משא ומתן קואליציוני כזה לא זוכרים גם זקני הפוליטיקאים: שלוש יממות לפני המועד שבו צריך נתניהו להציג את ממשלתו בפני הנשיא ויו"ר הכנסת, ואף לא הסכם אחד נחתם בין הליכוד לשותפות העתידיות. הבוקר (שני) הגיש חבר הכנסת, מיקי זוהר, את הצעת החוק לפיזור הכנסת.  בליכוד מתכננים לכנס ב-16:00 את הוועדה המסדרת בראשותו של זוהר, כדי לתת להצעת החוק פטור מחובת הנחה של 45 יום, ולאחר מכן להביא אותה לאישור מליאת הכנסת בקריאה טרומית, כאשר הכוונה המקורית היא להביא אותה להצבעה סופית במליאה ביום רביעי.



אחרי הקריאה הטרומית הכוונה היא להקים ועדה מיוחדת שתכין את הצעת החוק, ולאחר שהמליאה תאשר אותה, הוועדה תתכנס להכנת החוק לקריאה ראשונה. לאחר מכן ההצעה תובא עוד היום לאישור מליאת הכנסת בקריאה ראשונה. בליכוד מתכננים להקדיש את כל יום שלישי להכנת החוק בוועדה לקריאה שנייה ושלישית. אתמול אמר ח"כ זוהר למעריב כי "אם נצטרך נשב כל הלילה".



זוהר אמר הבוקר בכאן ב' כי "ליברמן ניתק מגע, הוא רוצה בחירות. הוא יכול להגיע למצב שבו הוא לא יעבור את אחוז החסימה. מהימין הישראלי הוא לא יקבל קולות, יש שאט נפש מההתנהלות הזו".



בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לח"כ זוהר, העומד בראש הועדה המיוחדת שהכינה את הצעת החוק להגדלת מספר השרים, שלא להעלות בשלב זה את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, עד שתתברר תמונת המצב הפוליטית.



ליברמן לא הגיע לפגישה עם נתניהו





נכון לאמש, הפערים בין יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לבין ראשי המפלגות החרדים נותרו בעינם. אמש ערך נתניהו פגישות מרתוניות עם כל ראשי המפלגות, למעט ליברמן, שלא טרח להגיע. ראש הממשלה ביקש לבדוק עם השותפות את עמדתן בעניין הצעת החוק לפיזור הכנסת ולבדוק היכן עומד המשא ומתן עם כל אחת מהן. נכון לאמש, היה ברור לצדדים השונים שאם המפלגות החרדיות לא יתפשרו ויקבלו את חוק הגיוס כלשונו, לא יהיה מנוס מפיזור הכנסת. 
 
ליברמן. בדרך לבחירות? צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90
ליברמן. בדרך לבחירות? צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

באופוזיציה קפצו תחילה על המציאה והודיעו כי יתמכו בחוק לפיזור הכנסת, אך מאוחר יותר יצאה הודעה משותפת שבה נכתב כי כל מפלגות האופוזיציה יתכנסו היום לדון בכך. למעשה, ההחלטה צריכה להיות אם "להעניק" לנתניהו את חוק פיזור הכנסת ובכך לא לאפשר לנשיא המדינה לשקול להטיל את מלאכת ההרכבה על חבר כנסת אחר, כפי שקובע החוק, או לא לאשר את החוק ובעצם להחזיר את המנדט לריבלין, שישקול האם ועל מי להטיל את המלאכה.
 
אתמול נפגשה מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, הפלג הקיצוני יותר בכל הקשור לחוק הגיוס, והחליטה כי ניתן להתפשר בנושא חוק הגיוס. לפי הפשרה, יעדי הגיוס לא ייכתבו בחוק אלא יהיו בסמכות הממשלה ושר הביטחון. אין מדובר בפשרה של ממש: מרבית הח"כים החרדים הסכימו לכך כבר בתחילת הדרך. אבל ליברמן מתנגד לכך משום שהוצאת מכסות גיוס בני הישיבות מתוך החוק והעברתן להחלטת הממשלה מאפשרת לבצע בהן שינויים אם הישיבות לא יעמדו במכסות. 
 
"תכליתו של המהלך הוא לטפול את האשמה על ח"כ ליברמן ועל ישראל ביתנו כאשמים בבחירות חוזרות לכנסת", אומרים בישראל ביתנו. "האמת היא שהאשמה על בחירות חוזרות היא על הליכוד ועל העומד בראשו. לאחר ניסיון כושל להקים ממשלה בתנאים מיטביים היינו מצפים מראש הממשלה להפעיל לחץ על המפלגות החרדיות ועל הרבנים העומדים מאחוריהן".
 
על כך אמר ח"כ אורי מקלב, חבר צוות המשא ומתן של יהדות התורה: "ליברמן לא רוצה לתת לנתניהו להקים את הממשלה. אנחנו נעשה כל מאמץ כדי לא להגיע לבחירות. התעקשותו של ליברמן לא הגיונית ולא ברורה. נראה שישראל ביתנו נמצאים בתקופת הבחירות ולא במשא ומתן".

אתמול הופעלו על ליברמן לחצים מצד הליכוד. בהודעה מטעם "בכיר בליכוד" נאמר: "הכדור עבר לאביגדור ליברמן. אם יסכים, יש ממשלת ימין עוד הערב". 
גם יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ', פנה לליברמן דרך הטוויטר וכתב: "עכשיו הכדור במגרש שלך. גלה אחריות ותן תשובה חיובית עוד הערב, ויאללה בוא נקים ממשלת ימין טובה ונשנה את העולם. פוליטיקה היא אומנות של פשרות ואתה יודע את זה".