סיעות האופוזיציה יתנגדו להקדמת הבחירות, כך נודע היום (שני) בתום ישיבת סיעה של רשימת כחול לבן, על רקע המשבר הפוליטי והאפשרות לקיומן של בחירות חוזרות. יו"ר רשימת כחול לבן, בני גנץ, אמר כי "אזרחי ישראל לא יקבלו בשתיקה את הניסיון לגנוב מהם את הדמוקרטיה. לא אנחנו ולא הם נסבול קריסה של שלטון החוק. עם אותה רוח גבית חזקה ויציבה אנו אומרים שנמשיך במאבק ממושך ותקיף ככל שיידרש. עריצות לא תקום ולא תהיה פה". 



עוד אמר גנץ: "בימים האחרונים אזרחי ישראל עדים לאובדן הממלכתיות ולעליית עקרון נתניהו מעל הכל. רצונו של רה"מ להימלט מאימת הדין מוביל אותו לאובססיה של חוק החסינות ופסקת ההתגברות. ח"כים שרק עכשיו נבחרו ילכו הביתה כי יש עקרון אחד. נתניהו מעל הכל. שתיקת הכבשים בליכוד מבישה ומבזה".



"אני וחברי בכחול לבן סבורים כי משלא הצליח נתניהו להרכיב ממשלה היה ראוי להעביר את המושכות לאלטרנטיבה היחידה הראויה הקיימת - כחול לבן בראשותי", אמר גנץ.  "לכן, סיעתנו תתנגד לפיזור הכנסת אם תובא להצבעה גם מהטעם הפשוט שבחירות כעת הם גניבת דעת של הפוליטיקה הישראלית".



חה"כ יאיר לפיד (כחול לבן) אמר בפתח ישיבת הסיעה: "הציבור רוצה ממשלת אחדות. נתניהו הוא המחסום לממשלת אחדות. נתניהו לא ניצח בבחירות. יש לנו בדיוק אותו מספר מנדטים כמו לליכוד. אם הוא לא הצליח להקים ממשלה, תנו לנו להקים ממשלה. אם בראשות הליכוד יעמוד מישהו אחר, כל אחד אחר חוץ מנתניהו, אפשר יהיה להקים ממשלת אחדות לאומית, טובה, מתפקדת, בלי סחטנות, בלי קיצוניות, בלי עשרות מיליארדים שוחד פוליטי. זה מה שהמדינה רוצה. זה הדבר הנכון. זה מה שביבי מנסה למנוע".
"יש רגעים בחייה של מדינה שבהם פשוט צריך לעשות את הדבר הנכון", הוסיף לפיד. "במקום שליט מניפולטיבי, חשוד בפלילים שמרוכז רק בעצמו, המדינה צריכה ממשלה נקייה, הוגנת, עובדת. כחול לבן והליכוד בראשות כל חבר כנסת אחר. זה צו השעה. זה הדבר הנכון."

צילום: מרק ישראל סלם
לפיד גם התייחס לסוגיית "חוק הגיוס": "מה שמוכרים לנו בתור 'פשרת נתניהו לחוק הגיוס' זו הונאה. זו לא פשרה ולא של נתניהו. זו המצאה של ש"ס. זה הגורם 'האובייקטיבי' שנתניהו הלך אליו. אם ליברמן יסכים למתווה הזה, זו תהיה התקפלות המאה. זה למכור את חיילי צה"ל בשביל כיסאות. הרבי מגור צריך להבין - לא רק לחרדים יש עקרונות".

מספר 4 בכחול לבן, גבי אשכנזי, צייץ לאחר ישיבת סיעתו כי מפלגתו נערכת להרכבת ממשלה שתכלול את הליכוד ללא נתניהו. "נערכים לקבלת המנדט להרכיב ממשלה, לרבות ממשלה עם הליכוד ללא נתניהו. עדיפות לממשלת הסכמה לאומית על בחירות נוספות מיותרות".

יו"ר מפלגת העבודה, חה"כ אבי גבאי, התייחס גם הוא לשאלת ההליכה לבחירות: "נתנגד לבחירות. הן משרתות רק את נתניהו ולא את המדינה. אם נתניהו ייכשל בהרכבת ממשלה, המנדט יחזור לנשיא.  לא ניתן למי שרוצה לפרק את הדמוקרטיה בישראל כלים במשא ומתן מול ליברמן".
חה"כ איציק שמולי, יו"ר סיעת העבודה אמר כי  "הצבעה בעד משמעותה הארכת חייו הפוליטיים של נתניהו, בעוד שמרגע שילקח ממנו המנדט עשויות להיפתח אופציות חדשות להקמת קואליציה חלופית טרם הליכה לבחירות".
מוקדם יותר נשלח חבר הכנסת  מיקי זוהר  על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו לתאם מועד בחירות מוסכם עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. זוהר כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "נתבקשתי על ידי ראשי הסיעות לתאם עם ליברמן מועד לבחירות. התאריך המועדף הוא ה-27 לאוגוסט".

בתוך כך הסתיימה פגישתו של ראש הממשלה עם ראשי המפלגות הממליצות, למעט ליברמן. בפגישה הוחלט להמשיך את המאמץ כדי לפתור את משבר הגיוס ובמקביל להתחיל לקדם את החוק לפיזור הכנסת.



יו"ר ש"ס, אריה דרעי, דיבר בתום הפגישה: "היום סיכמנו לצערי, על הגשת החוק לפיזור הכנסת. אני אומר לצערי כי לא הלכנו לבחירות כדי ללכת שוב לבחירות, הבוחר אמר את דברו. 65 מנדטים בחרו בנתניהו לראשות הממשלה וזה הרצון האמיתי של רוב העם. התאריך המועדף על כל מרכיבי הקואליציה הוא כמה שיותר מהר, 90 יום, שזה ה-27 לאוגוסט". 

דרעי המשיך: "אני מפנה קריאה אחרונה לליברמן: עם ישראל לא צריך היום שוב בחירות. ראשית, זו הוצאה ענקית מאד שיכולה לפתור הרבה בעיות, בנוסף, אנחנו כבר הרבה זמן בממשלה שלא יכולה לקבל החלטות ויש לנו אתגרים רבים בנושא הביטחון. בדרום ובצפון מאתגרים אותנו יום יום שעה שעה. יש מתח גדול מאד במפרץ הפרסי".  

"גם בבחירות הבאות אני מעריך שנתניהו ייבחר שוב וגוש הימין יעלה ואפילו יתחזק, כך שאני לא רואה את התועלת בבחירות", אמר יו"ר ש"ס. " הויכוח הוא מינורי. המפלגות החרדיות עשו צעדים מרחיקי לכת לכיוון ליברמן, הרבה מעבר לחמישה מנדטים שיש לו. הוא חייב לגלות אחריות, להתגמש ולהקים את הממשלה רגע לפני שהיא מתפזרת".

יו"ר מרצ תמר זנדברג  התייחסה לדברים ואמרה כי "כאופוזיציה יש לנו פיתוי גדול לתמוך בפיזור הממשלה. נבדוק אם יש התכנות להקים ממשלת שמאל מרכז בכנסת הנוכחית. אם לא - נתמוך בפיזור". חבר הכנסת  אחמד טיבי מחדש תעל אמר כי "אופוזיציה צריכה להיות תמיד בעד פיזור הכנסת אבל מאחר ומדובר במיקי זוהר ובליכוד, יתכן שמדובר בספין. נתייעץ ונחליט".

יו"ר רע"ם בל"ד, מנסור עבאס, כתב בטוויטר: "סיעת רע״ם-בל״ד בסיום הישיבה שלה: בהיעדר אופציות ראויות נצביע בעד פיזור הכנסת בקריאה הטרומית".

מוקדם יותר היום שרת המשפטים איילת שקד נשאה דברים בכנס לשכת עורכי הדין שנערך באילת, על רקע המשבר הפוליטי בין יהדות התורה לבין ישראל ביתנו שעלול להוביל לבחירות, ועל רקע המפגשים בינה לבין יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. אתמול דווח כי ליברמן ושקד נפגשו מספר פעמים לאחר הבחירות, ואף הועלו שמועות על ריצה משותפת של השניים בבחירות, אם יוקדמו.

כבר בפתיחת הנאום דחתה שקד את האפשרות לאיחוד בינה לבין שר הביטחון לשעבר, ואמרה: "חשבתי שאני עוזבת וזה נאום הפרידה, אבל אי אפשר לדעת. מה שכן אני יכולה לומר זה שהפרסומים מאתמול בענייני אינם נכונים". 

קודם לכן התייחס חבר הכנסת עודד פורר, מספר 2 בישראל ביתנו, למשבר במשא ומתן הקואליציוני בתכנית של אילה חסון ב-103FM, ואמר כי הוא "מציע לנתניהו ולצוות המשא ומתן לא ללכת על הראש שלנו, אלא על הראש של מישהו אחר". כמו כן, הוא טען כי "אשמח אם איילת שקד תצטרף אלינו". 

"אנחנו מעוניינים בממשלה בראשות נתניהו, ואמרנו מראש שלא נמליץ על שום אדם אחר", הסביר פורר בפתח דבריו. "אנחנו רוצים ממשלת ימין בראשות נתניהו אך גם הצבנו תנאים שהם לא בשמיים וביניהם גם חוק הגיוס"

בהתייחס למתווה נתניהו, שאותו קיבלו החרדים, אמר פורר: "לא מדובר בפרשה, אלא בפייק פשרה. ההצעה המדוברת הייתה על השולחן לפני הבחירות הקודמות. הם טוענים שהדרישה שלהם היא הפשרה. הסיעות החרדיות מעוניינות שכמות המכסות ויעדים של המתגייסים החרדים כל שנה יהיו באחריות הממשלה ולא יהיו כתובות בחוק. דבר שיאפשר לשנות את כמות המכסות בהינף יד במקום בצורה מסודרת בחוק".