ממצאים חדשים: מחר תתקיים אחת מבחינות הבגרות המלחיצות ביותר עבור תלמידים רבים, הבחינה במתמטיקה, ועשרות אלפים מהם ייבחנו בה. לפי סקר חדש, 54% מהתלמידים מדווחים על תחושת חרדה. הסקר נערך על ידי "גול בגרויות", פלטפורמת הלימוד הדיגיטלית הגדולה בישראל, באמצעות מכון המחקר ZETATOOLS ובקרב מדגם מייצג של 500 תלמידים ותלמידות בכיתות ט'־י"ב. 
 
לפי הסקר, 16% מכלל התלמידים מציינים שאת תחושת הלחץ והחרדה הם מרגישים בתחילת המבחן, 11% - בשלב כלשהו במהלכו, 8% - כמה ימים לפני, 5% - שבועות לפני, והיתר מדווחים על שילוב של כמה זמנים. 58% מהתלמידות ו־50% מהתלמידים מרגישים חרדת בחינות. תלמידים חילונים חווים חרדת בחינות יותר מתלמידים דתיים, וככל שהתלמיד לומד בכיתה גבוהה יותר, כך הוא חושש יותר - 48% מתלמידי כיתות ט'־י', לעומת 60% מתלמידי י"א־י"ב. 
 
27% מהתלמידות ציינו כי תמיכה של איש מקצוע תסייע להם, לעומת 17% מהתלמידים. 28% מהתלמידים החילוניים לעומת 18% מהתלמידים החרדים, ו־28% מתלמידי כיתות י"א־י"ב לעומת 16% מתלמידי ט'־י', ציינו כך. יוחאי טוויג, מנכ"ל גול בגרויות, מסביר כי הכנת תוכנית לימודים לקראת הבגרויות בצורה מסודרת מראש תאפשר לתלמיד להרגיש שהוא בשליטה ולהתמודד עם תחושת הלחץ. "אין פה מדע מדויק, כל אחד עובד משהו אחר, אבל מה שחשוב הוא שהתלמידים יבינו מראש שאפשר לתת מענה לחרדות ובכך לא ייפלו לתחושת חוסר אונים".

יוחאי טוויג. צילום: גול בגרויות
יוחאי טוויג. צילום: גול בגרויות

 

תוצאותיה של הבחינה יהיו אקורד הסיום של כהונת שר החינוך נפתלי בנט, שטיפח את המקצוע והשיק לפני כארבע שנים את התוכנית הלאומית לקידום המתמטיקה. חרף שיפור בהישגי התלמידים, היא לוותה לא אחת בביקורות ואף בביקורת פנימית של הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) במשרד החינוך, שפרסמה לפני חצי שנה נתוני מחקר שלפיו למרות הצלחתה, התוכנית גובה מחיר כבד מהתלמידים.
 
בשנה שעברה נבחנו ברמת 5 יח"ל כ־18 אלף תלמידים מתוך כ־165 אלף. השנה המשרד מקווה שהנתון יהיה גבוה יותר בזכות מגוון תוכניות, בהן פתיחת כיתות לימוד, קיום שיעורים פרטיים והעלאת מספר המורים. תוכנית "נחשון" של משרד החינוך מיועדת לכ־8,000 תלמידים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית, שזכו במהלך השנה לשיעורים פרטיים ללא עלות מדי שבוע. זוהי חונכות וירטואלית של משרד החינוך, המופעלת בידי מט"ח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית - במטרה לצמצם את הפערים עם המרכז והגדלת קבוצות המצוינות בפריפריה. התוכנית מגיעה היום לשיאה במרתון שבו ישתתפו 1,500 תלמידים ו־300 חונכים בארבעה מוקדים שונים.