הספירה לאחור לקראת סגירת שדה דב, נכנסה השבוע לישורת האחרונה. אם לא יחול מפנה בלתי צפוי, שדה התעופה הוותיק, הנושק למרכז תל אביב, ייסגר לתנועת מטוסים אזרחיים החל מה-1 ביולי, ולאחר מכן תחל ההיערכות לקראת פינויו והכשרת המתחם הגדול לבניית אלפי יחידות דיור. השדה יפונה למרות ההתנגדויות שהביעו ראשי הערים למהלך.



השבוע החליטה הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), להפקיד תכנית להקמת שכונת מגורים חדשה במתחם אשכול, בתחום רובע שדה דב בתל אביב. זו התכנית המפורטת הראשונה ברובע, והיא אחת משלוש תכניות המקודמות במתחם.



התכנית שקודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל ונערכה על ידי משרד "מנעד אדריכלים", כוללת הקמת 4,844 יחידות דיור בבנייה עירונית מעורבת שימושים. התוכנית מייצרת סביבה עירונית פעילה, בתמהיל בינוי מגוון, המתאים לאוכלוסיות שונות וכולל בינוי מרקמי, בנייה גבוהה ומגדלים, בצפיפות גבוהה המותאמת ללב המטרופולין – בממוצע, כ-54 יחידות דיור לדונם.



התכנית משתרעת שטח כולל של 341 דונם. בנוסף ליחידות הדיור, היא כוללת שטחי מסחר בהיקף של 45,000 מ"ר, תעסוקה בהיקף של 145,000 מ"ר וכ-680 חדרי מלון. שטחי המסחר והמלונאות משולבים הן בשטחי המגורים והן בשטחי התעסוקה. עוד כוללת התכנית תוואי רחובות ושטחים ציבוריים פתוחים, היוצרים רצף עירוני בצפון תל אביב, שמקשר באופן מלא בין שכונות העיר, השכונות החדשות וחוף הים.



בהחלטה הובהר, שהתכנית מותאמת לעקרונות שנקבעו בתכנית המתאר המופקדת לרובע, המבוססים על עירוב שימושים, תחבורה ציבורית ויצירת תשתית ראויה וידידותית לרוכבי אופניים והולכי רגל. התכנית גם נשענת על הקו הירוק של הרכבת הקלה, העתיד לעבור לאורך רחוב אבן גבירול. העבודות על פרויקט הקו הירוק צפויות להתחיל בעוד כשנה.



"מדובר בתכנית המוסיפה אלפי יחידות דיור לתל אביב, בניצול קרקע גבוה ובצפיפות מגורים גבוהה, תוך הקפדה על עירוניות ועירוב שימושים", ציין יו"ר הוועדה אריאל יוצר. "כל אלה, יחד עם תכנון חדשני ופורץ דרך, המתבסס על אנרגיה חלופית וקיימות, וכולל תשתיות פניאומטיות לפינוי אשפה, מערכות לניצול מים אפורים ובנייה לפי תקן בנייה ירוקה".



מתכננת מחוז תל אביב ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) גילי טסלר ציינה עוד, כי "תכנית רובע שדה דב אינה עוד תכנית, אלא תכנית המהווה כיום את הסמן הימני בשדה התכנון. העובדה שאנחנו מתמודדים עם סוגיות כמו צפיפות, תשתיות ברות קיימא, אנרגיות מתחדשות, מורכבות קניינית ויישומית, מחייבות אותנו לשכלול וחדשנות".



רפי אלמליח, מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברמ"י, הוסיף כי "המתחם מהווה סנונית ראשונה במארג התכניות המקודמות על ידי רמ"י בעזור, שימומשו עם פינוי שדה דב". לדבריו, "מדובר בחטיבת קרקע משמעותית, בלב אזור הביקוש, המאפשרת פיתוח שכונה איכותית, מקיימת ונתמכת בשטחי ציבור, כנדרש. פיתוח המתחם ואזור שדה התעופה כולו הוא בשורה לשוק הדיור ולמשק כולו".