המו"מ הקואליציוני הגיע לישורת האחרונה ובימים אלו נראה כי האפשרות של הליכה לבחירות חוזרות היא לכל הפחות סבירה ביותר. הערב (שני) מפרסמים בחדשות 13 סקר חדש, לפיו 41 אחוז מהציבור מטיל את האחריות לכשלון המו"מ הקואליציוני על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלא הצליח להגיע לפשרה בין יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לבין המפלגות החרדיות.



כ-27 אחוז מהציבור מאשים את ליברמן במשבר, ואילו 16 אחוז בלבד מאשימים את המפלגות החרדיות, אשר מסרבות לחוק הגיוס כפי שישראל ביתנו מבקשת להעבירו. 16 אחוז מהציבור, מנגד, השיבו כי הם לא יודעים מי נושא באחריות. 



מנגד, כאשר נשאלים רק מצביעי הימין, התמונה מתהפכת. 50 אחוז מאלו שהצביעו למפלגות הימין או החרדים טוענים כי האחריות העיקרית היא על ליברמן, בעוד 26 אחוז בלבד טוענים כי נתניהו אשם בכישלון. 14 אחוז מאשימים את המפלגות החרדיות, ו-10 אחוז טוענים כי הם לא יודעים על מי להטיל את האשמה. 



שאלה נוספת שנבדקה בסקר, היא האם המצביעים בעד או נגד חוקי החסינות של נתניהו. בנושא הזה השיבו 66 אחוז כי הם נגד, 19 אחוז בלבד היו בעד, 11 אחוז אמרו כי הם לא יודע ו-4 אחוז טענו כי כלל לא שמעו על כך. גם בקרב מצביעי הימין ישנו רוב נגד חוקי החסינות של נתניהו - 44 אחוז נגד, 32 אחוז בעד, 4 אחוז לא שמעו על כך ו-20 אחוז לא יודעים.

תוצאות סקר לא מחמיאות. נתניהו. צילום: אמיל סלמן, פול

הערב, במהלך נאום מיוחד בעקבות המשבר, האשים נתניהו את ליברמן בהליכה לבחירות מיותרות: "לצערי, עד לרגע זה, כולל הערב, לא הצלחתי לשכנע את אביגדור ליברמן להימנע מבחירות. אבל כל מי שמסתכל על המציאות מבין שאנחנו צריכים לגלות אחריות ולהקים ממשלה מיד".

"אין שום סיבה בעולם לשתק את המדינה לעוד שנה וחצי", טען. "אין שום סיבה לבזבז מיליארדים, אין שום סיבה לעשות זאת כשהפתרון מונח לפנינו. אני הבאתי את הפתרון הזה. זה פתרון שמגייס את החרדים בדיוק לפי הדרישות של צה"ל, לפי המספרים של צה"ל, לפי התנאים של החוק".

כזכור, אמש קיבלה מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל את המתווה של נתניהו לפשרה במו"מ הקואליציוני, לפיו יעדי הגיוס יהיו לפי נוסח החוק של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אך טבלת היעדים לא תהיה בחקיקה ראשית אלא בהחלטת ממשלה. בנוסף לכך, יעבור גם הסעיף של פקיעת החוק במקרה שאין עמידה ביעדים להחלטת הממשלה. ליברמן, מנגד, מתנגד לפשרה, שכן הוא דרש שמכסות הגיוס יעוגנו בחוק, שכן כאשר הן עוברות לממשלה או להחלטת שר הביטחון, הן עדיין נתונות לשינויים. 

חבר הכנסת יאיר לפיד, מספר 2 בכחול לבן, התייחס למתווה שהציע רה"מ נתניהו וטען: "הכי יפה שלקחו את ההצעה של אריאל אטיאס מש״ס וקראו לה 'הפשרה של נתניהו'. זה לא פשרה ולא של נתניהו, זה של החרדים, לטובת החרדים, על הראש של ליברמן".