על רקע המתיחות המתגברת בין איראן לארצות הברית, וההסלמה גם ביחסי איראן וסעודיה, הודיע המלך סלמאן, מלך סעודיה, על שני מפגשי פסגה שיתקיימו במכה ב־30 במאי – האחד של מדינות המפרץ והשני של חברות הליגה הערבית – במטרה לדון באיום האיראני.
 
המתיחות ביחסי איראן וסעודיה גברה לאחרונה בשל שורת מקרים שבהם הותקפו ספינות נפט ומתקן נפט בסעודיה ובאיחוד האמירויות. סעודיה האשימה את איראן בכך שהיא האחראית למתקפות שהשביתו את צינור הנפט המרכזי בממלכה. 

"המטרה שלנו היא להמשיך את התיאום עם האחים הערבים במועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ הערבי ובליגה הערבית", אמר מקור סעודי בכיר לסוכנות הידיעות הרשמית בממלכה. "נדון בכל מה שעשוי לסייע לביטחון וליציבות באזור". 
 
לקריאתו של המלך סלמאן לקיום מפגשי הפסגה התלוותה שיחה טלפונית בין יורש העצר מוחמד בן סלמאן ובין שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו, שבמהלכה עודכן פומפאו על ההתפתחויות באזור.

מכלית נפט סעודית שהותקפה. צילום: רויטרס
מכלית נפט סעודית שהותקפה. צילום: רויטרס
 

לא ברור האם מתקפה אמריקאית על איראן תצא לפועל, אבל הסעודים מצדם כבר יצאו לבליץ דיפלומטי, לקראת עימות אפשרי עם איראן, כאשר לפי כל ההערכות, אם תפרוץ מלחמה עם איראן, הם יותקפו. השר הסעודי עאדל אל־ג'ובייר אמר שלשום כי ריאד עושה ככל הניתן למנוע מלחמה במפרץ, אולם היא תגיב במלוא העוצמה העומדת לרשותה לתקיפת מתקני הנפט בשטחה.

כמו כן, אל־ג'ובייר האשים את איראן בכך שהיא מערערת את היציבות באזור וקרא לקהילה הבינלאומית לפעול נגד כוונותיה של טהרן. "זכותם של עמי האזור, כולל העם האיראני, לחיות בביטחון וביציבות", אמר וסיפר שארצו לא היססה לרגע לסייע לאוניית נפט איראנית שנתקעה בים סוף, ואף אירחה את צוות האונייה, כאשר במקביל ספינות הנפט שלה הותקפו.
 
המסע הדיפלומטי של סעודיה זוכה לתמיכתן של שתי מדינות שכנות: בחריין ואיחוד האמירויות. השתיים בירכו על היוזמה של מלך סעודיה לכנס שני מפגשי פסגה. "נדרשת עמדה ערבית ומפרצית מאוחדת לנוכח ההתפתחויות האחרונות", נמסר ממשרד החוץ של האמירויות. 

תופי מלחמה
המתיחות בין ארצות הברית לאיראן ממשיכה להעסיק את התקשורת הערבית. פרשנים ערבים, בעיקר כאלה המזוהים עם הציר הסעודי, רואים בהתפתחויות האחרונות סימנים למלחמה ודאית, כאשר חלקם מטילים את האשמה במשבר זה על טהרן, שפועלת נגד מדינות האזור בשנים האחרונות באמצעות מיליציות המזוהות עמה.
 
עבד א־רחמן א־ראשד, הפרשן הבכיר של "א־שארק אל־אווסט" הלונדוני, כתב כי "כל האופציות פתוחות לעימות צבאי עם איראן, שעלול להיות מוגבל או רחב. דבר לא ימנע את הקץ של משטר האייתוללות התוקפני, בדיוק כמו סדאם חוסיין ומועמר קדאפי... זה שנים שמדינות האזור, בהן סעודיה, ניזוקות ממדיניות איראן ופעלו תמיד נגד אפשרות של עימות, אך הרצון להרתיע את טהרן עמד תמיד בראש".
 
בעיתון "אל־ביאן" של איחוד האמירויות קראו במאמר המערכת לקהילה הבינלאומית להגיב בתקיפות להסלמה באזור ולא לשבת על הגדר. "איראן בחרה לומר לא למשא ומתן עם ארצות הברית ולא למלחמה עמה באותה עת, ואופציות אלה מקשות על מצבה, שכן מצב הכלכלה שלה הולך ומחמיר, והיא הולכת לבידוד".

 אל קודס אל ערבי
אל קודס אל ערבי

 
ב"אל־קודס אל־ערבי" הלונדוני כתב פייסל אל־קאסם: "איראן מהווה אוצר אסטרטגי עבור ישראל וארצות הברית, ולכן לא ניתן להקריב אותה בכלל, שכן היא הדחליל שבו משתמשת וושינגטון כדי להפחיד את מדינות המפרץ ולסחוט אותן עם עסקאות נשק במיליארדי דולר בשנה. ישראל מצדה רואה באיראן דחליל עדתי, שבאמצעותו היא מסכסכת בין שיעים וסונים ומסיטה את האש מהקונפליקט הערבי־ישראלי".
 
מנגד אמר אל־קאסם: "איראן סיימה את תפקידה בעיני ארצות הברית וישראל, ולכן אפשר להקריב אותה כעת". בעיתון הסעודי "אל־ג'זירה" טען אחמד אל־פראג' כי "כל הסימנים מראים שתהיה מלחמה אמריקאית נגד איראן. ארצות הברית לא שלחה את נושאת המטוסים והמפציצים שלה למפרץ כדי שיעשו פיקניק. זה מזכיר את הפלישה לעיראק ב־2003. עם זאת, יכול להיות שיתרחש נס".
 
סאדק נאשר כתב בעיתון "אל־ח'ליג" של האמירויות כי "האווירה הרעילה עלולה להוביל לעימות צבאי. אף שוושינגטון וטהרן מודיעות שאינן חפצות במלחמה, הכוח הצבאי שהובא לאזור לא מראה על כך". פאהד דגיטר כתב בעיתון הלונדוני "אל־חיאת" כי השיחות על מלחמה אינן חדשות. "איראן התחילה את התקיפה שלה לפני שנים ואף עשורים", כתב.

"ההתנהלות שלה מחוץ לגבולותיה היא הכרזת מלחמה בכל מובן המילה. לצערנו, כל הסימנים מראים שהעימות עלול לפרוץ בכל רגע, אפילו בטעות". גם האלא מוסטפא הביעה חשש במאמר ב"אל־אהראם" המצרי שהתזוזות באזור מצביעות על מלחמה הולכת וקרבה, אך היא הזהירה מפני "מלחמה אזורית שתתנהל על האדמה הערבית. במלחמה זו ישתתפו מדינות שלכל אחת מהן יש את האינטרסים שלה".