יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, נמצא במרכז הסערה הפוליטית, כאשר כרגע הוא המכשול העיקרי כפי הנראה להקמתה של קואליציה חדשה בראשות בנימין נתניהו. אמש אף בחר שלא להגיע לפגישת ראשי הסיעות אותה כינס ראש הממשלה. היום דיבר ליברמן באירוע בנתיבות והתייחס להתפתחויות הפוליטיות. "היו הרבה פניות גם מתוך הליכוד ללכת למסלול אחר", אמר ליברמן, "אני אומר לא נמליץ על אף אחד אחר חוץ מנתניהו לכן האחריות עליו. כדי להקים ממשלת ימין ראש הממשלה צריך להפעיל את כל הלחץ על החרדים".

לגבי האפשרות של הליכה לבחירות חדשות אמר ליברמן כי "עברתי כרגע מערכת בחירות מוניצפלית. להכנס תוך שנה למערכת בחירות שלישית אני חושב שזה דבר לא הגיוני. אני כבר מותש משתי מערכות. אני חושב שיש פה פתרון פשוט. ראש הממשלה חייב לקרוא לחכים חרדים ולהגיד אין ברירה. ממשלת שישים תהיה ממשלה חרדית לא ממשלת ימין, שלא יהיו פה אשליות. אנו נצביע נגד חד וחלק. אני לא אתן יד לממשלה חרדית".

מהליכוד מסרו בתגובה לדברי ליברמן כי "הפנייה היחידה של הליכוד לליברמן הייתה ונותרה להצטרף לממשלת ימין בראשות נתניהו. לא תהיה שום אלטרנטיבה אחרת כפי שקבעו אמש ראשי הסיעות הממליצות. צריך למצוא את הדרך המשותפת להקים ממשלה זו ולמנוע הקמת ממשלת שמאל".

ראשי 'יהדות התורה', סגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן, ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מסרו כי "כל בר דעת מבין שאביגדור ליברמן אינו רוצה להשתתף בממשלת נתניהו, מסיבות שלו, ולכן הוא פרש מהממשלה לפני מספר חודשים ועתה הוא משתמש בחוק הגיוס כתירוץ, כשבמציאות הוא זה היחיד שלא מאפשר הקמת ממשלת ימין".

עוד נמסר בהודעתם: "לצערנו ליברמן אינו דובר אמת בנושא חוק הגיוס. בכנסת הקודמת אושר החוק בקריאה ראשונה והודענו מראש כי נבקש לעשות בו מספר שינויים לקראת הקריאה השנייה והשלישית וכך היה בוועדה שהכינה את החוק. זה היה הסיכום ולא שינינו כל עמדה בנושא. מאז ומעולם לא ביקשנו שתהיה כאן מדינת הלכה. לא הייתה דרישה כזאת מצד המפלגות הדתיות והחרדיות, אך אם לדבריו זה נכון, כיצד הוא רוצה להקים ממשלת ימין ללא החרדים עם מרץ וכחול לבן? אין כל היגיון בזה, אלא כנראה יש כאן רצון להפיל את נתניהו ולהקים ממשלת שמאל. יהדות התורה המליצה על נתניהו להרכיב את הממשלה וקוראת לראשי הסיעות בימין להתכנס ולהשלים את הרכבת הקואליציה החדשה בהקדם".

ליצמן וגפני. צילום: אסתי דזיובוב/TPS

הבוקר כתב ליברמן בפייסבוק שלו כי "מחיר היוהרה. אם נצטרך ללכת לבחירות חוזרות זה אך ורק בגלל הליכוד, בגלל ניהול מו"מ קואליציוני כושל, ארוגנטי ורשלני. זה לא במקרה שעד לרגע זה לא נחתם שום הסכם עם אף מפלגה, ולא רק עם "ישראל ביתנו". זה לא במקרה שבפעם הראשונה מאז קום המדינה, מי שניצח בבחירות בצורה משכנעת לא מצליח להקים ממשלה".

עוד כתב כי "יצא לי לא פעם לנהל מו"מ קואליציוניים, גם מטעם הליכוד וגם מול הליכוד, ואינני זוכר משהו שמתקרב למו"מ הנוכחי. למרות כל תמרור אזהרה אפשרי, מצד "ישראל ביתנו" ומצד השותפות האחרות, הליכוד התנהלה ביוהרה, בגישה הקלאסית של "יהיה בסדר". חוק הגיוס, לצערי הפך לסמל, בכל הנוגע לדת ומדינה, אבל הסמל הזה כולל בתוכו חרם צרכני על מפעל פיניציה בברכת האדמור מגור, גשר יהודית ודו"ח ועדת ניסים בנושא הגיור שהוכנס עמוק עמוק לתוך המקפיא. לכן ממשלת 60 תהיה ממשלה חרדית ולא ממשלה ימנית, שבמקום לדאוג למדינה יהודית תהפוך את ישראל למדינת הלכה".

"עצתי לראש הממשלה בנימין נתניהו" כתב ליברמן לסיום, "תפעיל לחץ על המפלגות החרדיות לעמוד בסיכום המקורי מהקדנציה הקודמת ולהשלים את חקיקת חוק הגיוס בקריאה שניה ושלישית באותו נוסח בדיוק כפי שעבר בקריאה ראשונה. בכל מקרה אנו לא נמליץ לנשיא המדינה על מועמד אחד מלבד נתניהו, ולכן האלטרנטיבה היחידה במידה והחוק לא יאושר היא בחירות חוזרות".
 

כאמור, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס אמש את ראשי הסיעות הממליצות לפגישה במשרד ראש הממשלה, אולם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, סירב להגיע. בסיום הפגישה, שנקבעה ברקע משבר חוק הגיוס אותו מבקש ליברמן להעביר ללא שינוי בניגוד לעמדת החרדים, פורסמה הודעה משותפת לפיה "ראשי הסיעות החליטו פה אחד כי יש להקים ללא דיחוי ממשלת ימין שתפעל לטובת כל אזרחי ישראל".

בנימין נתניהו. קרדיט: רויטרס

 
עוד נמסר, כי "ראשי הסיעות החליטו פה אחד כי המועמד לראשות הממשלה הוא יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, כפי שהתחייבו לבוחריהם במערכת הבחירות וכפי שהמליצו על כך לנשיא, וכי המלצתם לא תשתנה בעד אף מועמד אחר. ראשי הסיעות קוראים ליו"ר "ישראל ביתנו", אביגדור ליברמן, לעמוד בהתחייבותו לבוחריו ולהצטרף לממשלת הימין ללא דיחוי - ולא לתת את ידו להקמת ממשלת שמאל".
בתגובה לכך, פרסמה מפלגת ישראל ביתנו הודעה לפיה "מיד לאחר הבחירות המלצנו לנשיא ריבלין על בנימין נתניהו כמועמד להרכבת הממשלה. כל מה שצריך על מנת להקים ממשלת ימין הוא לדרוש מהמפלגות החרדיות להסיר את ההתנגדות לחוק הגיוס כפי שהוסכם עליו בכנסת הקודמת וכפי שחוקק בקריאה ראשונה בתמיכת הליכוד ויתר מרכיבי הקואליציה. באותו רגע שהמפלגות החרדיות יסירו את התנגדותן לחוק הנ"ל, בניגוד לסיכומים הקודמים, תקום ממשלה חדשה. ממשלת 60 אינה ממשלת ימין, אלא ממשלה חרדית שבמקום לשמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית תהפוך אותה למדינת הלכה. לכן, "ישראל ביתנו" תתנגד בתוקף לממשלת הלכה, ממשלת 60".

בטרם הפגישה, מפלגת ישראל ביתנו מסרה כי "הוא הוזמן, אבל עקב ההתראה המאוחרת נצבר ממנו להגיע פיזית. הוא לא יכול". עקב כך, הליכוד פרסם הודעה לפיה "ליברמן התחייב לקהל בוחריו שהוא יתמוך בהקמת ממשלת ימין בראשות נתניהו. כעת הוא משתמש בכל מיני תירוצים כדי למנוע את הקמתה של ממשלה זו, מה שעלול להביא להקמת ממשלת שמאל". סיעת הליכוד מתקשה להגיע להסכמים קואליציוניים עם סיעות הימין והחרדים, כאשר הסוגיות המרכזיות סביבן יש מחלוקת הן הדרישות הגבוהות של המפלגות הקטנות, אך בעיקר משבר חוק הגיוס.

גורם במפלגת הליכוד טען בשיחה עם "מעריב אונליין" כי "לא תהיה ממשלה עם רוב של 65. כולם מוכנים להתפשר על חוק הגיוס, גם החרדים, וליברמן לא מוכן לקבל שום פתרון. הוא לא פועל רציונלית".