עונת הקיץ אומנם עוד לא התחילה באופן רשמי, אך לפי הטמפרטורות בימים האחרונים, היא כבר בהחלט כאן. הגעתה לא רק מעוררת מחשבות על חופש וים, אלא בראש ובראשונה משפיעה על מלתחת הבגדים וכמעט כמדי שנה, מעוררת מחדש את השיח על אורך המכנסיים הנדרש מהתלמידים בבתי הספר.
כבר התרגלנו למחאות תלמידות על כך שנדרש מהן ללבוש בבית הספר מכנסיים באורך מסוים, אורך שלא תמיד תואם בהכרח את מזג האוויר הקייצי בישראל, ונראה שגם השנה המחאה הזו לא תיעלם מעינינו.
 
בפוסט שהעלתה היום (ראשון) ד"ר ניצן אלמוג מנס ציונה, סיפרה שבתה, הלומדת בכיתה ז' בבי"ס בעיר, קיבלה הערת משמעת משום שבאה עם מכנסיים קצרים."עיריית נס ציונה אי שוויון מתחיל בחינוך. כבר 2019 זוכרות? ועדיין מודדות לבנות את אורך המכנסיים ומדגישות בפניהן ש'בנות זה לא בנים' ושידברו על נושא אורך המכנסיים בשיעורי 'חינוך מיני'. אז לא אין צורך לדבר, יש צורך בקביעת תקנון שרואה שוויון וקובע סטנדרט למהו בגד המתאים ללבישה בבית הספר (לא על פי אורך בסנטימטר של המכנסיים) וזו בהחלט שיחה שצריכה להתנהל בכל בית ובכל בית ספר ובין הורים לילדיהם באופן הרואה בהם את האזרחיות והאזרחים שנרצה לראות כאן. כאלו שיעמדו על שלהן, שידעו לדרוש שכר שווה לקולגות שלהן הגברים, שלא יפחדו להגיד לא וכאלו שידעו לעצור את הבקלש המטורף שאנחנו חוות כאן וברחבי העולם בתקופה האחרונה".
 

בשיחה עם "מעריב" אמרה אלמוג כי "זה קורה בכל בתי הספר גם ביסודיים. בנות מקבלות הערות ונשלחות הביתה או שההורים נקראים להביא להן מכנסיים. זה המצב ואם אנחנו כהורים ניתן לזה להמשיך לקרות אז הילדות שלנו גם בעוד 10 שנים ירוויחו 60 אגורות במקום שקל". לדברי ד"ר אלמוג, מנהלת ביה"ס הוציאה הודעה ביום שישי לאור פניות הורים בנושא הלבוש ובו כתבה כי היא רוצה לחדד את נהלי ביה"ס בנוגע לתלבושת בימי הקיץ: "על פי תקנון בית הספר יש להגיע בהופעה נאותה ההולמת מוסד חינוכי. בקיץ יש להגיע עם חולצה חלקה ועליה סמל ביה"ס ובמכנסיים קצרים המגיעים עד לקו הברך/אמצע הירך לפחות". עוד נכתב בהודעה כי "במידה ותלמיד הגיע ללא תלבושת, תתקיים שיחה עמו ותתאפשר מניעה של השתתפות בשיעור".


 


המורות פנו רק לתלמידות, והסבירו: "לא אותו הדבר"

למרות שבהודעה הודגש כי מדובר בפנייה לבנים ולבנות, תלמידות בית הספר לא קיבלו את ההנחיות האלה והחליטו להגיע הבוקר כשהן לבושות במכנסיים קצרים, שלא על פי התקנון. "בשכבה של הבת שלי יש בנות שלא הגיעו היום לביה"ס מפחד, כי הבנות קבעו ביניהן שכולן יבואו במכנסיים קצרים. חלק מהבנות עשו את זה, הרוב לא, אלה שבאו עם מכנסיים קצרים קיבלו הערה ויש שמועה שגם שלושה בנים קיבלו הערה", אומרת ד"ר אלמוג ומוסיפה כי "בכל הכיתות התקיימו שיחות ששמות דגש ופונות רק לבנות עם אמירות מצד המחנכות ש'בנות זה לא בנים' ו'זה לא אותו הדבר'. כשהבנות ניסו לדבר על זה המורה אמרה ש'על זה נדבר בשיעור חינוך מיני' כאילו מדובר באיזשהו קשר להתנהגות מינית. אין לי ספק שצריכה להיות נורמת לבוש לבית ספר, גם אני מדגישה בפני הבת שלי מה מתאים ומה לא מתאים, אבל לא יתכן שיש דרישה שהיא בלתי הגיוניות, לא בהתאם לטמפרטורה, לא בהתאם למה שקיים בחנויות, אנחנו לא אמורות לקנות מכנסיים באורך אחר ולתפור אותם בימינו, זה קו אדום מבחינתי. חשוב לי להדגיש שהאישי הוא הפוליטי, זו לא בעיה של בי"ס כזה או אחר, זה בכל הארץ".
 
יש לציין כי בחוזר מנכ"ל העוסק בתלבושת בביה"ס אין התייחסות מפורטת על האורך הנדרש ונכתב בו כי "ההחלטה בדבר סוג התלבושת האחידה, צבעה, הסמל והכיתוב שיופיעו עליה תתקבל באמצעות תהליך חינוכי משתף שיהיו שותפים לו הצוות החינוכי של בית הספר, התלמידים וההורים". עוד נכתב כי "התלבושת שתיבחר תהיה הולמת ומכבדת את המסגרת החינוכית".
 
גם טל, אמה של ילדה בכיתה ג' בבי"ס בעיר, מספרת כי בתה חוותה מקרה דומה בתחילת השנה. "העירו לה כשהיא הייתה בשיעור התעמלות, היא לבשה מכנסי ספורט קצרים מעל הברכיים וחזרה הביתה. היא אמרה שאסור לבוא עם מכנסיים כאלה בגלל שזה קצר מדי, שזה מה שהמורה לספורט אמרה. כשניסיתי לבדוק את זה, ההסבר שקיבלתי שזה כתוב בחוזר מנכ"ל".
 
לפי חוזר מנכ"ל העוסק ב"הבטחת שלום התלמידים ובטיחותם בשיעורי החינוך הגופני במערכת החינוך" ונכנס לתוקף בתחילת החודש לאחר שחודש - "המורה יקבע לתלמידים תלבושת מתאימה לפעילות בשיעורי החינוך הגופני (חולצה, מכנסיים ונעלי ספורט) ויאסור השתתפות בשיעור בגופייה או בגוף חשוף". כך שיתכן שהמורה אוסרת על כלל התלמידים להגיע עם מכנסיים קצרים, אבל דבר זה לא סביר לנוכח הטמפרטורות הגבוהות במדינתנו.
 
בתה מסבירה כי "המורה שהייתה אמורה ללמד אותנו באותו השיעור ראתה שהגעתי עם מכנסיים יחסית קצרים מבחינתה. היא אמרה לי לבוא אליה ואמרה שאסור לבוא עם מכנסיים כאלה לבית הספר ולא הבנתי למה, זה היה מוזר. כשחזרתי הביתה מביה"ס אמרתי לאמא והיא מאוד התעצבנה. הבנים מגיעים עם מכנסיים מעל הברכיים, משום מה מרשים להם, זה קצת מפריע לי אבל זה מה שיש".
 
טל מדגישה כי מאז המקרה בתה אינה מסכימה להגיע לבית הספר עם מכנסיים קצרים. "היא לא הבינה מה הבעיה במכנסיים שלה, למרות שהקפדנו להסביר לה שאין עם זה שום בעיה, היא לא מוכנה ללבוש מכנסיים קצרים, מוכנה להגיע לביה"ס רק עם טייטס שלושת רבעי. בשעות אחה"צ היא מסתובבת עם מכנסיים קצרים אבל בשטח ביה"ס היא מגיעה עם מכנסיים באורך הברך או מתחת לברכיים".
 
"אני מאוד מקווה שיעשה שינוי ברמה ארצית", אומרת טל, "לא מודדים אנשים לפי אורך הלבוש שלהם, אלא לפי הערכים שהם מביאים ואיזה אנשים הם".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "תקנוני בתי הספר קובעים בין היתר כללי תלבושת ותסרוקת בהתאם לרוח בית הספר והקהילה, ובסמכות מנהל בית הספר לקבוע ולהחליט בנושאים אלה. אנו סומכים על שיקול דעתם של המנהלים".