אני נשואה ואם לשלושה ילדים. החלום הכי גדול שלנו הוא לעבור להתגורר בדירת גן גדולה ומרווחת. בינתיים אנחנו גרים בבית חדש עם חמישה חדרים בשווי 2.1 מיליון שקלים, עליו לקחנו משכנתה של 900 אלף שקלים. בכל חודש מחזירה משפחתנו סכום של כ־4,350 שקלים על המשכנתה, מתוך שכר נטו של 20 אלף שקלים. אם נמכור את הבית בו אנו גרים כעת ב־2.1 מיליון שקלים בערך, נצטרך לקחת עוד 400 אלף שקלים משכנתה בשביל לקנות את דירת החלומות, מה שיקפיץ את ההחזר החודשי ל־5,500 שקלים. מה דעתך? 
“לפני שאתם ממהרים לרכוש דירה אני רוצה שתבנו את הנתונים מחדש: לפי החישוב שלי, ההחזר יהיה לפחות 6,500 שקלים בחודש. כך או כך, זה לא משנה. לטענתי, כדאי לשקול אופציה אחרת. אם תמכרו את הבית שלכם ביותר משני מיליון, תישארו עם מיליון וקצת, בתנאי שתסגרו את המשכנתה. את המיליון שיישאר לכם תוכלו לנצל לרכישת דירה להשקעה, למשל, אותה תשכירו וממנה תרוויחו בסביבות 4,000 שקלים בכל חודש. את אותה דירת גן שאתם רוצים לקנות - תשכרו. כאמור, במקרה בו תרכשו את דירת הגן תצטרכו לשלם משכנתה של 6,500 שקלים בחודש. אבל במקרה השני, בו תשכרו את הדירה הזו, תשלמו מצד אחד את השכירות - פחות או יותר את הסכום שהייתם מחזירים למשכנתה לו היו רוכשים אותה - ומצד שני תקבלו רווחים מהדירה להשקעה שרכשתם, עוד 4,000 שקלים בחודש. כלומר, ההוצאה החודשית על המגורים תגיע ל־2,000 שקלים מקסימום". 
הצלחתי לחסוך הון עצמי של 450 אלף שקלים ובתקופה האחרונה אנחנו מתלבטים איפה כדאי לנו להשקיע אותו. האם לדעתך מומלץ להשקיע בנדל”ן באנגליה באמצעות חברה שמבטיחה לרכוש ממני את הנכס ברווח לאחר כחמש שנים? 

“התחייבויות חוזיות של חברות כלל לא שוות את הנייר שהן חותמות עליו. הרי אם החברה הזו תחליט מחר בבוקר לסגור את שעריה או תיאלץ לפשוט רגל, מי ערב לכך שתקבל את כל מה שהובטח לך במועד רכישת הנכס? תמיד כשאני רוצה לקנות נכס בחו”ל אני פונה לשמאות מקומית ומבקש להבין את ערך הנכס שמעניין אותי. אם אתה מעוניין לרכוש נכס באנגליה, חשוב שתפנה לשמאות מקומית באזור, הם ידעו להעריך את שווי הנכס ויעניקו לך תמונת מצב ברורה יותר. חשוב שתעקוף את החברה איתה אתה עובד ותקבל את הידע שאתה זקוק לו מהשמאי. מעבר לזה, חשוב לי שתדע שקיימות בשוק לא מעט אופציות להשקעה וחלקן לא בהכרח נדל”ניות. לצורך העניין, אני עצמי מושקע בשלוש חנויות אינטרנטיות שמנהלת אותן חברה המתמחה בנושא. היא מזהה מגמות צרכניות בשוק, ולפי זה יודעת מה למכור לאנשים. כל מה שאני צריך לעשות זה להשקיע כסף, והכסף מגיע אלי. אני ממליץ לך לנסות לבדוק את התחום הזה ולהשקיע חלק מהכסף גם באפיק מסוג זה”. 

אני ואשתי בתחילת שנות ה־50 לחיינו. בבעלותנו שתי דירות ללא משכנתה ותיק השקעות. לצערי אנחנו עדיין לא מצליחים להגיע לתשואה גבוהה ולייצר עוד כסף. מה דעתך? 
“השוק מלא באפשרויות לצורך שיפור ההכנסות. החל ממסחר בשוק ההון, קרנות נדל”ן ועד הלוואות חברתיות. חשוב לי לציין שכשאתה פונה לאפיק קרנות נדל”ן אתה לא משקיע בקרן עצמה. זאת אומרת שקרנות הנדל”ן מתווכות בעצם בינך לבין פרויקטים ברחבי העולם. כשאתה משקיע כסף שמך נרשם בפרויקט ממש כמו רישום בטאבו של דירה. אתרים של הלוואות חברתיות זה פטנט חדש יחסית. אם לצורך העניין אדם רוצה לקבל 15 אלף שקלים לטיפולי שיניים, ביכולתו לפנות לאתר במקום לסניף הבנק שלו ולקבל הלוואה לאחר בירור מעמיק. את ההלוואה נותנים משקיעים כמוך וכמוני. אם אתה שם באתר 30 אלף שקלים, הם מייצרים פיזור סיכונים ומחלקים לך את הכסף ל־100 הלוואות. מדובר בהשקעה בטוחה ואפשר להגיע לתשואה יפה של כ־4%, בהתאם למסלולי הסיכון שלך. לא משנה באיזה אפיק תבחר, זה ידרוש ממך לצאת מהגבולות שלך, לחקור ולהעשיר את הידע שלך לפני שאתה בוחר להשקיע כסף. תבחר להשקיע סכום מסוים ותתחיל, גם אם חלילה לא תצליח לקבל את מה שאתה רוצה בהתחלה, גורלך לא יתהפך”. 

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM