בעוד עיני העולם נשואות למנאמה, בירת בחריין, שם תתקיים בחודש הבא הסדנה הכלכלית שיוזמת ארצות הברית כחלק מעסקת המאה. הפלסטינים, שהביעו התנגדות למהלך בטענה שזהו ניסיון לקנות אותם,  הודיעו הבוקר (חמישי) רשמית כי לא ישתתפו בוועידה. סאיב עריקאת, מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, אמר כי אלה הרוצים הלגן על האינטרסים של העם הפלסטיני, חייבים לתמוך בעמדה הכלל פלסטינית. "אש"ף הוא הנציג הלגיטימי היחיד של העם הפלסטיני. לאך אחד אין אישור לדבר בשמו. אנחנו לא רוצים לבקר אף אחד, או לחתור תחת האינטרסים של מישהו, אבל לאור ההחלטות של הממשלה האמריקאי, החלטנו לא להשתתף בוועידה".



ההחלטה הפלסטינית שלא לקחת חלק בסדנה מגיעה למרות לחץ של כמה מדינות ערביות על הרשות כן להשתתף בה. גורם ברמאללה אמר אתמול לג'רוזלם פוסט כי "המדינות האלה אינן מרוצות מכך שדחינו כל כך מהר את הרעיון של הסדנה. עכשיו הן מבקשות מאיתנו להפסיק לתקוף את הסדנה ולא להתנגד להשתתפות של אנשי עסקים פלסטינים".



הגורם לא נקב בשמן של המדינות שמפעילות לחץ , אולם גורמים אחרים ברמאללה אמרו לג'רוזלם פוסט שערב הסעודית, מצרים ואיחוד האמירויות העבירו מסר להנהגת הרשות הפלסטינית בו הביעו את דאגתן מההתנגדות הפלסטינית לסדנה. "הערבים אומרים שהיינו צריכים להתייעץ עמם לפני שדחינו בפומבי את הסדנה וקראנו להחרמתה", אמר גורם נוסף.



אתמול הודיעו הפלגים הפלסטינים ברצועה כי אין בכוונתם להגיע לסדנה הכלכלית שארצות הברית תארח בבחריין. הפלגים, שקיימו מסיבת עיתונאים משותפת בעזה, הגדירו את הפסגה כמהלך של "נורמליזציה", וטענו כי הוא ניסיון לשנות את השיח של הסכסוך הישראלי-פלסטיני מסכסוך פוליטי-לאומי, לסכסוך כלכלי.



הקלות ברצועה


בתוך כך, ישראל תבצע בשבוע הבא שורת צעדים במסגרת הבנות הפסקת האש, כך אומרים הבוקר (חמישי) גורמים פלסטינים לעיתון אל קודס המזוהה עם חמאס. לדברי הגורמים, "השבוע הבא יהיה קריטי לכך שישראל תראה כמה היא רצינית בנוגע ליישום ההבנות לאור העבודה שהיא מנסה להתחמק מכך".

ישראל אמורה להתחיל להקל את ההגבלות בהדרגה כבר ביום ראשון. בין היתר מדובר על הכנסת סחורות לרצועת עזה, בין היתר כאלה שהן ל"שימוש כפול" - צבאי ואזרחי. לדברי הגורמים, סחורות אלה מהוות 30% מהמוצרים האסורים לכניסה לרצועה. 
בנוסף, ישראל תאפשר לתושבי הרצועה לייצא יותר סחורות לשחרי הרשות הפלסטינית ואף לחו"ל. הכסף הקטארי ימשיך להיכנס לרצועה בכל חודש והדלק ימשיך להיות מסובסד.
לדברי הגורמים, הפלגים ברצועת עזה החליטו לחדש את שיגור בלוני התבערה משום שהם חשו שישראל מתחמקת מיישום ההבנות. הם הוסיפו כי ההתנהלות הישראלית לגבי ההבנות עלולה להביא לסבב הסלמה נוסף, וכי הפלגים ממשיכים להיות בקשר עם נותני החסות להבנות - מצרים וקטאר על מנת להפעיל לחץ על ישראל. 

אמש הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים כי בעקבות שיגור הבלונים לשטח ישראל, שגרמו למספר שריפות ביישוב עוטף עזה, הוחלט על צמצום מרחב הדיג ברצועת עזה לטווח של עד 10 מיילים ימיים עד להודעה חדשה.