המשטרה הודיעה היום (ראשון) כי התגבשה תשתית ראייתית לכאורה לביסוס החשדות נגד חברת שיכון ובינוי בע"מ, חברות הבת שלה ובכירים באותן חברות, בהן גם בעלי החברה לשעבר שרי אריסון, בביצוע עבירות הכוללת גם מתן שוחד לעובד ציבור זר. בנוסף לכך, נמצאו גם עבירות הקשורות לרישום כוזב במסמכי תאגיד, קשר לפשע, שיבוש מערכי משפט, איסור הלבנת הון ועבירות על חוק ניירות ערך. 

התשתית הראייתית התגבשה כנגד 20 בכירים בחברה, חלקם בעבר וחלקם בהווה, ובראשם בעלי החברה לשעבר שרי אריסון, נציגה בדירקטוריון, שני יו"רים בדירקטוריון לשעבר, מנכ"ל החברה בארץ לשעבר, שני מנכ"לים של החברה בשוויץ, שני מנהלי סניפים, מנהל הכספים של החברה ורואה חשבון חיצוני מבקר, שלגביו ניתן לציין כי מבחינת הרשות לניירות ערך, היה אמור לשמש כשומר הסף של החברה, אולם מהחקירה עלה כי הוא לא רק כשל בתפקידו אלא נהג במדיניות של עצימת עיניים ובדרך זו היה שותף פעיל בתרבות השוחד שהנהיגה, לכאורה, השדרה הניהולית בחברה.

המשטרה הודיעה על סיום הטיפול בחקירה, שנוהלה ביחידה הארצית לחקירת הונאה בלהב 433 במשטרה, בשיתוף מחלקת החקירות של הרשות לניירות ערך, בפרשה המכונה תיק שיכון ובינוי בע"מ, ומסומנת בתיק חקירה 1445. חקירת הפרשה החלה בעקבות מידע שהגיע ליאח"ה ולרשות לני"ע, על עבודות שמבצעת חברת שיכון ובינוי, בהן עבודות על תשתיות, כבישים, מחלפים ובנייה בהיקפים עצומים, כל זאת תוך שהיא זוכה כמעט בכל המכרזים והפרויקטים, בעיקר בקניה. החשד הוא כי גורמים בחברה פיתחו מנגנון שוחד רחב היקף, שסייע בידי "שיכון ובינוי" לקדם את האינטרסים שלה תוך גריפה של מאות מיליוני דולרים בפרויקטים אותם ביצעה.

שרי אריסון יוצאת מהחקירה בלהב 433. צילום: אבשלום ששוני


"כל פרויקט של שיכון ובינוי בקניה היה נגוע בשוחד"

יש להזכיר, כי ב-2008 אושר החוק שאמור היה למנוע מחברות להעניק שוחד לנבחרי ציבור זרים, אולם במשטרה מצאו לחומרה במהלך החקירה הסמויה, ואחריה הגלויה, כי בין השניים הרלוונטיות, 2008-20016, פעלו בכירים בחברה בדרך של הסתרה, כמנגנון משומן המעצים את דרך השוחד על מנת להגדיל משמעותית את רווחיה של החברה בהיקפים הנאמדים כאמור במאות מיליוני דולרים.
 
במהלך החקירה, זיהו חוקרי היאח"ה כי הבכירים בחברה, בידיעת הממונים עליהם ובעלי החברה לכאורה, בין בידיעה בפועל ובין בהתעלמות, תוך שהם מקפידים שלא להכניס ידיהם "לבוץ", העבירו תשלומים בגין שכר ייעוץ לכאורה וביצעו רישום כוזב במסמכי התאגיד, לרבות ניפוח חוזים בכמויות. גורם המעורה בפרטים אומר כי מטרת כל אלו הייתה "להסוות תשלומים ונתיבים של מתן השוחד". 
 
נדגיש כי במהלך החקירה, ביצעו חוקרי היאח"ה חיקורי דין מעבר לים, אספו קלסרים רבים של מסמכים וגבו עדויות מעשרות גורמים בארץ ובמדינות אפריקה, שהחליטו לשתף פעולה עם המשטרה והרשות לני"ע. לא בכדי, שנה וארבעה חודשים בלבד לאחר היציאה לשלב הגלוי של החקירה, מצליחות המשטרה והרשות לני"ע, לגבש את חומרי החקירה והתשתית הראייתית לכאורה, לפני שהם נמסרים לפרקליט המדינה לקבלת החלטתו. נבהיר, כי במסגרת החקירה, נחקרו כ-50 חשודים , ונגבו עדויות מ-34 מעורבים אחרים. כמו כן, נחקרו 19 עובדי ציבור קנייתים, בהם שרים מהעבר, מנכ"לים וגורמי שלטון נוספים.  
 
למרות חוק ההמלצות, הנחה פרקליט המדינה שי ניצן  את המשטרה ואת הרשות לני"ע, בשל חומרת התיק והחשדות, להגיש המלצות בתיק זה. על סמך הנחיה זו, כאמור, גיבשה הרשויות את המלצותיהן וקישרו 20 בכירים לעבירות החמורות, לרבות מתן שוחד, רישום כוזב במסמכי התאגיד ועבירות על חוק ני"ע וערך. 

"כל פרויקט ששיכון ובינוי נגעה בו בקניה מוכתם ונגוע בעבירות שוחד", אומר גורם המעורה בפרטים. 

מדובר בחשד לביצוע עבירות שוחד בהיקפים הנאמדים בעשרות מיליוני שקלים, בעקבותיהן קיבלו החברות עבודות והטבות הנאמדות במאות מיליוני שקלים גם כן. נציין, כי במהלך החקירה תפסה המשטרה כספים הנאמדים על סך 420 מיליון שקל וקשורות לפרשה.