על העיתון יכולה להגביר את התמיכה במפלגתו עד ל-34 אחוז.
 
"אם תשתלטו על העיתון שלושה שבועות לפני הבחירות ותובילו אותנו למקום הראשון, נוכל לדבר על הכל", אמר שטראכה לאישה. הוא הציע לה גם להקים חברה "כמו סטרבג", חברת בנייה אוסטרית, והבטיח לה את הפרוייקטים הממשלתיים שהחברה מקבלת. 
 
שטארכה אף מנה שמות של עיתונאים אותם הוא רוצה להדיח מהעיתון, והציע חמישה עיתונאים חדשים שצריך להכניס לתוך המערכת. כמו כן, הוא נשמע אומר בשיחה כי הסיוע למפלגת החירות צריך לעבור דרך "עמותת צדקה שאינה קשורה למפלגה. כך לא צריך לדווח לרשויות".