פרקליט המדינה (עוד) לא הפיל ראש ממשלה מכהן, אבל כבר הפיל כנסת מכהנת. לדברי גורמים משפטיים בכירים, כמו גם לדברי גורם בסביבת נתניהו ורבים אחרים במערכת הפוליטית, ההחלטה החפוזה על פיזור הכנסת ה-20 התקבלה לאחר נאום סטנדרטי של שי ניצן. בתוך הנאום, ניצן הטיל פצצת אטום באלגנטיות וכביכול ללא משים: הפרקליטות כבר סיימה לגבש את עמדתה המנומקת בשלושת תיקי נתניהו, וההחלטה נמצאת כבר בידיו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. נתניהו נתפס אז לא מוכן, ההודעה הזו התקבלה בתדהמה. הוא מיהר לפזר את הכנסת מתוך רצון לקבל את אמון הציבור, לפני שמנדלבליט ישיג אותו.
 
היום שי ניצן הטיל פצצה נוספת. הפעם זו הייתה פצצת מימן. הפעם פרקליט המדינה לא אמר את הדברים כבדרך אגב, אלא הישיר את עיניו למצלמה ונעץ משפטי מחץ היישר ללשכת ראש הממשלה. מפאת חשיבות הדברים אצטט במדויק:  "חובתנו אחת – דין אחד לכולם. שלטון חוק אחד לכל. ממנהיגי הארץ וראשיה ועד לאחרון האזרחים. לא תהיה אפליה בין גדול לקטן. בין עשיר לדל. בין חזק לחלש. איני יודע אילו חוקים יחוקקו כאן בעתיד. אך בכוונתנו להמשיך ללא רתיעה למלא את תפקידנו, לסיים את מלאכתנו ולהציג בפני הציבור את עמדתנו המקצועית הסופית שתגובש אך ורק על פי הדין. איני יודע אלו חוקים יחוקקו כאן בעתיד. אך אני יודע כי שום חוק לא יוכל למנוע מהצדק והאמת לנצח".
 
בעברית מדוברת, שי ניצן אמר לנתניהו ששום פסקת התגברות וששום חוק חסינות לא ימלטו אותו מהדין. "תחוקק איזה חוק שאתה רוצה, הוא לא יעזור לך", אמר ניצן למעשה, גם אם לא במילים אלו, "אם נשתכנע בשימוע שעלינו להגיש כתב אישום, אתה תועמד לדין על אפך וחקיקתך". 

המלחמה היא על חירותו האישית. בנימין נתניהו, צילום: רויטרס
המלחמה היא על חירותו האישית. בנימין נתניהו, צילום: רויטרס


אין לנתניהו דרך מילוט מלבד דיני הראיות
 

לפני דבריו של ניצן, נאמה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ונשאה דברי ביקורת חריפים על נתניהו, שלדבריה החליט להפוך את עורו נגד מערכת המשפט. חיות הזכירה את דבריו בטקס הצהרת האמונים שלה לנשיאת העליון, אז הוא דיבר בשבח מערכת המשפט העצמאית ובהידברות, וכעת הוא מעוניין לרמוס את סמכויות בית המשפט. אם נתניהו קיווה שבית המשפט העליון יציל אותו, לאחר שהגן עליו במשך למעלה מעשור ומנע כל רפורמה, הוא קיבל היום תשובה שלילית. 
 
גם היועמ"ש אביחי מנדלבליט התייחס לניסיון של נתניהו לחוקק לעצמו חוק חסינות. מנדלבליט התייחס לטענה של חברי כנסת בליכוד כי החסינות נדרשת כדי למנוע מצב שהרפורמה במערכת המשפט תגרום לתפירת תיק נגד נתניהו. מנדלבליט השיב כי מדובר בהבל הבלים וטענה מופרכת לחלוטין. 
 
אם נתניהו הקשיב לנאומים הבוקר, הייתי מציע לו לשלם בהקדם לעורכי דינו ולהתייחס לגופם של החשדות נגדו, כי מבחינת מערכת המשפט - אין לו שום דרך מילוט מלבד באמצעות דיני הראיות. הכנס הבהיר לנתניהו כי המלחמה היא לא על שלמות הקואליציה, אלא בראש ובראשונה על חירותו האישית. אביגדור ליברמן, ששמע בוודאי גם הוא את הדברים, מבין שהדבר האחרון שנתניהו יכול להרשות לעצמו כעת הוא מערכת בחירות, דבר שכנראה שיעמוד לעזרתו במשבר הפוליטי הנוכחי.