סערה בממלכה: תרזה מיי הודיעה היום (שישי) על התפטרותה מראשות הממשלה. מיי, שנכנסה לתפקידה בקיץ 2016, תעזוב את תפקידה ב-7 ביוני - יומיים לאחר תום ביקורו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבריטניה. כאמור הרקע להחלטה הדרמטית, הוא כשלונה המוחץ בהשגת אישור הפרלמנט לתוכנית הברקזיט, עזיבת האיחוד האירופי. 

מיי ציינה כי הודיעה על התפטרותה למלכה והוסיפה: "אני מרגישה תחושת החמצה גדולה שלא הצלחתי להוביל את הברקזיט. ברור לי שמי שיחליף אותי יהיה חייב למצוא הסכמה כללית בפרלמנט, שתגיע רק אם כל הצדדים יתפשרו מעט". היא אמרה בהמשך דבריה - "אני גאה בהתקדמות שהיתה בממלכה המאוחדת בשנים האחרונות, וזה היה כבוד גדול עבורי לשרת את המדינה שאני כל כך אוהב".

ראש ממשלת בריטניה ציינה כמה מהישגיה בשלוש השנים האחרונות. "אני האישה השנייה שכיהנה בתפקיד ראש הממשלה בבריטניה, ולא האחרונה שתכהן בו", סיכמה תוך שהיא מנסה להדחיק את הדמעות.


 
התפטרותה היא תוצאה של מרד נוסף במפלגה השמרנית בעקבות תוכנית הברקזיט החדשה שאותה רצתה להביא להצבעה בפרלמנט, אשר כוללת גם אפשרות של עריכת משאל עם נוסף על עזיבת האיחוד האירופי.
בינתיים מאות מיליוני אזרחים ב־28 מדינות האיחוד האירופי החלו אתמול לבחור את 750 נציגיהם לפרלמנט האירופי. מדובר בבחירות מסקרנות, העומדות בצל התחזקות הזרם הפופוליסטי והלאומני, בעיקר בשל התסכול ממדיניות ההגירה באיחוד וכן על רקע משבר הברקזיט.
ההצבעה התקיימה גם בבריטניה, שמחויבת להצביע לפרלמנט האירופי, כיוון שהיא עדיין חברה באיחוד בשל העיכוב ביישום הפרישה ממנו. עם זאת, אם הברקזיט יתבצע עד 30 ביוני, 70 הנבחרים הבריטים לא יצטרכו לתפוס את מושביהם עם פתיחת הפרלמנט החדש ב־2 ביולי. ההצבעות ברחבי היבשת יסתיימו ביום ראשון, והתוצאות יפורסמו באותו יום בחצות.