יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין יקבל היום (שני) לידיו ממזכירות הכנסת את שמות המועמדים לתפקיד מבקר המדינה הבא, כך נודע ל"מעריב". השמות ייחשפו לציבור בין השאר כדי לשמוע את הערותיו, ובתוך שבועיים הם יובאו להצבעה חשאית בכנסת. לצורך הגשת המועמדות יש צורך בחתימה של עשרה חברי כנסת, וכל אחד מהם רשאי להציע מועמד אחד בלבד. מסתמן כי מועמדי הקואליציה למשרה הם עו"ד מיכל רוזנבוים ומתניהו אנגלמן, בעוד שאלו של האופוזיציה הם יפעת ביטון וגיורא רום.



אתמול נראתה תכונה רבה במסדרונות הפוליטיים, ונזרקו לחלל האוויר שמות מועמדים פוטנציאליים שיחליפו את המבקר השופט יוסף שפירא, שיפרוש ב־3 ביולי. על פי החוק, הליך בחירת המועמד צריך להסתיים לפחות חודש מראש, כלומר עד 3 ביוני. התהליך יתחיל כאמור היום, שכן לצורך ההצבעה ניתנת ארכה של שבועיים להכרת המועמד.



המועמד המוביל מטעם הקואליציה תהיה, כפי שנחשף לראשונה ב"מעריב", עו"ד מיכל רוזנבוים. מדובר בעורכת דין מסחרית מתל אביב שצברה ניסיון משפטי רב בנושא ביקורת מול רשויות מקומיות וחברות ממשלתיות.



גיורא רום במזנון הכנסת. צילום: אריק בנדר
גיורא רום במזנון הכנסת. צילום: אריק בנדר



רוזנבוים היא המועמדת המועדפת גם של המפלגות החרדיות, ובכוונתן לתמוך בה בלבד. היא מתאימה לקריטריונים של הליכוד, שהעדיף שלא להציע הפעם לתפקיד שופט לשעבר, אבל מצד שני יש לה ניסיון רב בביקורת.



שמות נוספים שהוזכרו מטעם הליכוד הם ניצב בדימוס יעקב בורובסקי (שכבר הסיר את מועמדותו), השופט בדימוס ספי אלון (שמועמדותו שנויה במחלוקת בתוך הליכוד) ופרופ’ אבי דיסקין מהחוג למדעי המדינה באוניברסיטה העברית, שגם לגביו אין קונצנזוס.



מטעם האופוזיציה (כחול לבן) מתכוונים להציג את אלוף במיל’ גיורא רום. האחרון מכיר היטב הן את המערכת הציבורית (לאחר ששימש בתפקיד יו"ר רשות התעופה האזרחית) והן את העסקית, ובעברו תפקידים בכירים בקבוצת דיסקונט השקעות. רום מעוניין בתפקיד, אף שאין לו ניסיון משפטי.



בהליך הבחירות הנוכחי לתפקיד המבקר יש אומנם יתרון לקואליציה, המונה על הנייר 65 חברי כנסת, אבל היות שמדובר בבחירות חשאיות ולפי שעה אין עדיין מועמד יוצא דופן באיכותו, אין ודאות שהתפקיד ייפול בחיקה של רוזנבוים.



יש לציין כי מכיוון שהמבקר החדש יהיה חשוף במהלך עבודת הביקורת לנושאים ביטחוניים רגישים ביותר (המבקר הנוכחי הוא אל"מ במיל’), הוא יהיה חייב לקבל אישור מוקדם של שירותי הביטחון וכן של ועדת המשנה בכנסת.