במערכת הביטחון מעריכים כי גם אם תושג התקדמות בניסיונות התיווך של המצרים ושליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב בין ישראל וחמאס בניסיון להגיע להסדרה, זה לא יוביל באופן מידי להפסקת ההפגנות והאירועים האלימים על גדר הגבול עם רצועת עזה.



במצב הנוכחי נתונה רצועת עזה במשבר כלכלי קשה ביותר. כפי שגם בישראל יש ביקורת כלפי התנהלות הממשלה וצה"ל מול ארגוני הטרור ברצועת עזה בשנה האחרונה, כך גם הביקורת הפנימית בחברה הפלסטינית כלפי חמאס שאינו מצליח להציג הישג משמעותי לציבור הקשור לשיפור המצב הכלכלי ותנאי המחיה ברצועה. בהקשר הזה בישראל סבורים כי ההפגנות על הגדר מאפשרות לחמאס לשחרר את שסתומי הלחץ והזעם כלפי ישראל, ובכך להנמיך במידה מסוימת את התסיסה הפנימית כלפיו ברצועת עזה.



בשבועות האחרונים חמאס אכן ריסן באופן פעיל, באמצעות מאבטחים, את האלפים שהגיעו לגדר ובכך למעשה הוריד את גובה הלהבות. ההערכה לגבי שישי הקרוב היא שגם בו היקף האירועים ימשיך להיות נמוך יחסית אל מול היקף האירועים האלימים והטרור בתקופה שקדמה לסבב ההסלמה האחרון לפני יותר משבועיים.



בשלב הזה המצרים ממשיכים במאמצי ההסדרה בניסיון לייצב את המצב. במידה מסוימת יש התקדמות בין הצדדים, אבל היא עדיין לא משמעותית. אתמול אישר מתאם פעולות הממשלה בשטחים להרחיב את מרחב הדיג עד למרחק של 15 מייל בחלק מהאזורים ברצועת עזה. ככל שימשך השקט היחסי ברצועת עזה, כך גם תבצע ישראל הקלות נוספות, אבל גם המצרים בוחנים צעדים משמעותיים בשיתוף מדינות נוספות שיובילו לשיפור המצב האזרחי ברצועה.



יותר משנה חלפה מאז התעמתו בפעם הראשונה כוחות צה"ל עם הפלסטינים בעזה, ב-30 במרץ 2018, במה שכונה אז "צעדת השיבה הגדולה". ב- 15 במאי אשתקד, אותו מציינים הפלסטינים כיום הנכבה, השתתפו מעל 40 אלף איש בהפרות סדר שהפכו לאלימות מאוד ובמהלכן גם היו מספר ניסיונות מצד ארגוני הטרור לבצע פיגועים מתוכננים. זה הסתיים ב-58 הרוגים פלסטינים.



מאז, האירועים הללו נמשכים באופן רצוף שבוע אחר שבוע, כשלא פעם החלו סבבי ההסלמה למעשה באירועים חריגים על הגדר. בסך הכל נהרגו כ-280 פלסטינים באירועים הללו ממרץ 2018 ועד היום. למרות זאת, בהנהגת חמאס בעזה רואים בהמשכם חלק מהאסטרטגיה להמשיך ולהפעיל לחץ על ישראל ולקבל הקלות כלכליות נוספות.



מבחינת ישראל, המשך אירועי הגדר משמרים מצב של חוסר יציבות, כאשר לכל תקרית חריגה עשויה להיות השפעה גדולה על המצב בשטח. בנוסף, ובנוסף מהווה גורם שחיקה של הכוחות ומאלץ את צה"ל להשקיע משאבים רבים במשימה שוחקת במיוחד, בנוסף למשימות השוטפות בהגנה על תושבי האזור.