גורמי ביטחון מבקרים את התנהלות שב"ס ואת העיכוב בהעברת אסירי חמאס לאגף המשופץ בכלא רמון, שהוצת על ידי האסירים הביטחוניים בחודש מרץ האחרון. לדבריהם, שיפוץ האגף החדש הושלם למעשה כבר לפני כמה שבועות, אולם הסיבה שטרם הועברו האסירים הביטחוניים היא החשש מפני תגובתם על כך שהחסמים הסלולריים הופעלו בלי שבאגף הותקנו עדיין טלפונים ציבוריים.



לפני כשבועיים פרסמנו ב"מעריב" כי צפוי עיכוב ניכר בהתקנת הטלפונים, לנוכח מחלוקות בין גופי הביטחון השונים, בעיקר בכל הקשור בחלוקת האחריות ובצורך הטכנולוגי במציאת פתרון שייתן מענה ביטחוני הולם, גם ללא האזנה אנושית, לכל השיחות בזמן אמת. בכל מקרה, בהסדרה שנעשתה עם אסירי החמאס, שהביאה את שביתת הרעב האחרונה לסיומה, לא הייתה התקנת הטלפונים חלק מההסכם עם האסירים. כזכור, מדובר באגף הביטחוני ששופץ לאחר שהוצת על ידי האסירים שהתפרעו בכלא, פצעו סוהר והציתו את התאים.



יצוין כי כבר לפני שבוע פורסם בעיתון "הארץ" כי בניגוד לסיכום שהושג עם שב"ס, אסירי חמאס מסרבים לעבור לאגף שבו מותקנים שבשים סלולריים. מנהיגי מחבלי חמאס בכלא אף איימו בחידוש האלימות ובהצתת התאים, במקרה שיועברו אליהם בלי שיותקנו הטלפונים הציבוריים באגפים הביטחוניים. גורמי ביטחון מאשרים למעשה את האולטימטום שהציבו האסירים לשירות בתי הסוהר ומזהירים מפני ההשלכות גם בהיבטים רחבים יותר.



"ככל שהעברת האסירים לאגף המשופץ מתעכבת, כך הבעיה הופכת חמורה יותר", הסביר אחד מגורמי הביטחון, "הפערים בין ההצהרות לבין המעשים בשטח גדולים מאוד, והם מעוררים בקרב האסירים הביטחוניים תחושה כי ביכולתם להגיע לעוד הישגים באמצעות סחטנות ואיומים".



הגורמים מוסיפים כי ככל ששב"ס ימשיך להתעכב בהחזרת האסירים הביטחוניים לאגף המשופץ, אסירי החמאס יזהו את החולשה ועשויים להפעיל יותר כוח על מנת להגיע להישגים. הבעיה, אומר אחד מגורמי הביטחון, היא שהסוגיה הזו עשויה להקרין גם על המצב הביטחוני מחוץ לכותלי הכלא, ובמקום לגמור את הטיפול בנושא כמה שיותר מהר, הוא ממשיך להיסחב לאורך זמן.



כאמור, בשלב הזה לא ברור מתי ובאילו תנאים יוחזרו האסירים הביטחוניים לאגף הביטחוני החדש שלהם, ולפחות כרגע, בשב"ס נמנעים מלספק תשובה ברורה בנושא הזה. משירות בתי הסוהר נמסר: "אכלוס האגף יבוצע בהתאם להיערכות המבצעית וללוח הזמנים של שב"ס".