בישראל שמרו אתמול על דממת אלחוט בנוגע לפרסומים שהגיעו מאיראן על כך שהם הגדילו פי ארבעה את קצב העשרת האורניום ברמה נמוכה, ובכך למעשה מממשים את איומם להפסיק לקיים חלק מסעיפי הסכם הגרעין שארצות הברית פרשה ממנו לפני כשנה.

במערכת הביטחון לא הופתעו מהצעד האיראני. בהערכות המצב שנערכו בתקופה האחרונה עלתה פעמים רבות האפשרות שהאיראנים יאותתו לבית הלבן באמצעות הפרות של הסכם הגרעין והמשך התקדמות מוגבלת בתוכנית הגרעין שלהם, כי הם נחושים להמשיך להיאבק בסנקציות. הדיון במערכת הביטחון והמערכת הפוליטית בישראל בנוגע להתנהלות האיראנית, מתמקד כרגע בשני חלקים - בהשלכות והשפעות מידיות על המצב הביטחוני, נוכח אפשרות של ביצוע פיגועים כנגד יעדים ישראלים לאורך הגבול ברמת הגולן או ביעדים אחרים בעולם. בהקשר זה בישראל בוחנים גם את ההשלכות של המשך תקיפות חיל האוויר בסוריה כנגד יעדים איראנים והאם התגובה האיראנית לפעילות ישראלית תשתנה.

האמריקאים ביקשו מישראל - שימרו על פרופיל נמוך
 
ההקשר השני קשור, כמובן, לתוכנית הגרעין האיראנית. באופן כללי ישנה הסכמה הן במערכת הביטחון והן גם בגופי ביון מערביים נוספים כי האיראנים עמדו בהסכם הגרעין, דבר אפשר לצה"ל להפנות משאבים מעיסוק רב בבניין הכוח והמודיעין לאפשרות של תקיפה באיראן לאתגרים ביטחוניים אחרים. אמנם צה"ל וחיל האוויר המשיכו לעסוק בסוגיות הקשורות לאיראן גם בהיבט הזה, אבל בנפח שונה. המשך התקדמות של האיראנים בתוכנית הגרעין ללא הסכם חדש בין המעצמות ואיראן יחייב כבר מאמצים בסדר גודל אחר. בשלב הזה בישראל לא מעריכים אומנם כי יפרוץ עימות ישיר בין ישראל ואיראן, אך ככל שהמתיחות תגבר, עלולות להיות ההשלכות והשפעות הקשורות גם לסוגיות ביטחוניות המשפיעות על ישראל, כאשר בשלב הזה הבקשה האמריקנית מישראל לשמור על פרופיל נמוך ולא להיכנס באופן ישיר אל תוך מעגל העימות.
 
בראיון למעריב ערב חג העצמאות אמר תת אלוף תומר בר ראש מטה חיל האוויר: "את איראן והעיסוק בה מעולם לא עזבנו" ואישר כי כבר היום עוסקים בנושא הזה  יותר בחיל האוויר נוכח ההתפתחויות בשנה האחרונה: "אם נגיע למצב בסוף לסיטואציה שהאיראנים, מסיבות כאלה ואחרות, מחליטים להפר את כל הבנה ולהסתער על הגרעין- נצטרך לראות שאנחנו יכולים לספק מענה צבאי במידה ונדרש".