פרשן חדשות 13 לענייני ערבים, צבי יחזקאלי, אמר הבוקר (שלישי) ב-103FM כי הדיווח ב"גלובס" על החלטתה של סעודיה לאשר לערביי ישראל לעבוד בשטחה עשוי להעיד על "צעד ראשון בדרך לנורמליזציה" בין המדינות. בראיון לתוכניתו של אראל סג"ל, אמר יחזקאלי כי האשרות הן חלק מתוכנית של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן וכי היא מעידה על היחסים בין ישראל לריאד.

"אינני יודע אם זה נכון אך מדובר בהתפתחות מאוד משמעותית בחוק הסעודי", אמר יחזקאלי. "חלק מאותה התוכנית של מוחמד בן סלמאן הייתה להפוך את סעודיה לשוק אזרחי יותר עם יוזמות פרטיות. לכן לפי פרשנות של החוק, הרחבת אשרות העבודה תאפשר לאזרחים ערביים אקדמאים, שנחוצים לשוק הסעודי, להגיע לסעודיה. זה בהחלט דבר גדול. זה צעד ראשון בדרך למה שאנחנו מכנים נורמליזציה".

"הערבים הישראלים עברו סוג של טיהור מבחינת העולם הערבי. תחילה קראו להם הערבים של היהודים או ערביי השמנת. כיום הם ספגו חינוך וערכים והפכו לנכס בעולם הערבי. יש יחסים בין ישראל לסעודיה ומה שקרה במפרץ יקרה גם בסעודיה", הוסיף הפרשן.

מעל פטרה בירדן יש שבט של הבדואים שמכנים אותו המובדלים. הם כנראה שבטים יהודיים בדואים אמיתיים שברחו מסעודיה אך שומרים על מורשת יהודית.
"גם בתוך מלחמות ערב מוחמד נהג לא להרוג את כל היהודים באופן שיטתי אלא להרוג את אלו שידעו לגדל תמרים. אנחנו יודעים לגדל תמרים במזרח התיכון, לקחת אדמה מלוחה ולהפוך אותה למתוקה. לכן צריכים אותנו ולכן אולי עוד יהיה בית כנסת בסעודיה. הכל מתחיל מאינטרסים".

ככל שאני מזדקן אני מבין שאינטרסים חזקים יותר מכל אהבה וחברות. בנושא אחר, אתה מכיר את זכריא זביידי, היו לכם המון מפגשים משותפים. זביידי קיבל את חנינתו בהסכם המבוקשים של 2007 ולאחר שחזר לטרור הוא עומד ככל הנראה לשבת בכלא במאסר עולם.
"אני מכיר את הבן אדם עוד מ-2002 ואני לא מצליח להבין את זה. הוא תמיד רמז שהנשק שלו תמיד נמצא ליד המחשב ולפני חודשיים שוחחתי איתו אך לא האמנתי שדבר כזה יכול לקרות. זביידי הוא תמונת המצב של הפלסטינים. זביידי אמר לי שלא מעניין אותו הבית שלו בג'נין אלא הבית שלו בקיסריה. כשעורך דין ערבי-ישראלי עם רכב לוקח רובה ויורה זה עדות לכולנו על מצב הפלסטינים כיום. הם איבדו את הקייס ומראים לנו שהבחירה שלהם במשא ומתן היא לא אסטרטגית".

יהודה ושומרון היא סך הכל שקטה כיום. אי אפשר לומר שהשטח מבעבע. 
"הרגילו את השטח שכשאין אופק מדיני צריך לבעבע את השטח. אני מעריך שההנהגה הפלסטינית היא זו שיוצרת את הבעבוע. מה שמעניין את הפלסטינים היום זה לא אם יש להם סמלי שלטון אלא להבין למה כעם הם לא הצליחו. לאזרחים שם יש אפשרות אך ההנהגה שלהם לא בוחרת בזה. הם בני ערובה בידי הנהגה שלא רוצה שלום".

 מלך סעודיה סלמן (במרכז). צילום: רויטרס
מלך סעודיה סלמן (במרכז). צילום: רויטרס