הפשרה בדרך? מועצת גדולי התורה צפויה להיפגש הערב (ראשון) על רקע המשבר הפוליטי שעלול להוביל לבחירות - עוד לפני שהוקמה הממשלה החדשה. על פי אתר החדשות החרדי "כיכר השבת", האדמו"רים שמהווים את הגוף המחליט באגודת ישראל - הזרם החסידי ביהדות התורה, ייפגשו לדון במשבר חוק הגיוס. הדרישה לכינוס באה מצדו של האדמו"ר מויז'ניץ.



במהלך הפגישה אמורים האדמו"רים לדון על אפשרויות בהן יהדות התורה תוכל לתמוך בחוק הגיוס - כמו תמיכה בהצעת הפשרה של מפלגת ש"ס, לפיה הממשלה תקבע את יעדי הגיוס בנפרד לחוק הגיוס הנוכחי. לפגישה לא יגיע מי שנחשב לגורם הקיצוני ביותר במועצת גדולי התורה, האדמו"ר מגור, בשל בעיות בריאותייות.



 באגודת ישראל מעריכים כי חברי הכנסת יעקב ליצמן ומשה גפני ינסו לרכך את עמדת הרבנים כדי להימנע מהליכה לבחירות חדשות, עם זאת, ההערכה בציבור החרדי היא שבשלב זה מועצת גדולי התורה לא תאמץ אף הצעת פשרה והמשבר שעלול להוביל את ישראל לבחירות נוספות, חודשים בלבד מהבחירות הקודמות, יישאר בעינו.



אביגדור ליברמן, צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90
אביגדור ליברמן, צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90



ש"ס: ליברמן מנסה להפיל ממשלת ימין



במקביל לכך במפלגת ש"ס תקפו את יו"ר "ישראל ביתנו" אביגדור ליברמן במילים חריפות, והטילו עליו את האחריות למשבר האחרון. בהודעה שפרסמה המפלגה, טענו בש"ס כי ליברמן לא דובר אמת כאשר הוא מדבר על נסיבות המשבר ומטרתו היא הפלת הממשלה. "מעולם לא הייתה הסכמה מצידה של תנועת ש״ס להעביר את החוק ללא שינוי של 'פסיק או מילה', כדרישתו התמוהה. הציבור יודע, שאין כמעט שום הצעת חוק של משרד או ועדה העוברת בקריאה שניה ושלישית ללא שינויים או התאמות. לכן, כשמישהו אומר "אני לא אשנה פסיק או מילה בחוק", בעיקר בחוק מורכב שכזה, ברור שאינו מעוניין בפתרון או דיון מהותי אלא כל רצונו הוא להכשיל את הקמת ממשלה".
 
עוד הזכירו בש"ס, כי המפלגה ויהדות התורה התנגדו לחוק בקריאה ראשונה ודרשו לערוך בו שינויים והתאמות. לטענת ש"ס דברים אלה "מוכיחים כי התבצרותו ב"כל פסיק ומילה" משוללת היגיון ומשמשת אמתלה להפיל את ממשלת הימין לה התחייב. גם טרמינולוגיית ההסתה שהוא בוחר להשתמש כלפי הציבור החרדי, מוכיחה שיש לו כוונות אחרות לגמרי. מפליא לגלות, שליברמן הקנאי לשירות הצבאי ובעבר התהדר שרק הוא "יודע לדבר ערבית", אינו פוצה פה כלפי המגזר הערבי שאינו משרת כלל ומקבל תקציבים של מיליארדים".

לבסוף קראו בש"ס לליברמן "לגלות אחריות. גם אם ישנם חילוקי דעות בינך לבין ראש הממשלה, אל תגרור את ישראל למלחמת אחים. משוך ידיך מההסתה הפרועה נגד ציבור גדול וקיים את התחייבותך להקמת ממשלת הימין", אמרו.