בשעות האחרונות מציף את הרשתות החברתיות סרטון בו נראים שוטרי מג"ב מפעילים כוח לצורך עיכובו של צעיר חרדי בירושלים. בתיעוד נראים מספר שוטרים מחזיקים את הצעיר, שנפגע בפניו ועוצרים אותו. על פי עדויות, מדובר בצעיר שלוקה באוטיזם והמקרה החל לאחר שהמשטרה הגיעה לפנות מדורה ממקום בעייתי ונתקלה בהתנגדות של הנערים. 



על פי המשטרה, הצעיר נעצר על ידי בלש של המשטרה לאחר שתקף בלשית לבושה באזרחי. שוטרי מג"ב התערבו באירוע רק לאחר שהחלה המהומה במקום והמשיכו את המעצר. בסרטון נראה ונשמע הנער צועק "מאמי רוצה הביתה" ו"תצילו אותי".



לא מצליחים לראות את הסרטון? צפו בו באתר המותאם



מן המשטרה נמסר: "במהלך פעילות המשטרה אתמול לאכיפה של הקמת מדורות העלולות לסכן חיי אדם בשטחים אסורים בשכונת מקור ברוך בירושלים, נתקלו השוטרים באלימות מצד עשרות מתפרעים שכללה זריקות אבנים, חפצים ותקיפת שוטרים".



"מתחקור ראשוני של האירוע עולה שבמהלך הפעילות תקף צעיר את אחת השוטרות. במהלך המעצר החשוד התנגד, התפרע ונפצע בפניו. מיד לאחר מעצרו ועם בירור מוגבלותו החליט קצין המשטרה שנכח בשטח על שחרורו לאלתר והוא טופל במקום ע"י מד"א. יחד עם זאת, נסיבות האירוע נבדקות ויתוחקרו במלואן". 



תגובות קשות במערכת הפוליטית


מספר 2 ברשימת כחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, בעצמו אב לילדה אוטיסטית, הגיב לסרטון הקשה וכתב בטוויטר: "זה סרטון מזעזע שפוצע את הלב ומרתיח את הדם. המשטרה חייבת לבדוק את העניין הזה בדחיפות".




יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג, שיגרה מכתב למ"מ מפכ"ל בנושא: "אלימות משטרתית היא איום על הדמוקרטיה והיא תמיד מופנית קודם כלפי מוחלשים, מיעוטים, חסרי קול. פונה הבוקר למפכ"ל המשטרה בדרישה לחקור את המקרה ברצינות, למצות את הדין ובעיקר להסיק מסקנות עומק ורוחב להתנהלות המשטרה מול אזרחים".



ח״כ אילן גילאון (מרצ) פנה בעקבות המקרה למ"מ המפכ"ל וקרא לו לחקור את האירוע. כמו כן, הוא ביקש התייחסות לצעדים שנוקטת משטרת ישראל בהתמודדותם עם אנשים עם מוגבלויות, בהמשך לדוח מבקר המדינה בנושא. 

ח"כ גדי יברקן מכחול לבן, ששם לו למטרה לטפל באלימות משטרתית, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "והנה שוב סרטונים של שוטרים המתנהגים באלימות בלתי סבירה כנגד אזרחים. אנחנו לא יודעים מה קרה שם וכנראה שלא התחילו לצלם את האירוע מתחילתו. תכליתו של כל שוטר היא לשמור על בטחון הציבור. נדמה שחלק משוטרי הסיור והיס"מ, מפרשים את הסמכות שנתן להם המחוקק לא נכון. לכאורה נראה שהמשטרה סימנה אוכלוסיות מסוימות על מנת לדכא ולעשות טרור תודעתי ושיימניג ציבורי כלפיהם". 
 
"כל עוד המשטרה לא מציידת את השוטרים במצלמות גוף חובת ההוכחה חלה על המשטרה ולא להפך. הגענו למצב שיש אזרחים המפחדים מהמשטרה ואף סוחבים טראומה מהמפגש עם השוטרים. זה מצב שאסור לנו לקבל. התחייבתי לטפל בנושא מח"ש בחקיקה, בימים אלה אני מצוי בפגישות עם מומחים בעולם המשפט על מנת לגבש הצעת חוק שתעשה סוף להתנהלות מח"ש. לא הגיוני שיוגשו כ-6300 תלונות נגד שוטרים למח"ש ורק 300  מבשילות לכתבי אישום שהרוב נגנזים בהמשך, וחלקם מסתיימים בדין משמעתי". 

"חוסר האנושיות שמפגינים השוטרים היא מתחת להבנת בן אנוש"

סגן שר החינוך, ח"כ מאיר פרוש, אמר: "הלב דומע כשחושבים על אותו נער מיוחד ועל מה שעבר. הצפייה בתיעוד האלימות הקשה שספג היא בלתי נסבלת והשנאה וחוסר האנושיות שמפגינים השוטרים היא מתחת להבנת בן אנוש. אני דורש ממפכ"ל המשטרה ומהשר לביטחון פנים למצות את הדין באופן מיידי עם האחראים לפשע הזה ולהשעות אותם מהמשטרה לאלתר".



עו"ד איתמר בן גביר הגיב לסרטון ואמר כי "רק תביעה של מאות אלפי שקלים לכיס האישי שלהם תלמד את העבריינים במדים לקח. אין דרך אחרת מללמד אותם זכויות אזרח ולצערי רק בדרך של תביעות המערכת מתעוררת (אני מדבר כמובן על מי שבתמונה. יש הרבה מאוד מג"בניקים ושוטרים הגונים וראויים אבל יש גם עשבים שוטים שחייבים לסלק מהמשטרה)".