ברקע הסערה והביקורת, הצעת חוק הרחבת הממשלה אושרה היום (שני) בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ברוב של 65 תומכים ו-54 מתנגדים, לאחר דיון סוער שארך כשלוש שעות. התיקון לחוק היסוד מאפשר מינוי בלתי מוגבל של שרים וסגני שרים, בשנת 2014, בעקבות דרישתו של חבר הכנסת יאיר לפיד שנכנס אז לממשלת נתניהו, חוקקה הכנסת את החוק שהגביל את מספר השרים בממשלה ל-19 בלבד ואת מספר הסגנים לארבעה.



סיעת הליכוד כבר הכינה את חברי הכנסת מטעמה לערב ארוך, לאחר שהדיון החל בשעות הערב המוקדמות ועשרות שרים וח"כים נרשמו לנאום בו. בין אנשי הקואליציה והאופוזיציה פרצו ויכוחים על רקע הצעת החוק, כאשר אנשי הממשלה טענו כי במידה והמצב היה הפוך, חברי הכנסת מטעם כחול לבן, העבודה ומרצ היו תומכים בחוק. אנשי האופוזיציה, מנגד, תקפו את התקציב הגבוה שיועבר לטובת מימון משרדי ממשלה שאינם ממלאים תפקידים חיוניים.


עם תום הנאומים, יו"ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין, פתח את דבריו בהספד לרפי איתן ומשה ארנס זכרונם לברכה, שהלכו עולמם בימים בהם הכנסת הייתה בפגרה. חברי הכנסת כיבדו את זכרם בקימה. לאחר מכן, החלה ההצבעה, בסופה עברה כצפוי הצעת החוק ברוב של 65 מול 54. המליאה יצאה להפסקה, במהלכה הוועדה המסדרת תכריז על הקמת ועדה שתאשר את החוק לקריאה שנייה ושלישית.

חבר הכנסת מיקי זוהר, ראש הוועדה המסדרת, תקף את סיעות האופוזיציה בדיון וטען: "אם יהיה חוק החסינות ופסקת ההתגברות, אז בג"צ לא רלוונטי וביבי יהיה פה לעוד 10 שנים. מה תעשו אז? זו יכולה להיות קדנציה נוראה עבורכם". מנגד, חבר הכנסת מיקי לוי (כחול לבן) טען כי "הבושה תכניע אותו", וזוהר השיב לו כי הוא וח"כ יואב סגלוביץ', שהיו ניצבים בעבר במשטרה, "סידרו לביבי את התיקים". השיח בוועדה נגרר מהדיון על הצעות החוק לשאלת חקירותיו של נתניהו והאם יוגש נגדו כתב אישום. 

לפיד. "ניר ברקת הפך לציניקן כבר בהצבעתו הראשונה". צילום: מרק ישראל סלם


שלוש שעות של דיונים סוערים

השר להגנת הסביבה, לירושלים ולמורשת, זאב אלקין, תקף במהלך הדיון על הצעת החוק את רם בן ברק מכחול לבן בטענה כי היה מנכ"ל המשרד לאיומים אסטרטגיים בשנת 2009, כאשר השר היה משה (בוגי) יעלון. השניים טענו מנגד כי אמרו כבר אז שאין צורך במשרד נפרד, ואלקין אמר לחברי האופוזיציה כי "הייתם מתים לעמוד כאן ולהגן על הרכב הממשלה שרציתם להרכיב". לפיד תקף את אלקין בתגובה: "אתה מדבר כל כך יפה על הליכוד, מדוע עזבת והלכת לקדימה שאחרי ההתנתקות?". 

כזכור, בכנסת הקודמת בוטל זמנית החוק באמצעות הוראת שעה מיוחדת, כדי לאפשר לנתניהו להגדיל את הרכב ממשלתו. כעת בכוונת הממשלה להסיר באופן קבוע את המגבלה. אישור החוק בקריאה שנייה ושלישית מתוכנן לעוד שבועיים.

לאחר שהשר אקוניס הציג את פרטי החוק, לקול מחאות האופוזיציה, עלו חברי הכנסת מטעמה וטענו נגד החוק לעיני מליאה כמעט ריקה. במהלך הדיון, תקף לפיד את הצעת החוק ואמר כי "אפשר לקנות שלט ליד בית החולים בעפולה "כאן לא יקנו מכשיר MRI כי הכסף הלך למשרד ממשלתי מיותר. אפשר ללכת למכון ויצמן ולהגיד למדענים שמחפשים תרופה לסרטן - לא תקבלו מענק יקר, כי הכסף הלך למשרד ממשלתי מיותר. שמונה משרדי ממשלה מיותרים".

עוד אמר, כי "חבר הכנסת החדש ניר ברקת אמר כשהיה ראש העיר ירושלים, שההחלטה להקים משרד לענייני ירושלים נובעת משיקולים פוליטים צרים. עכשיו הוא יכנס לאולם וההצבעה הראשונה שלו תהיה להקים משרד ממשלתי שאמר שגורם נזק לירושלים. מישהו יצטרך לשאול את השאלה איך קורה שבדרך כלל לוקח לחברי כנסת חודש, שנה ושנתיים עד שהם הופכים לציניקנים גמורים - ולו זה לוקח יום אחד".

"גם שמיר, פרס ורבין היו מושחתים?". אקוניס. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


אקוניס אמר במהלך הצגת החוק כי "מפלגת העבודה, בראשות הצייצן הלאומי אהוד ברק, רמסה את חוק יסוד הממשלה שנקבע ב-1992 והתייחס לחוק הבחירה הישירה בראשי ממשלות. הוא פרץ את החוק הזה. יו"ר האופוזיציה, אריאל שרון, שעמד והתנגד לברק, שינה את חוק יסוד הממשלה לחלוטין לאחר שנבחר והחזיר את השיטה הקואליציונית הפרלמנטרית על ידי ביטול חוק הבחירות".
 
" לח"כ האוזר לא הפריע להיות מזכיר הממשלה של נתניהו, כשהקים ממשלה עם 30 שרים". אמר אקוניס, והוסיף כי "גם בממשלותיהם של יצחק שמיר ז"ל, שמעון פרס ז"ל ויצחק רבין ז"ל היו הרבה יותר מ-20 שרים. אז מה, הם היו מושחתים? הם שיחדו פוליטיקאים? הם קנו את שלטונם בכסף? מוטב לא לענות, כיוון שוודאי שהתשובה שלילית".

ח"כ קארין אלהרר (כחול לבן) השיבה לו כי "אתם ממשלת מעבר שמשנה חוק יסוד, דקה לפני כתב אישום. תמשיך לספר מה שאתה רוצה". 

מוקדם יותר, כאמור, סיעת הליכוד שלחה לחברי הכנסת מטעמה הודעות על פיהן "צפוי לילה ארוך היום, אנא היערכו בהתאם. תתקיים הצבעה על הרחבת הממשלה והצבעה על הקמת ועדה מיוחדת לחוק הנ"ל. הינכם מתבקשים להישאר במשכן הכנסת". סיעות האופוזיציה, מנגד, הקריאו את כתב החשדות נגד נתניהו, בגינו זומן לשימוע לפני כתב אישום.