ראשית, אזהרת ספוילר. יכול מאוד להיות שכל הכתוב במאמר זה יהיה לא רלוונטי בעוד 48 שעות, כשהממשלה הבאה של נתניהו תקום אחרי שכל "הפיצוצים" והמשברים במשא ומתן הקואליציוני ייפתרו לפתע. אבל, במידה וההיסטוריה מזמנת לנו מקרה חסר תקדים בו המועמד הנבחר לא יכול ליישם את המנדט שקיבל מהנשיא להקמת הממשלה ברוב רגיל, ישנם מספר תרחישים שעשויים לקרות. 


ממשלת מיעוט, 60 חברי כנסת - אחת האפשרויות שנורות לאוויר בשעות האחרונות, בעיקר מכיוון אנשי הליכוד, היא הקמת ממשלה ללא ליברמן, מה שיכול להיות גם כלי להפעלת לחץ על יו"ר ישראל ביתנו. במקרה כזה, נתניהו ניגש לנשיא וליו"ר הכנסת ומודיע להם כי עלה בידו להקים ממשלה עם 60 חברי כנסת בלבד. לאחר מכן, יקבע אדלשטיין תאריך לישיבה במליאת הכנסת לכינון הממשלה, כלומר הצבעה על אמון בממשלה ה-35. כאן יהיה כבר המבחן הראשון שלה. אם יורה ליברמן לחברי סיעתו להיעדר מההצבעה, אז התוצאה תהיה 60 ח"כים בעד הממשלה ואילו 55 חברי אופוזיציה יתנגדו. אם יממש ליברמן את הבטחתו שיצביע נגד קואליציה בה לא יהיה חבר, אזי שתוצאת ההצבעה תהיה 60-60 והממשלה החמישית של נתניהו תמות ביום היוולדה. 
הודעה על אי הצלחה בהרכבת הממשלה - היה ועד יום רביעי נתניהו לא יצליח לגבש סביבו קואליציה של 65 ח"כים ויידע כי ליברמן יצביע נגד ממשלת ה-60 כפי שהוסבר מעלה, הוא ייגש אל הנשיא ויאמר כי לא עלה בידו לסיים את מלאכת הרכבת הממשלה. במקרה כזה, למעשה, מחזיר נתניהו את המנדט לנשיא, שיקרא שוב לראשי המפלגות וישאל אותם האם יש חבר כנסת אחר שהן ממליצות עליו לראשות הממשלה.

גדעון סער. התרחיש הכי פחות סביר הוא שיהיה ראש ממשלה. צילום: מרק ישראל סלם


אגב, הסיעות יכולות להמליץ על כל חבר כנסת, לא בהכרח יו"ר רשימה. מהתרחיש הזה נתניהו הזהיר וחושש - ניסיון של גדעון סער לקחת את המושכות ולהציע את עצמו כמועמד לראשות ממשלה. בנוסף, קיימת האפשרות שבני גנץ ינסה למשוך אליו את ליברמן המאוכזב ואולי גם את כחלון ואחת המפלגות החרדיות. לכן, בעוד כל התרחישים נראים בלתי סבירים כרגע, לתרחיש זה יש את הסיכויים הנמוכים ביותר להתממש. 
 

חוק לפיזור הכנסת - מאחר וסיכמנו שתרחיש מספר 2 הוא בלתי סביר, נתניהו צפוי לפנות לתרחיש השלישי והוא הגשת חוק לפיזור הכנסת. במקרה בו יש לחוק רוב, הכנסת ה-21 מסיימת את ימיה, מתפזרת חודש וקצת לאחר שהושבעה ומדינת ישראל תלך לבחירות חדשות. מצב כזה למעשה יבטיח כי הרכבת הממשלה לא תועבר לאדם אחר, במקרה הזה גדעון סער או בני גנץ. מדובר בהימור גדול מאוד עבור נתניהו, שזה עתה סיים מערכת בחירות קשה, במהלכה הבטיח כי לא יקדם חוק להצלתו מהעמדה לדין בעת הזו. בחירות חדשות פותחות את הקלפים מחדש, ובכל מקרה נראה שאם לנתניהו יש מה להפסיד מבחירות חוזרות, לשותפיו העתידיים זו יכולה להיות מכת מוות פוליטי. 

עקב זאת, גם הערב ההערכות הן כי למרות התעקשותו של ליברמן בחוק הגיוס, בשבוע הבא, בשלושת הימים שיוותרו עד רביעי הגורלי, ימצאו כל הצדדים דרך לגשר על הפערים ביניהם.