העיר בריסק (ברסט) שבבלארוס, שהייתה ביתה של אחת הקהילות היהודיות הגדולות במזרח אירופה משך מאות שנים עד מלחמת העולם השנייה, צפויה להיות עדה ביום חמישי לאירוע מרגש, כששרידיהם של יותר מ־1,200 מקורבנות השואה שהתגלו בקבר אחים במהלך עבודות בנייה בינואר האחרון יובאו למנוחות בטקס קבורה יהודי.



עבודות בנייה להקמת פרויקט מגורים יוקרתי במרכז העיר הופסקו במפתיע באמצע ינואר, אחרי שבמקום התגלה קבר אחים. לדברי עדי ראייה, בחלק מהגופות, בהן גם של ילדים, התגלו חורי קליעים בגולגולת. כוחות צבא סייעו לפנות את שרידי 1,214 גופות היהודים שנרצחו בשואה.



רב הקהילה היהודית המקומית הרב חיים רבינוביץ', שינהל את טקס הקבורה בבית הקברות העירוני ביום חמישי, סיפר לגלי צה"ל ביום שישי האחרון כי מיד לאחר הגילוי, הזמין ראש העירייה את ראשי הקהילה ואת השגריר הישראלי כדי להבטיח קבורה ראויה לנרצחים. "ביקשנו שהטקס יתקיים לפי כללי ההלכה היהודית, והם הסכימו לכל הדרישות שלנו", אמר הרב רבינוביץ'.



רבינוביץ' ציין עוד, כי העיר מתאפיינת באהדה כלפי הקהילה היהודית: "אין פה גילויי אנטישמיות. כולנו הולכים עם הלבוש היהודי המלא, ואיש לא אומר מילה". לדבריו, בטקס צפויים להשתתף גם שגרירים זרים בבלארוס, והוא מוסיף ומציין כי העירייה שלחה הזמנות גם לנציגים מישראל, אולם הוא אינו יודע אם פרט לשגריר אכן תהיה נציגות ישראלית רשמית.



בעיר בריסק הייתה אחת הקהילות היהודיות הגדולות במזרח אירופה במשך מאות בשנים. עם ילידי העיר נמנים ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין, שמואל שיינרמן (אביו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון) והרבנים לבית סולובייצ'יק. הגרמנים כבשו את בריסק ביוני 1941, רצחו אלפי יהודים והקימו בעיר שני גטאות. בלילה שבין ה־15 ל־16 באוקטובר 1942, כותרו הגטאות וכל היהודים נשלחו ליער ברונה גורה ונרצחו. הרב רבינוביץ' סיפר כי כיום הקהילה המקומית מונה כ־2,000 בני אדם וכי יש בה פעילות יהודית ערה, בית כנסת, גני ילדים ובית ספר יהודיים.