גילי קורל אסר על בנו בן ה-14 לרכוש אופניים חשמליים בגילו הצעיר, זאת לדבריו "מפאת הסיכון הכרוך בכך", ואתמול הוא קיבל אישור לכך שחששו היה מוצדק. קורל, המתגורר באזור השרון, נדהם לגלות כי ענף ננעץ בגרונו של הבן, זאת לאחר שהאחרון איבד שליטה במהלך נסיעה על זוג אופניים של אחד מחבריו, והתנגש בעדנית צמחים.

"המקרה התרחש מתחת לבית שלנו, כאשר הבן שלי היה עם חבריו, שאחד מהם הגיע לאזור עם האופניים החשמליים שלו. בני ביקש סיבוב, התיישב על האופניים והתחיל לרכב, ואז, ככל הנראה, לחץ חזק מדי על הגז. בשלב זה, האופניים עפו קדימה, בני עף אחורה לתוך אדנית צמחים שעמדה בבניין, והענף ננעץ לו באזור הגרון. הוא, כמובן, התקשר אלי מבוהל ומיהרתי להגיע אליו".

"כשהגעתי אליו מצאתי אותו בהלם", מציין קורל. "הוא היה חבול, עם הענף באזור הגרון. הדבר החכם ביותר שעשה הוא לא לנסות להוציא את הענף, כי הוא הרגיש שהוא יכול להזיק לעצמו".

בפוסט בפייסבוק שבו התייחס למקרה, הוא מבקש להזהיר הורים מפני הסכנות הטמונות ברכיבה על אופניים חשמליים. "אל תתנו לילדים שלכם אופניים חשמליים", כותב קורל. "הבן שלי בן 14, והבין מזמן שלא יקבל אופניים חשמליים. היום הוא לקח מחבר שלו 'סיבוב' על האופניים, איבד שליטה והתרסק על שיח. ענף מהשיח ננעץ לו בגרון - אמבולנס, חדר טראומה, רופאים מומחים, סי-טי, והכל כדי לוודא שאין פגיעה בעורק ראשי או בכל חלק באזור. בנס זה הסתיים בתפרים וחבלות בכל הגוף". 

"אם זה עדיין לא ברור לחלקכם", הוא מבהיר: "זה כלי רצחני, גם אם הוא נראה תמים. ואם בחרתם לסכן את הילדים שלכם, אל תתנו להם להרכיב אחרים ושלא יתנו לאחרים לרכוב".

 


קסדה, מחזירי אור ואפוד זוהר: הטיפים לרכיבה בטוחה
 

על רקע התאונות הרבות שבהן מעורבים אופניים וקורקינטים חשמליים, בחברת Koning אספו מספר טיפים לרכיבה נכונה. מנכ"ל החברה, הראל שקד,
מבהיר כי גיל הרכיבה מותר הוא החל מגיל 16.
 
לדבריו, אופניים חשמליים מסוגלות להגיע למהירות מרבית של 25 קמ"ש. זו אמנם לא מהירות השיא של אופנוע או של רכב ממוצע, אבל זו מהירות שאסור להתעלם ממנה ובמקרים מסוימים מהירות זו עשויה להיות מסוכנת.

כמו כן, הוא ממליץ לזכור את כיוון נסיעה הנכון ולא לנסוע נגד כיוון התנועה, ובטח לא מול מכוניות שנוסעות מולכם - נהגים לא מצפים ולא מוכנים למי שנוסעים בניגוד לתנועה. אל תפתיעו אותם כי זה יכול להיגמר באסון. בנוסף, הוא ממליץ: אל תחשבו פעמיים - סעו בשביל האופניים הקרוב גם אם יאריך את דרככם. 
 
נושא חשוב נוסף הוא עריכת בדיקת צמידים+כידון: 1. סובבו את הגלגל והסתכלו על הצמיג משני צדדיו ובחלקו האמצעי, חפשו קרעים, סדקים, "קוביות" חסרות או פגם אחר ותמנעו שחיקת צמיגים הגורמים איבוד שליטה. 2. בדקו לחץ אוויר בצמיגים, צמיג מנופח יתר על המידה עלול לגרום לאיבוד שליטה בעיקר בסיבובים.

שקד מציין גם כי באופניים חשמליים חשוב לחזק פעם בחודש את החיזוקים השונים ולערוך בדיקה פעם בשבוע. תוכלו לעשות זאת בעצמכם או בחנות שממנה רכשתם.

מלבד זאת, הוא מוסיף, השרשרת עובדת הכי טוב כאשר היא נקייה ומשומנת. לכן, יש לשמן את השרשרת כאשר היא נקייה מלכלוך, ולאחר השימון לנגב באמצעות מטלית את עודפי השמן.

בסוגיית חוקיות האופניים, מבהיר מנכ"ל Koning כי יש להיזהר ממקומות שמציעים דגמים לא בטוחים ב 100%. כמו כן, יש לוודא שהמטען שמגיע עם הסוללה מתאים לרשת החשמל בארץ (220 וולט), ושההספק הכולל של המנוע לא עולה על 250 W (וואט), מעבר לזה לא חוקי.
 
ולסיום, יש לוודא שהחנות עובדת עם מכון התקנים הישראלי ושאתם רוכשים ממקום המציע דגם בטוח ב100%. חנויות רבות רוכשות ומשדרגות אופניים לא כחוק ומוכרות סוללות לא תקינות (הסוללה צריכה להיות של חברה מוכרת ומבילה). כל זאת יכול להעמיד את הרוכב ואת הסובבים בסכנת פגיעה, וגם בסכנה מול הרשויות.