אני בן 31 ומתגורר בצפון הארץ. בשנים האחרונות איבדתי אמון בשוק העבודה. סיימתי לימודי הנדסת מכונות לפני כחמש שנים ומאז אני לא מוצא את עצמי מבחינה תעסוקתית, נפלט ממקומות ולא בטוח שבחרתי לעצמי את התחום הנכון. מהי לדעתך הדרך הכי טובה להתמודד עם המצב?
“כשמביטים בקרחון נדמה לנו שהוא ענק, אבל אנחנו רואים רק 10% ממנו, שנמצאים מעל לפני המים. הוא הרבה יותר גדול ממה שנדמה לנו. אותו הדבר כשמזהים שיש לנו בעיה: בדרך כלל מדובר בחלק קטן מאוד ממנה, משום שאנחנו הרבה יותר מורכבים משנדמה לנו. אנחנו לא מצליחים לראות את הבעיות שלנו באופן מלא ולכן נעזרים לא פעם באנשי מקצוע. בין השורות אני מבין שיש לך בעיה עם סמכות, אתה מתקשה לקבל את העובדה שיגידו לך מה לעשות, ולכן לא מוצא את עצמך מבחינה מקצועית".

"מעבר לזה, הבעיה המרכזית היא שאתה טוען שאיבדת אמון בשוק העבודה. מדובר בקביעה שפוגעת בך ואתה חייב לשנות אותה, אחרת לעולם לא תמצא את עצמך בשום מסגרת תעסוקתית. תזכור ששום דבר לא יכול להוריד אותך למטה חוץ ממך. אני מציע שתיקח את השיחה הזו כהזדמנות לבדוק מה באמת קרה בפעמים הקודמות, למה בחרת לעזוב, ואני מאמין שתוכל למצוא מכנה משותף בין האירועים. תזכור שאתה לא עושה את זה עבור המשך הקריירה שלך אלא עבורך ועבור ההתפתחות האישית שלך כאדם”. 


אני בן 71 ויש לי כסף פנוי שאני מעוניין להשקיע בצורה חכמה. לא פעם שמעתי אותך אומר שכדאי להשקיע בנדל"ן בחו"ל, אבל אני מאוד חושש ולא מכיר את הנושא או את השפה. מה דעתך? 
"החשש חשוב כי הוא מוביל אותנו לעשות את הבדיקות הנכונות ולא לעשות שטויות. אפשר להתמודד עם הפחד על ידי היצמדות לעובדות וללוגיקה. כשקנית בית בישראל הרגשת מספיק בטוח לקנות אותו, כי ידעת שהבית יירשם על שמך בטאבו וזה היה מסודר משפטית. לפני כן עשית הערכה כמה יעלה לך הבית וכמה הוא שווה, וידעת שבסוף יהיה לך בית במחיר השוק. כל אלה יחד העניקו לך את הביטחון לקנות את הבית. את אותו ביטחון אתה יכול להשיג גם בחו"ל. אם יהיו לך כלים פשוטים בעברית שיעזרו לך לוודא שאתה קונה את הנכס בחו"ל במחירי שוק, לא תחשוש להשקיע שם. מעבר לזה, לטענתי הרבה יותר קל להשקיע בנדל"ן בארצות הברית ולא בישראל, כיוון שמדינתנו הקטנה היא עדיין רפובליקת בננות".

"בארצות הברית יש אתרים מסודרים שמכניסים להם את הנכס ומקבלים הערכה מה השווי שלו - כך החברה המתווכת לא יכולה לעקוץ, וגם נושא הטאבו יותר מסודר. בעסקאות שאני סוגר יש לי תשואה מובטחת לארבע השנים הראשונות של העסקה. אני מקבל ערבות בנקאית מבנק בישראל. מה שכן, במקום לקבל את כל התשואה, הבנק לוקח 3%. בארצות הברית יש ביטוח להכל ושם שואלים אותך אם תרצה תשואה מובטחת מראש. אומרים לך כמה כסף תקבל והם מטפלים בביטוחים. לצורך השוואה, בארץ אתה זה שצריך לדאוג אפילו לתקן את התריסים בדירה שאתה משכיר. מעבר לזה, חשוב שתדע שגם מבחינת מסים אין מקום לדאגה. יש מיסוי כמו שיש בארץ. כל מקרה לגופו, אבל בסופו של דבר התשואות הרבה יותר גבוהות. ולא - אין כפל מסים. המיסוי הוא אחיד, מגישים שומה בצורה מסודרת ומשלמים את המס בארץ".
אני בן 37 ולצערי במהלך הלימודים בבית הספר התיכון הייתי מוגדר כתלמיד חלש מאוד, בעייתי ובעל הפרעות קשב לא מאובחנות. בחודשים האחרונים מזדמן לי לטוס לעתים תכופות לחו"ל, ואחד הדברים שהכי מפריעים לי הוא הקושי שלי באנגלית. איך אוכל לשפר את השפה?
“שיטות הלימוד ברוב בתי הספר בארץ מתאימות לתלמידים שנמצאים בסטנדרט ומצליחים להיכנס לתבניות. כל מי שקצת יותר מתקשה להתמודד עם הדרישות הנוקשות עקב אמונות מגבילות או אירועים מורכבים בבית, גם מתקשה להדביק את הפער ולהיות בקצב של כל התלמידים בכיתה. אני לא חושב שאנחנו צריכים להתייחס לרצון שלך כפי שהצגת אותו, קרי לשפר את האנגלית, אלא לעבודה הפנימית שעליך לעשות כדי לשנות ולבנות מחדש דפוסים מקדמים עבורך. אתה חייב לעשות עבודה פנימית ולשנות את האמונה המגבילה שמנהלת אותך בחיים".

"תתחיל להגיד לעצמך בכל הזדמנות: ‘אני מאפשר לעצמי ללמוד בקלות ובפשטות’, ‘אני הוא זה שמייצר לעצמי את חיי’, ‘אני לא צריך להפוך כל דבר בחיים שלי למלחמה’. רק אחרי שתנקה מעליך את האמונות המגבילות תוכל להתפנות ללימוד השפה האנגלית באיזו דרך שרק תרצה. אתה יכול לבקש מאדם קרוב שידבר איתך רק באנגלית, לקרוא ספר פשוט באנגלית ולהתקדם בהדרגה לספרים ברמה גבוהה יותר. אפילו לעשות מנוי לעיתון באנגלית פשוטה - עד שתרגיש שאתה משתפר ומתקדם”. 

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM