הפרסום הבלעדי אתמול על כך שנשיאות הכנסת אישרה לח"כ מיקי זוהר (הליכוד) להניח על שולחן הכנסת את הצעת "חוק החסינות" השנויה במחלוקת, עורר אתמול סערה במערכת הפוליטית. ח"כ זוהר הסביר הבוקר (רביעי) בתוכניתה של אילה חסון ב-103FM ואת חשיבות החוק בעיניו. בהמשך אף הגיב לעימות שקיים עם ח"כ יואב סגלוביץ' (כחול לבן) בוועדת הכנסת. 

זוהר הבהיר בדבריו כי הוא מנסה לקדם את חוק החסינות עוד מהקדנציה הקודמת. "היועץ המשפטי הניח את החוק שלשום על שולחן הכנסת ולכן רק עכשיו קמה הסערה", אמר ,"חברי הכנסת זקוקים לחוק הזה כדי להגן על עצמם, בייחוד לאור הרפורמות שאנו מעוניינים לקיים במערכת המשפט".
 
אתה חושש שבעקבות פסקת ההתגברות כל אחד מכם יהיה חשוד במשטרה?
"אני חושש מאוד לאנשי ימין שרוצים לקדם את פסקת ההתגברות. אין לי ספק שינסו לפגוע באנשי ימין ולהמציא כל מיני סיפורים כשהעיקר הוא למנוע את פסקת ההתגברות. לכן חוק החסינות הרבה יותר חשוב ורלוונטי היום מבעבר, בייחוד עם כל הרפורמות שאנחנו מתכננים לבצע".
 
היעד המרכזי של החוק הוא לעזור לראש הממשלה לא?
"זה מה שאומרים בתקשורת אבל ברור שזה לא נכון. אנחנו התחייבנו לציבור שלנו שנעשה שינויים במערכת המשפט, בטח לאחר שכולנו ראינו את ההחלטה ההזויה של ועדת הבחירות לאשר את התמודדותו של עופר כסיף ולפסול את מיכאל בן ארי בבחירות".
 
אתם כבר עשור בשלטון, למה עד עכשיו לא טיפלתם בחוקים הללו? למה רק עכשיו זה תופס תאוצה?
"כי לא היה לנו את הרוב הנדרש. בקדנציה הקודמת משה כחלון נאבק בחוק וב-2013 לפיד לא היה מוכן לאפשר את הרפורמה הזו".
 
אין לזה קשר לחקירות ראש הממשלה?
"לאנשים נוח לחשוב ככה אך לראש הממשלה יש אפשרות לקבל חסינות ממשפט גם ללא שינוי החוק ברוב 20-19".
 
ברוב כזה בג"ץ יכול להתערב.
"אכן. לצערנו בג"ץ מתערב באין ספור החלטות, גם בנוגע להתיישבות בארץ ישראל ואנחנו רוצים לשים סוף לדבר הזה. יש לנו את ההזדמנות הפוליטית לעשות זאת".
 
לא בטוח שכל אנשי הליכוד תומכים בכם. כבר שמענו את גדעון סער ואחרים שעוד לא חשפו את שמם מתבטאים נגד.
"בנוגע לפסקת ההתגברות יש לנו רוב מוחלט. לגבי חוק החסינות שאני רוצה לקדם - זה כבר סיפור אחר".

 
אמרת כאן דברים קשים מאוד, שבגלל שתחוקק חוק, המשטרה תתפור לך תיק.
"איתי יהיה להם קצת קשה כי אני בן אדם מאוד זהיר שהולך תמיד בהתאם לחוק ועוקב אחר מעשיי. יכול להיות שעם אחרים זה יהיה אפשרי. אלו יהיו מאוימים ומפוחדים. לכן נדרשת רפורמה".
 
אתה רוצה לעשות מהכנסת עיר מקלט?
"נבחרי הציבור עובדים מאוד קשה ולפעמים נמצאים בתווך האפור. קחי לדוגמא את יחסי תקשורת – פוליטיקה והדברים שמייחסים היום לראש ממשלה. הוא מואשם בעבירות שוחד למרות שלא לקח אגורה שחוקה לכיסו. טוענים שברגע שדיבר עם מו"ל של עיתון ואנשי תקשורת אחרים הוא מואשם בשוחד. זה רף חדש שהומצא לכבוד הפוליטיקאי בנימין נתניהו".

מה קרה בוויכוח אתמול בינך לבין חבר הכנסת יואב סגלוביץ'?
"סגלוביץ' הוא חבר כנסת חדש וכנראה ששכח שהוא כבר לא מפקד יחידת החקירות. הוא הגיע לכנסת וחשב שיוכל בעקבות תפקידו הרם לזלזל בנו חברי הכנסת ולהלך עלינו אימיים. בישיבה הוא אמר שהוא מתבייש בי ובכנסת וחושב שאנחנו מבצעים עבירות פליליות בכך שאנחנו עוסקים בחוק החסינות. הצעתי לסגלוביץ' ללכת למשטרה ולהגיש עלינו תלונה. בהמשך אף ביקשתי ממנו להבהיר כמה דברים בנוגע לפרשת הרפז וההדלפות שביצע לגבי אשכנזי. הציבור לא מטומטם, הוא מבין שזו קונספירציה של חבורה המנסה להפיל את בנימין נתניהו. אנחנו נתייצב מולם".
 
לסיום, מה דעתך על מחאת הפרקליטים?
"כל אחד רשאי לעשות במדינה הדמוקרטית שלנו כל שהוא מוצא לנכון במסגרת החוק. זו זכותם. אנחנו דבקים בעובדה שהציבור ששלח אותנו לכנסת מצפה מאיתנו לעשות שינויים מרחיקי לכת ורפורמות ברורות. אנחנו נפעל בהתאם".
 
כזכור, שלשום אישרה נשיאות הכנסת, המורכבת מיו"ר הכנסת וסגניו, להניח 201 הצעות חוק פרטיות על שולחן הכנסת. במקרה או שלא, ההצעה ה־201 הייתה הצעת חוק החסינות שהגיש ח"כ זוהר. היא זכתה לסימון "פ/201", מה שיאפשר לזוהר להתחיל לקדם אותה במסלול החקיקה בכנסת. בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי בחוק החסינות המקורי נקבע כי חבר הכנסת לא יועמד לדין פלילי בשל אשמה שנעברה בזמן היותו חבר הכנסת או לפני כן, אלא לאחר שניטלה ממנו החסינות לגבי האשמה הנידונה. בהתאם לכך, לצורך הסרת חסינות מחבר הכנסת היה על היועץ המשפטי לממשלה להגיש בקשה בעניין זה לוועדת הכנסת, והצעת הוועדה בדבר הסרת החסינות הובאה לאישור מליאת הכנסת.

בשנת 2005 תוקן חוק החסינות כך שבמקרה שהיועמ"ש החליט להגיש כתב אישום נגד חבר כנסת, החסינות מוסרת באופן אוטומטי, אלא אם חבר הכנסת מבקש להגן על חסינותו מפני העמדה לדין. ח"כ זוהר מבקש להשיב לקדמותו את המצב המשפטי שהיה קיים טרם תיקון החוק בשנת 2005.

הפרסום אתמול ב"מעריב־אונליין" עורר סערה רבתי, הן משום שבאופוזיציה סבורים שראש הממשלה בנימין נתניהו עומד בעצמו מאחורי יוזמת החקיקה, והן מפני שרק בשבוע שעבר הודיעו לשכת נתניהו והשר יריב לוין, העומד בראש צוות המשא ומתן הקואליציוני, שהצעת החוק המדוברת אינה נכללת בהסכמים הקואליציוניים.