המומים לחלוטין, שוהים בני הזוג אלי והינדי שמעיה, בישיבה ביישוב יד בנימין, מאז נשרף כליל ביתם במבוא מודיעים ביום חמישי האחרון. "עד שלא רואים מחזה כזה, לא מבינים מה זה בית שנשרף", הם אומרים וקוראים לממשלה לקחת אחריות, ללא קשר לגורם השריפות. 



"אני הייתי באותו זמן באזור הצפון", משחזר אלי. "אחותה של אשתי, שמתגוררת גם כן ביישוב, הבחינה באש והתקשרה לכוחות הכיבוי ושאלה אם להתפנות. התשובה הייתה חיובית. פחות מרבע שעה אחר כך נשרף כל היישוב. הבנו שכוחות ההצלה לא יכלו לעשות דבר".
 
בני הזוג נישאו לפני כשנה ובנו את ביתם סמוך לבית משפחתה של הינדי, שנולדה במבוא מודיעים. בשבוע שעבר איבדו את כל מה שהיה להם. בשעות שאחרי השריפה נאסר על התושבים לשוב ולראות מה עלה בגורל בתיהם ורכושם. כשהגיעו למקום, גילו עד כמה עוצמתית הייתה השריפה. "בתים שלמים הפכו ל-20 ס"מ של אבקה", הוא משחזר. "כל הרהיטים נעלמו לחלוטין. רק גופי ברזל נשארו. צורה של מקרר, צורה של מכונת כביסה. שום דבר לא שרד". 


"אני חושב שזו שריפה מכוונת". שרידי ספר תנ"ך בבית שנשרף במבוא מודיעים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


"אבל מעבר לחפצים, איבדנו דברים לא פחות יקרים", מוסיף שמעיה. "מחשבים ניידים שהכילו תמונות ומסמכים, וגם את הגיבוי שלהם. תמיד הקפדנו לגבות, אבל לא חשבנו שגם הגיבוי ילך. מזכרות ילדות, הכל הלך. נשארנו באמת בלי שום דבר".  

את סוף השבוע העבירו בכפר הנוער בן שמן. שם גם ציינו את כניסת השבת. למקום הגיעו תרומות של בגדים, צעצועים לילדים, מזון, "ההתגייסות מדהימה", הוא אומר. לדבריו, "הפתרון כל פעם קצוב בזמן. כאן בישיבה אמרו לנו שנהיה כאן כשבועיים. האירוח פה יוצא דופן. יש שמועה על כך שבאזור מבוא בנימין יקומו מבנים יבילים זמניים עד שהיישוב ייבנה מחדש. כל התשתיות נשרפו. ביוב, תאורה, כבישים - אין. הכל הלך".

הבית לאחר השריפה.

 
המפונים לא נמנעים גם מלעסוק בגורמים לאירוע הקשה שפקד אותם. "אני חושב שזאת שריפה מכוונת, בכמה מוקדים. זאת הסבירות הגבוהה ביותר. אני חושב שהממשלה צריכה לקחת אחריות, בלי קשר לתוצאות החקירה. יישוב שלם נמחק. רוב האנשים ביישוב הם במצב סוציו-אקונומי לא גבוה וזקוקים לסיוע. איבדנו את כל מה שהיה לנו. יש לנו גם רצון להישאר כקהילה, להתמודד יחד ולתמוך אחד בשני. דווקא במצב כזה של משבר וטראומה, חשוב להיות מאוחדים". 

כזכור, שירותי הכבאות וההצלה מסרו היום כי ממצאי חקירת השריפה במבוא מודיעים עד כה מעלים כי ישנם מספר מוקדים לשריפה במקום, מה שמעלה את החשד להצתה. לזירה היגיעו כבר ביום שישי צוותי חוקרים מאגף החקירות של הכיבוי, בסיוע כלבים וציוד טכנולוגי נוסף, והחקירה נמשכת כעת במטרה לגלות את מקור השריפה.